morkbollen_UBBT
Warrior
Det här kanske är allmänt känt, men det finns kanske någon annan oupplyst.
Jag fixade ett par Gauntlets of Destruction till D&D 4e. som gör att man slår om alla 1:or på närstridsskada. Jag tänkte att det definitivt var bäst på Rogues som använder T4:or och inte andra krigare som oftast har T10:or eller mer. Så jag räknade lite på det och kom fram till att oavsett tärningstyp ökar snittet lika mycket. Med 0.5 per siffra som slås om för att vara exakt. Så här tänker jag:
Snittet räknas som känt ut som [Summan av alla möjliga slag]/[Antalet möjliga slag].
Om man ser de olika utfallen som par blir det t.ex. för 1T6 1+2+3+4+5+6 -> (1+6) + (2+5) + (3+4). Tar man bort 1:or blir det istället (2+6) + (3+5) +4. 1:or och 2:or (3+6) + (4+5).
Om X: är Antal sidor på tärningen, Y: Antal tal att slå om(i ordning).
[Snittet] = [Storlek på par]*[Antal par]/[Möjliga utfall]
[Storleken på par] = X + Y + 1
[Antal par] = (X - Y)/2
[Möjliga utfall] = X - Y
Alltså blir snittet ((X + Y + 1)*(X - Y)/2)/(X - Y) = (X + Y +1)/2
Snittet ökar alltså oberoende av tärningstypen och med Y/2.
Jag som alltid gått och trott att det är mycket bättre för en wizard att får slå om 1:or på hp-tärningar. Eller procentuellt är det ju bättre, men ren skadeutdelningen är inte det. Titta vad man lär sig varje dag!
Jag fixade ett par Gauntlets of Destruction till D&D 4e. som gör att man slår om alla 1:or på närstridsskada. Jag tänkte att det definitivt var bäst på Rogues som använder T4:or och inte andra krigare som oftast har T10:or eller mer. Så jag räknade lite på det och kom fram till att oavsett tärningstyp ökar snittet lika mycket. Med 0.5 per siffra som slås om för att vara exakt. Så här tänker jag:
Snittet räknas som känt ut som [Summan av alla möjliga slag]/[Antalet möjliga slag].
Om man ser de olika utfallen som par blir det t.ex. för 1T6 1+2+3+4+5+6 -> (1+6) + (2+5) + (3+4). Tar man bort 1:or blir det istället (2+6) + (3+5) +4. 1:or och 2:or (3+6) + (4+5).
Om X: är Antal sidor på tärningen, Y: Antal tal att slå om(i ordning).
[Snittet] = [Storlek på par]*[Antal par]/[Möjliga utfall]
[Storleken på par] = X + Y + 1
[Antal par] = (X - Y)/2
[Möjliga utfall] = X - Y
Alltså blir snittet ((X + Y + 1)*(X - Y)/2)/(X - Y) = (X + Y +1)/2
Snittet ökar alltså oberoende av tärningstypen och med Y/2.
Jag som alltid gått och trott att det är mycket bättre för en wizard att får slå om 1:or på hp-tärningar. Eller procentuellt är det ju bättre, men ren skadeutdelningen är inte det. Titta vad man lär sig varje dag!