Reptites i Super Nintendo*-spelet Chrono Trigger.
SPOILERS nedan, såklart... men spelet är 20 år gammalt!
De är dinosauriemänniskor (så inte precis ödlemänniskor - förlåt mig!) som samexisterar med de första primitiva människorna, och det jag gillar med dem är att det är de (Reptites) som är vid makten och långt mer avancerade än vi (för 65 miljoner år sedan). I den delen av historien är det vi, människorna, som är de ylande horderna, eller orcherna, eller vad man vill kalla det, och eftersom vi vet hur det går för dinosaurierna (något stort kommer och kraschar in i planeten och så vidare), så kan jag inte låta bli att tycka synd om dem, trots att de förtrycker oss på allehanda sätt.
De är inte egentligen särskilt väl definierade som folk, men sättet de används på i historien fungerar väldigt bra, så jag fyller villigt i luckorna själv, i mitt eget huvud.
"Tiden sprang ifrån dem" är min akilleshäl bland berättargrepp, tror jag; det är inte svårt att manipulera upp mina tårkanaler med det (ja, jag grinar varje gång jag ser Hook, ok?
). Jag tycker nog det är ödlemänniskornas största tillgång och charm också (alltså inte bara i Chrono Trigger), att de är så omoderna, med sina bronsvapen, jägar/samlarsamhälle och ländkläden.
Här är en länk till deras "last stand" i Chrono Trigger:
https://youtu.be/8fbq69FeiAg
*till att börja med