Re: [Ökenlegender]Vad behöver du för att improvise
Om jag vill improvisera så vill jag vara väl förberedd. Det kanske låter väldigt konstigt, men det är sant. Grejen är att man inte endast kan förbereda platser, personer och handling utan om det finns en tydlig scenariostruktur i rollspelet så är det lättare att improvisera. Vi kan ta Feng Shui som ska börja speltillfället med en liten fight och sedan avsluta spelmötet med en stor slutfight. Vägen däremellan är bara hur man tar sig från den lilla fighten till den stora (något jag brukar överlämna till mina spelare att försöka klura ut).
Bläck (ett sword and sorcery-spel) skapar en konflikt redan i karaktärsskapandet, där den som blir sist klar med sin rollperson direkt hamnar i en konflikt. Den som blir först klar med sin rollperson är den som klurar ut dilemmat som den mest sega personen drabbas av.
Spelarinflytande kan också hjälpa till med improviserandet. Många saker kan du överlämna helt åt dem, som att hitta på nya namn, skapandet av nya personer, platser, stämingar med mera. Enligt hörsägen så fungerar Pokemon-rollspelet på det sättet där föräldern, som inte vet ett dyft om Pokemon, är spelledare för barnen som älskar de där skitfilurerna. När rollpersonerna kommer till en plats så frågar föräldern "Hur ser det ut på platsen" eller "Vilka finns på platsen" och får input från spelarna.
Här börjar vi nu gå över till en annan sak som hjälper improviserandet, nämligen att man hela tiden får saker att improvisera kring. Det är skitsvårt att improvisera om man inte har något att gå på (therefore: förbered dig!). Att spelarna hela tiden tillför nya saker är en sak, men det finns annat också. Det som rollpersonerna kan, deras kontaktnät, personlighet, ägodelar - allt kan användas för att väva in i scenariot och få rollpersonerna intresserade. Det brukar kunna kallas för "flaggor" i rollspelsteori.
Conan RPG använder sig av detta genom att spelarna får skriva tre saker i början av spelmötet som rollpersonen ska genomleva under scenariot (Bläck har ungefär samma grej, fast mer specifikt med platser). Det ger direkt spelledaren något att improvisera kring. Det spelet har även löst "hur kommer vi igång" på ett smidigt sätt. Man planterar rollpersonerna helt enkelt någonstans. "Ni sitter i en galär som slavar" eller "Ni vaknar upp med huvudvärk i ett tempel med ingen utrustning". Typiskt Conanstil.
Sammanfattning
Förberedelse
× Föreslagen scenariostruktur i rollspelet.
× Föreslagna krokar så att man kan haka på rollpersonerna på äventyret.
× Spelarna ger förslag i förväg på vad som skulle kunna hända.
× Rollpersonerna innehåller tydliga flaggor.
× Inspirationsfyllda beskrivningar. (inget jag tog upp i texten ovan.)
Input
× Spelarna fyller ut scenariot med platser, detaljer och spelledarpersoner som de tycker bidrar till upplevelsen.
× Rollpersonerna innehåller tydliga flaggor som kan vävas in i handlingen.
Om du vill införliva spelarinflytande, så bör du vara tydlig på vilken sorts genre som du vill spela, så att spelarna inte hittar på saker som är helt uppåt väggarna.
/
Han som även hänvisar till
följande artikel som visserligen mer innehåller improviseringstekniker