Nekromanti Ödlefolk "done right"?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag är just nu rätt inne på ödlefolk. Vad finns det för coola exempel på fenomenet där ute? Alla sorters ödlefolk i alla sorters genrer är välkomna här, och även om huvudtemat är rollspel så gör det inget om det slinker in exempel från andra kulturella yttringar. En sak dock; jag skulle gärna äga varje rollspel i hela världen, men det har jag varken pengar eller plats till. Så svar av typen "du borde kolla in ödlefolket i XXX, de är skitcoola" är fullkomligt meningslösa. Ge en kortfattad beskrivning av ödlefolket och varför du tycker dem är värda att berätta om!

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar de från V som gömmer sig i mänskligt kött så de ser ut som människor för att infiltrera samhällen och hjälpa dem med sin överlägsna teknologi (man kan göra om det till magi i fantasy). Men egentligen är de bara ute efter vårt delikata mänskliga kött.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n90754 said:
Jag gillar de från V som gömmer sig i mänskligt kött så de ser ut som människor för att infiltrera samhällen och hjälpa dem med sin överlägsna teknologi (man kan göra om det till magi i fantasy). Men egentligen är de bara ute efter vårt delikata mänskliga kött.
Omnomnom! Kul antingen som huvudkoncept för ödlefolket eller som grunden till ett intressant äventyr är någon magiker av dem förklätt sig till människa.

God45

#PrayersForBahakan
Nu när jag tänker efter är Yuan-Ti redan lite sådana, men de är ormmänniskor så inte riktigt vad du frågade efter. De är ledda av Abominations som är enorma ormmonster med en massa extra huvuden och psykiska krafter och magi och grejer. Sedan finns det halv-blod som är klassiska ormmänniskor som är nästan alla Yuan-tis. Sedan finns det "Purebloods" som är nästan helt mänskliga utseende mässigt men som är ormliknande mentalt och själlösa och de infiltrerar mänskliga samhällen.

Krille

Super Moderator
Min favorit-ödleras är silurians från Doctor Who.

...eller egentligen är det mest Madame Vastra, en ödlefolk-kvinna från 65 miljoner år sedan som lever i victorianska London tillsammans med sin (människo-) fru Jenny och den sontariska butlern Strax. Tillsammans Löser De Brott™ som Paternoster-gänget och inspirerar Arthur Conan Doyle till dennes romaner om en viss annan detektiv. Och om brottet envisas med att bli våldsamt så går de lös med svärd, ba'föratt!

Tja, förutom Strax, som föredrar ett frontalanfall med taktiska kärnvapen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Krille;n90760 said:
Tja, förutom Strax, som föredrar ett frontalanfall med taktiska kärnvapen.
For the glory of the sontarian empire!

'flåt, det går på ren reflex.

Jocke

Man med skägg
Vårt default öldefolk bor i träsk och är beväpnade med treuddar, oavsett övrig setting. De är liksom statiska.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n90759 said:
men de är ormmänniskor så inte riktigt vad du frågade efter.
Close enough. Jag har ju faktiskt tillgång till ett par gamla DnD-böcker. Kanske ska se om nån av dem berättar mer om Yuan-ti.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jocke;n90767 said:
Vårt default öldefolk bor i träsk och är beväpnade med treuddar, oavsett övrig setting. De är liksom statiska.
Haha. Träsk och ödlefolk känns nästan som att de hör ihop på något sätt =)

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Rymdhamster;n90781 said:
Kobolder, ja. När var det de övergick från att vara hundar till att vara ödlor?
De är väl "hundlika" men är reptiliska. Nuförtiden så är de väl till och med besläktade med drakar.

Ymir

Liten kantbaron
Kamorferna i Eon är något av det koolaste jag skapat (eller snarare utvecklat, från en template i gamla Monster & varelser som konceptuellt var väldigt anonym, men hade extremt anmärkningsvärda stats, tex spelvärldens högsta Psyke). I korthet så är de den beklagliga kvarlevan av en forntida Ancient Vanished Precursor-civilisation som skapat många av nutidens monster och raser, men blev så magitech-avancerade att de besegrade entropin och gjorde sig själva oåterkalleligt odödliga, och därför med tiden förlorade sin naturliga fortplantningsförmåga. Detta fuckade dem när drakarna i början av den nuvarande eonen stöpte om världens magiflöde, och därmed förändrade förutsättningarna för kamorfernas magi för att skapa nya kamorfer. Det enda de kan göra nu är att brutal-modda stulna ägg från sin tidigare slavras, ödlefolket, men resultatet blir allt som oftast förvridna missfoster som bara duger som grovarbetare och köttsköldar. Kamorferna är därför en tynande folkspillra, fångna i sin egen odödlighet, och närda av en bitter hämndlystnad gentemot drakarna och en paradoxal avund mot människan och andra unga, livfulla civilisationer. De bor Mindflayer-style i underjordiska fästen organiserade runt en slags förseglade magitech-maskiner där livströtta kamorfer låser in sina själar för att de inte ska förgås på andeplanet; förr kunde de på magisk väg fråga de äldstes själar i dessa maskiner om råd, men på sistone har något...hänt...inuti maskinerna, och allt kamorferna får ut när de kontaktar maskinerna numera är konstiga, ångestfyllda skräckvisioner.

