Nekromanti Öka stridsvana...

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,047
Location
Göteborg
Är det möjligt att träna upp Stridsvana medatridsövningsmaterial t. ex SimFire?

Det finns väl två aspekter, det ena är att man blir bättre i strid och därmed borde kunna öka, den andra är väl att man aldrig kan få en realistisk situation med stress och vånda när man använder SimFire och därmed inte kan öka.

Går det att öka?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Så här gör vi

För dom som kan uppleva total VR (dom som har ett cerebralinterface alltså) har möjlighet att simulera riktigt livsliknande stridsscenarier som kan träna nästan alla aspekter av krigsföring. Främst dom tekniska aspekterna, t.ex. helikoptersimulering, skytte, sprängteknik m.m.
Men också delvis dom erfarenhetsmässiga bitarna som stridsvana.

Däremot, eftersom den som tränar vet att han aldrig är i direkt livsfara så kommer aldrig full effekt uppnås genom VR-träning.

Våran husregel är att man kan höja stridsvana till 10, men inte mer om man tränar via VR. Detta kräver då cybernetiken cerebralinterface vilket trots allt inte är den vanligste av stridscybringar.

/Naug, har massa RP med NMX/CP-implantat men ingen krigare med ett sådant.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Så här gör vi

Det låter vettigt, men man måste väl inte ha en NMX/CP? (IMHO) Det borde räcka med, tja, om inte VR-glasögon (eller linser) så iaf artificiella ögon och dermatroder. Eller nåt. :gremlaugh:

Men det är ju helt korrekt att det krävs en hel del saker, främst känslor, som inte kan få i en strid. Det skulle vara om man spelat in SimStimträning med hjälp av soldater i verklig strid. Det skulle iaf komma i närheten.

/RipperDoc
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Re: simulering

Helikoptersimulering eller andra liknande färdigheter som bil körning och köra båt skulle detta kunna vara nått man satt och simulerade på väg till jobbet i bussen och på så sätt fick höja dessa färdigheter?

Svensson tar bussen till jobbet varje dag i ett år och varje dag så kopplar han in sin SimCopter och tränar att flyga i olika förhållanden. Svensson har dock aldrig suttit i en helikopter. kommer han på detta sätt få något färdighetsvärde i helikopter?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Så här gör vi

"VR-glasögon (eller linser)"

VR-glasögon eller linser ger ju en ganska knapphändig VR-känsla. Den duger till att surfa och spela spel, men vill man ha en realistisk simulering av en stridssituation så räcker behövs det mer detaljer än bara syn substitut och öronlurar.
Man vill kunna känna doften av dom fallna soldaterna, man vill kunna känna värmen och svetten på sitt ansikte. Man vill känna smärtan komma krypandes i benen av allt för mycket springande. Man vill känna det hårda gruset slå mot armbågarna när man kastar sig ner på marken, man vill få ont i benet när man oförsiktigt springer in i den där lådan, osv.
Man vill kort och gått ha simstim, och inte bara "vanlig" VR :gremsmile:

Dermatroder kan ju iofs ge allt detta, så det är väl ett billigt alternativ till NMX/CP antar jag.

/Naug, som i sitt neotech har begränsat dermatroder funktionalitet till viss del.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Vårat Neotech och "hårda" simuleringar

"kommer han på detta sätt få något färdighetsvärde i helikopter?"

Anm: Allt som jag skriver nu, är husregler så som våran spelgrupp spelar. Det finns inte mycket stöd för detta i Neotechs regler.

Så som vår spelgrupp spelar: Ja.

Men det finns vissa problem. Har får liksom inte stanna simuleringen för att gå på toa, han får inte pausa för att kolla i manualen till helikoptern osv. Han måste köra en så kallad "hård" simulering som lyder verklighetens alla fysiska lagar tills man avslutar programmet. Så, Ja. i vårat neotech så kan man öva färdigheter som Pilot:helikopter förutsatt att simuleringsprogrammet representerar verkligheten bra nog.

Fotnot:
En "mjuk" simulering är en simulering som inte beaktar din input som slutgiltig.
Ex.
Om man spelar det populära Online-RPGet Mundana. Då har man en karaktär med siffervärden som man spelar. När du försöker göra någonting med din karaktär så går din input genom "simuleringens" regelverk för att sedan avgöra om du träffar eller missar. Så din upplevelse av att hugga en tirak i Mundana i Neotechs värld är att du hugger med svärdet. Sen gör servern en kontroll om du träffar eller ej. Träffar du så modifierar servern ditt slag så att det blir en garanterad träff. Missar du så modifierar servern ditt slag så det blir en garanterad miss.

Däremot. Hade Mundana i Neotech varit en "hård" simulering så hade du endast träffat tiraken om ditt slag verkligen hade gjort det. Då spelar alltså din Neotechskaraktärs värde i "Svärd" rollen huruvida din Mundanakaraktär träffar.
Men om simuleringen är "mjuk" så kan din Neotechkaraktär vara värsta fäktmästare, men om hans Mundanakaraktär suger på svärd, så kan han fortfarande inte träffa.

Hoppas någon förstår vilken skillnad vi gör på hårda respektive mjuka simuleringar.


Dessutom så har olika simulatorer olika mycket kunskapsinnehåll (identiskt med reglerna om böcker). En dåligt skriven helikoptersimulator kan kanske inte höja pilot:helikopter till högre än 9-10 eller så.
En militär helikoptersimulator framtagen av programmeringstekniska genier och gamla veteranpiloter kan nog däremot höja pilot:helikopter till mycket högre värden (14-15 ?).

Så det vi anser att man faktiskt kan lära sig VR-simuleringar. Den enda färdigheten som inte går att höja är "supa" eftersom den handlar dels om erfarenhet om att vara full och dels om att vänja kroppen vid alkohol. Man kan liksom inte vänja kroppen med VR-alkohol :gremwink:

/Naug, hård
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Re: Vårat Neotech och "hårda" simuleringar

Men det finns vissa problem. Har får liksom inte stanna simuleringen för att gå på toa, han får inte pausa för att kolla i manualen till helikoptern osv. Han måste köra en så kallad "hård" simulering som lyder verklighetens alla fysiska lagar tills man avslutar programmet. Så, Ja. i vårat neotech så kan man öva färdigheter som Pilot:helikopter förutsatt att simuleringsprogrammet representerar verkligheten bra nog.

Mmmm, man kanske ska kräva ett slag mot mentalvärde eftersom det kan vara en sådan psykologisk påfrestning, att efter år av ofarlig simulering sätta sig i en riktig helikopter där man kan slå sig rätt ordentligt om man gör fel.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Vårat Neotech och "hårda" simuleringar

"Mmmm, man kanske ska kräva ett slag mot mentalvärde eftersom det kan vara en sådan psykologisk påfrestning, att efter år av ofarlig simulering sätta sig i en riktig helikopter där man kan slå sig rätt ordentligt om man gör fel."

Tja, fast det finns ju flyg- och helikoptersimulatorer redan idag som används vid träning. Dom fungerar ju som bekant alldeles utmärkt, trots att det bara är ett rörligt säta och en massa skärmar i ett litet förslutet rum.

/Naug
 
Top