Nekromanti Ödlefolk "done right"?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Inkognito;n90794 said:
Reptilfolket i Mutant: År Noll. En grupp hermafroditer som slagit sig ned i en strandad ubåt.
Så det som är coolt med dem är att de är hemafroditer och att de bår i en ubåt? Inget annat?

(Detta råkar dock vara en bok jag i alla fall bör äga i PDF-form, och därför kan studeras lite närmare).

Inkognito

Swordsman
Rymdhamster;n90892 said:
Så det som är coolt med dem är att de är hemafroditer och att de bår i en ubåt? Inget annat?

(Detta råkar dock vara en bok jag i alla fall bör äga i PDF-form, och därför kan studeras lite närmare).
Hahaha! Jag fick bråttom vid morgonkaffet! Men sammanfattningsvis så ja, jag tycker det är ett lite annorlunda upplägg att de byter kön efter behov. om jag inte minns fel, med varning för SPOILERS så den som är spelare i Mutant bör sluta läsa nu! - så är det en hona som byter kön till hane och utmanar alfan om ledarskapet.
Det blir lite mer exotiskt än "ödla utklädd till människa äter människor" eller "klor och kamouflage" (särskilt det senare som ju är väldigt standard i just Mutant!)
Sen är Ubåt en cool miljö.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Inkognito;n90945 said:
Hahaha! Jag fick bråttom vid morgonkaffet! Men sammanfattningsvis så ja, jag tycker det är ett lite annorlunda upplägg att de byter kön efter behov.
Hmm... jag håller med om att det är rätt annorlunda från allt annat. En kan i och för sig tycka att förmågan att byta kön fram och tillbaka borde ta bort de flesta av de könsbundna rollerna. För det borde väl inte påverka fysiken så mycket i övrigt? En stor stark ödla borde vara stor och stark oavsett vilket kön den skiftar till. Eller kan de bara skifta en gång?

Det här är ett ämne som väcker många frågor. Jag ska läsa på lite i äventyret, samt om hermafroditer. Men det hela är ett koncept som tilltalar mig, för som du säger; det är lite annorlunda.

Inkognito;n90945 said:
Sen är Ubåt en cool miljö.
Noterat.

Inkognito

Swordsman
Rymdhamster;n90947 said:
Hmm... jag håller med om att det är rätt annorlunda från allt annat. En kan i och för sig tycka att förmågan att byta kön fram och tillbaka borde ta bort de flesta av de könsbundna rollerna. För det borde väl inte påverka fysiken så mycket i övrigt? En stor stark ödla borde vara stor och stark oavsett vilket kön den skiftar till. Eller kan de bara skifta en gång?

Det här är ett ämne som väcker många frågor. Jag ska läsa på lite i äventyret, samt om hermafroditer. Men det hela är ett koncept som tilltalar mig, för som du säger; det är lite annorlunda.

Noterat.
Om inte minnet sviker mig så är det inte ett aktivt val utan omgivningen som styr (i Mutant alltså, i verkligheten tror jag det finns olika sorter. De med dubbel uppsättning, de som skiftar av olika orsaker)

På tal om könsroller så läste jag en intressant sak häromdagen om hyenor. Där är honan alfa (och den hona med lägst rang står ändå över den hane med högst rang). De har även högst testosteronhalter och är större än hanarna. Honans könsdelar är så förstorade att de är i storlek med och ser ut som ett hankön.

Ymir

Liten kantbaron
Kamorferna lät jag helt sonika vara könlösa och asexuella; det var en naturlig evolutionär konsekvens av deras odödlighet och förlorade fortplantningsförmåga. Kamorfer i modultexter har i regel beskrivits som "den", medan kamorf-slp:er i mina kampanjer har haft manligt eller kvinnligt genus beroende på hur människor och andra lägre varelser uppfattat dem. Även kamorfernas namn var könsneutrala, dock gick jag aldrig in på sådana detaljer med deras språk att det framgick om det hade grammatiska genus eller ej (hade dock kunnat vara en intressant kvarleva av den avlägsna tid då de fortfarande var dödliga, könade varelser).

Godzillikles

Veteran
Reptites i Super Nintendo*-spelet Chrono Trigger.

SPOILERS nedan, såklart... men spelet är 20 år gammalt!

De är dinosauriemänniskor (så inte precis ödlemänniskor - förlåt mig!) som samexisterar med de första primitiva människorna, och det jag gillar med dem är att det är de (Reptites) som är vid makten och långt mer avancerade än vi (för 65 miljoner år sedan). I den delen av historien är det vi, människorna, som är de ylande horderna, eller orcherna, eller vad man vill kalla det, och eftersom vi vet hur det går för dinosaurierna (något stort kommer och kraschar in i planeten och så vidare), så kan jag inte låta bli att tycka synd om dem, trots att de förtrycker oss på allehanda sätt.
De är inte egentligen särskilt väl definierade som folk, men sättet de används på i historien fungerar väldigt bra, så jag fyller villigt i luckorna själv, i mitt eget huvud.
"Tiden sprang ifrån dem" är min akilleshäl bland berättargrepp, tror jag; det är inte svårt att manipulera upp mina tårkanaler med det (ja, jag grinar varje gång jag ser Hook, ok? ;) ). Jag tycker nog det är ödlemänniskornas största tillgång och charm också (alltså inte bara i Chrono Trigger), att de är så omoderna, med sina bronsvapen, jägar/samlarsamhälle och ländkläden.

Här är en länk till deras "last stand" i Chrono Trigger: https://youtu.be/8fbq69FeiAg

*till att börja med

Godzillikles

Veteran
Men hallå! Insåg just att jag har en ödleman som forumavatar... Den gillar jag också. Även där (i Soul Calibur) är ödlemannen omodern, men där är det frågan om något slags antik stil (lånar från grekiskt, romerskt och aztekiskt* åtminstone). Aeon Calcos heter han tydligen, men omnämns oftast (i de flesta spel i serien) bara som Lizardman. I hans fall är det fråga om att jag gillar hans grafiska design (inklusive beväpning) snarare än något annat.

*Och Aztekerna är ju nästan överdrivet väl lämpade när det gäller att vara omodern, dessutom!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Fenhorn;n91144 said:
Räknas det här :)

Edit: Kom just på att jag ibland brukar ha den som avatar.
Om du förklarar vad det är och varför den är så cool. Gorn från Star Trek, eller?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Fenhorn;n91254 said:
Men om man bortser från denna fantastiska scen så är faktiskt Gorn en ras
Så hur ser en halvgorn ut?

Fenhorn;n91254 said:
och eftersom Star Trek är stort så finns det säkert beskrivet någonstans :grin:
Tsk, tsk, tsk. Jag vill veta vad det är med dem DU tycker är så coolt att DU rekomenderar dem.

/Rymdhamster *Star Wars 4 Life*

anth

Vetefan
Rymdhamster;n91257 said:
Så hur ser en halvgorn ut?

Tsk, tsk, tsk. Jag vill veta vad det är med dem DU tycker är så coolt att DU rekomenderar dem.

/Rymdhamster *Star Wars 4 Life*
Här är anledningen till varför gorn är AWSUM

Eller så var det anledningen till varför de INTE är awsum...
:)