En mindre grupp har dock gjort revolt mot kamorfsläktets huvudfåra, och sällade sig för 2000 år sedan till den odöde mänsklige ärkemagikern Nanórgona, som vann deras lojalitet med sina målande visioner om uppror mot de bojor gudarna lagt på världens varelser. Nanórgonas välde ödelades av drakarna och han själv är borta, liksom merparten av allt han byggde upp, men dessa kamorfer går fortfarande hans ärenden i världen.

Kamorferna är spelvärldens kanske främsta mästare på magi som manipulerar liv och kött på olika sätt, och har en naturlig fallenhet för ljusmagi och vattenmagi. Deras hud har dessutom en kameleontförmåga, vilket, parat med deras intelligens, eftertänksamhet och dödsrädsla, gör dem till metodiska och förslagna lönnmördare, magiker och djungelninjor. Eftersom de mer eller mindre är Eons mest långlivade varelser efter drakarna är de att betrakta som typiska höglevel-threats; med lite backup blir de perfekta minibossar, men de är av kött och blod och fysiskt relativt människolika, och därför med Eons paradigm långt ifrån superlativa nog att funka som solo-encounters. (Däremot är de, som nästan allt i Eon, nyanserade nog att vara alltifrån rollpersonernas allierade till deras dödsfiender).

En detalj jag är nöjd med även så här många år senare är att jag när jag skapade kamorferna var vansinnigt trött på hur töntigt ödlefolks språk typiskt låter i fantasy, så jag baserade deras namnskick och deras skriftspråk på tochariska, ett obskyrt indoeuropeiskt språk som talades i nuvarande Östturkestan. Därmed fick det lite, men precis lagom subtilt, av den sköna, mäktiga klangen hos sanskrit.

Bolongo

Herr Doktor
Rymdhamster;n90781 said:
Tja, redan på bilden i MM 1e har de fjäll - även om det inte nämns i texten, som inte heller säger något om vare sig hundar eller drakar.

Har inte kvar monsterpärmen till 2e, så det är den felande länken i den här berättelsen.

I 3e beskrivs de som reptiler med hundliknande huvuden. Inget om någon drak-koppling.

Drakdyrkandet införs i 4e.

Inkognito

Swordsman
Reptilfolket i Mutant: År Noll. En grupp hermafroditer som slagit sig ned i en strandad ubåt.

anth

Vetefan
Rymdhamster;n90781 said:
Kobold är en tysk husande, besläktad med engelskans goblin och svenskans vätte.

Det där med ödla/hund lär härstamma från en misskommunikation mellan Gary Gygax och illustratören till ADnD MM och tydligen hade inte Gygax tid/råd att be om en ny illustration. :)

anth

Vetefan
Om vi bortser från DnDs Yuan-Ti (som är ormar) och CoCs Deep Ones (som är amfibier) är min favorit nog David Ickes Reptilians, d.v.s. konspirationsteorin att George W Bush och engelska kungahuset skulle vara ödlor.

Anchorman

Swashbuckler
Dem ödlemän jag har i min nuvarande kampanj är skapade av år av experimenterande och magiska ritualer där kidnappade människor har korsats med ödlor eller ormar.
Dem lyder blint sina mästare och är skickliga krigare. Jag har 5 st och alla har olika kvaliter då dem har korsats med olika ödlor/ormar
Tittade faktiskt en del på serpent society ifrån Marvel för att få lite inspiration

Sapient

Swashbuckler
Jag föredrar att spela ödlor som växelvarma, totalt samvetslösa brutala mördare. Dvs. glöm att de håller till i träsk (det gör ju snarare amfibier...) de håller till i stäpp och öken. Och dagtid är de snabba, listiga och en match för hög-level PCs. Nattetid (eller i underjorden, efter en stund) blir de långsamma och ... mindre listiga.

De kan ha alla möjliga roliga egenskaper:
- Kamouflage som anpassar sig efter omgivningen (kräver spot check för att anfalla, eller liknande)
- Kan inte flankas (ögonen rör sig oberoende av varandra)
- Naturliga vapen, naturlig rustning - inte bara klor/bett och nått +1 skinn - tänk armadillo/tank, tänk horned lizard.
- Svans med gripförmåga
- Kan vara extremt snabba
- Gift och/eller andra dödliga risker med bett
- Extremt bra klätterförmåga

Dessa egenskaper kan göra dem till väldigt intressanta, riktigt dödliga fiender - med en stor (känd?) svaghet, de blir tröga och dumma nattetid motsv. Det är en taktisk svaghet som kan bli väldigt intressant i spel. Särskilt medan spelarna är på en sådan nivå att det gör rejäl skillnad - i vissa situationer är fienderna gravt överlägsna, i andra kan spelarna bokstavligen kollra bort dem och springa rundor runt dem...