Nekromanti Ökenkrigare

Jaggernaut

Hero
Vad för rustning har en mûhadinsk krigare. Vanliga krigare, dansande ökenkrigare respektive granaschfäktare.

Var har en foriansk krigare för rustning och vapen.

Och återigen (vilket inte har något som helst med ökenkrigare att göra) hur stor del av Menon Aun befolkning utgör krigarkastet.

sassa

Veteran
Jag är inte helt säker, men enligt vissa av oss här hemma är det 5-10%

Ymir

Liten kantbaron
Vad för rustning har en mûhadinsk krigare. Vanliga krigare, dansande ökenkrigare respektive granaschfäktare.
Det varierar väldigt - 'vanliga krigare' är i mångt och mycket dessutom ett koncept som inte riktigt existerar i Mûhad. Krigarkulturen är såpass annorlunda den österländska. Överlag satsar man på lätta och smidiga rustningar - helrustning förekommer knappt. 'Dansande ökenkrigare' och dylika specialförband har oftast bara läder eller vadderat tyg, medan tyngre rustade bär ringbrynja eller lamellpansar. De tyngst rustade krigarna; beridna tarkhaner, granascher och emirer, bär ofta kombinationer av tyg, läder, ringbrynja och lamellpansar. Typ så här ser mûhadinska krigare ut:

- Ymir, Västlandenskribent med timuridfetisch

Jaggernaut

Hero
Jag trodde att mûhadkrigare var lite som krigare från Momolan. Alltså att de inte hade så mycket metallrustningar på grund av hettan.

Ymir

Liten kantbaron
Takla Makan, inte Sahara...

Mûhad är inte så jättevarmt. Det är klart att hettan i öknen kan bli extrem på somrarna, men betänk hur långt norrut landet ligger - Alkarzan är på 40,5:e breddgraden, dvs i jämnhöjd med Samarkand och Beijing i vår värld, och längre norrut än Daval och Calnia i Mundana. Merparten av Mûhad har alltså tempererat klimat, och det kan tillochmed snöa på vintrarna.

Momolan, däremot, är ju en helt annan historia. Merparten av landet ligger söder om norra vändkretsen, och där är det riktigt varmt året om.

- Ymir, upplyser

Hjalle

Swashbuckler
Forianska krigare.

Forianska soldaters utrustning enligt mig:

Fhutan, läderskjortan, så gott som standard tror jag.

Ekjel, dolken, absolut standard.

Djapoor, svärdet, säkert vanligt.

Samt en kortbåge, en lättare hjälm och ett eller flera kastvapen.

/Hjalle, som hänvisar till den nyttiga Sökfunktionen om någon undrar vad Djapoor har för värden.