Vårat Neotech och "hårda" simuleringar
"kommer han på detta sätt få något färdighetsvärde i helikopter?"
Anm: Allt som jag skriver nu, är husregler så som våran spelgrupp spelar. Det finns inte mycket stöd för detta i Neotechs regler.
Så som vår spelgrupp spelar: Ja.
Men det finns vissa problem. Har får liksom inte stanna simuleringen för att gå på toa, han får inte pausa för att kolla i manualen till helikoptern osv. Han måste köra en så kallad "hård" simulering som lyder verklighetens alla fysiska lagar tills man avslutar programmet. Så, Ja. i vårat neotech så kan man öva färdigheter som Pilot:helikopter förutsatt att simuleringsprogrammet representerar verkligheten bra nog.
Fotnot:
En "mjuk" simulering är en simulering som inte beaktar din input som slutgiltig.
Ex.
Om man spelar det populära Online-RPGet Mundana. Då har man en karaktär med siffervärden som man spelar. När du försöker göra någonting med din karaktär så går din input genom "simuleringens" regelverk för att sedan avgöra om du träffar eller missar. Så din upplevelse av att hugga en tirak i Mundana i Neotechs värld är att du hugger med svärdet. Sen gör servern en kontroll om du träffar eller ej. Träffar du så modifierar servern ditt slag så att det blir en garanterad träff. Missar du så modifierar servern ditt slag så det blir en garanterad miss.
Däremot. Hade Mundana i Neotech varit en "hård" simulering så hade du endast träffat tiraken om ditt slag verkligen hade gjort det. Då spelar alltså din Neotechskaraktärs värde i "Svärd" rollen huruvida din Mundanakaraktär träffar.
Men om simuleringen är "mjuk" så kan din Neotechkaraktär vara värsta fäktmästare, men om hans Mundanakaraktär suger på svärd, så kan han fortfarande inte träffa.
Hoppas någon förstår vilken skillnad vi gör på hårda respektive mjuka simuleringar.
Dessutom så har olika simulatorer olika mycket kunskapsinnehåll (identiskt med reglerna om böcker). En dåligt skriven helikoptersimulator kan kanske inte höja pilot:helikopter till högre än 9-10 eller så.
En militär helikoptersimulator framtagen av programmeringstekniska genier och gamla veteranpiloter kan nog däremot höja pilot:helikopter till mycket högre värden (14-15 ?).
Så det vi anser att man faktiskt kan lära sig VR-simuleringar. Den enda färdigheten som inte går att höja är "supa" eftersom den handlar dels om erfarenhet om att vara full och dels om att vänja kroppen vid alkohol. Man kan liksom inte vänja kroppen med VR-alkohol
/Naug, hård