Här slängt ut samma fråga på Mutant-forumet utan att få napp, därför gör jag ett försök här också.
Ska snart spela Mutant UA med Version Noll. Viljan är att det hela skall kretsa kring karaktärerna, deras mål och drivkrafter. Ett spelsätt ingen av oss är helt vana vid, därför behöver jag hjälp att få ihop det till något spelbart.
Det hela är kanske lite rörigt, mest för att det känns så i huvudet också.
Karaktärerna
1. RBT
En robot som smugglats ut från en fornfabrik (konservfabriken?) i Göborg. Beställaren var en handelsfamilj i Hindenburg som ville tjäna en hacka på robotens fabrikshemligheter. Men någonstans sjabblade de hyrda smugglarna till det och roboten hamnade på fel båt (Bävers?). Äventyrandet påbörjas med att de två andra karaktärerna hittar roboten i en packlår i lastutrymmet (eller?). Givetvis är det många som vill ha tag i roboten igen och RP får olika fraktioner i hälarna. Samtidigt är roboten förvirrad och paranoid och vill mest komma tillbaka till fabriken.
Flaggor:
- Vill meka med maskiner
- Hemlängtan till fabriken
- Paranoid och vilsen
- Ogillar våldsamheter
- Jagad
- Vill att alla ska dra åt samma håll.
2. IMM
En snofsig människoyngling, sonen i en annan handelsfamilj (främsta konkurrenten till handelsfamiljen som beställde roboten?). Familjen är utblottad (kanske på grund av sonen). Han vill ge sin familjs namn upprättelse och göra sin far stolt, antagligen genom att ge sig ut i zonen och hämta hem något värdefullt fornfynd. Han hyr en båt och bävers tjänster i hamnen. Mot Zonen... Nu skall han skapa stordåd (och tjäna pengar), men vet han egentligen vad han ger sig in på. Vad finns där ute?
Flaggor:
- Förskjuten från pappa och familjen.
- Vill återupprätta familjens namn och göra pappa stolt.
- Har ett värdefullt föremål. Vad? & Varför?
- Är kär i konkurrentens dotter. Hon har stulit affärsidéer och svikit honom Hon är försvunnen.
- Är pank. Men vill ge sken av förmögenhet.
- Vill slå konkurrenten på fingrarna.
- Vill äventyra
3. MD (Bäver)
En vildmarksvan muterad bäver som försörjer sig med mindre smuggeluppdrag mellan Muskö och Hindenburg. Han står i skuld till en smuggelorganisation. Han har fått möjlighet att lura lite pengar av en oduglig människoyngling som vill ut i zonen och behöver en vägvisare. Men hur långt kan han gå, hur jävlig kan han vara? Dessutom finns det något värdefullt i lastutrymmet på båten han äger (RBT). Någon kommer vilja ha tillbaka roboten. Vad ska Bäver göra?
Flaggor:
- Vill hämnas på sin faders mördare och återförena den splittrade familjen.
- Vill tjäna massa pengar på bland annat smuggling.
- Ger sig inte i första taget.
- Skeppare
- Hellre vildmark än stadsmark.
Jag förstår att det är svårt att ge synpunkter på detta eftersom sammanhanget inte är speciellt tydligt. Och det är just det jag har problem med. Hur skapar jag ett äventyrsskelett eller en struktur av det här? Hur blir det något som går att spela?
Jag känner mig helt tom på idéer. Skulle bli glad om någon ville bolla lite.
Ska snart spela Mutant UA med Version Noll. Viljan är att det hela skall kretsa kring karaktärerna, deras mål och drivkrafter. Ett spelsätt ingen av oss är helt vana vid, därför behöver jag hjälp att få ihop det till något spelbart.
Det hela är kanske lite rörigt, mest för att det känns så i huvudet också.
Karaktärerna
1. RBT
En robot som smugglats ut från en fornfabrik (konservfabriken?) i Göborg. Beställaren var en handelsfamilj i Hindenburg som ville tjäna en hacka på robotens fabrikshemligheter. Men någonstans sjabblade de hyrda smugglarna till det och roboten hamnade på fel båt (Bävers?). Äventyrandet påbörjas med att de två andra karaktärerna hittar roboten i en packlår i lastutrymmet (eller?). Givetvis är det många som vill ha tag i roboten igen och RP får olika fraktioner i hälarna. Samtidigt är roboten förvirrad och paranoid och vill mest komma tillbaka till fabriken.
Flaggor:
- Vill meka med maskiner
- Hemlängtan till fabriken
- Paranoid och vilsen
- Ogillar våldsamheter
- Jagad
- Vill att alla ska dra åt samma håll.
2. IMM
En snofsig människoyngling, sonen i en annan handelsfamilj (främsta konkurrenten till handelsfamiljen som beställde roboten?). Familjen är utblottad (kanske på grund av sonen). Han vill ge sin familjs namn upprättelse och göra sin far stolt, antagligen genom att ge sig ut i zonen och hämta hem något värdefullt fornfynd. Han hyr en båt och bävers tjänster i hamnen. Mot Zonen... Nu skall han skapa stordåd (och tjäna pengar), men vet han egentligen vad han ger sig in på. Vad finns där ute?
Flaggor:
- Förskjuten från pappa och familjen.
- Vill återupprätta familjens namn och göra pappa stolt.
- Har ett värdefullt föremål. Vad? & Varför?
- Är kär i konkurrentens dotter. Hon har stulit affärsidéer och svikit honom Hon är försvunnen.
- Är pank. Men vill ge sken av förmögenhet.
- Vill slå konkurrenten på fingrarna.
- Vill äventyra
3. MD (Bäver)
En vildmarksvan muterad bäver som försörjer sig med mindre smuggeluppdrag mellan Muskö och Hindenburg. Han står i skuld till en smuggelorganisation. Han har fått möjlighet att lura lite pengar av en oduglig människoyngling som vill ut i zonen och behöver en vägvisare. Men hur långt kan han gå, hur jävlig kan han vara? Dessutom finns det något värdefullt i lastutrymmet på båten han äger (RBT). Någon kommer vilja ha tillbaka roboten. Vad ska Bäver göra?
Flaggor:
- Vill hämnas på sin faders mördare och återförena den splittrade familjen.
- Vill tjäna massa pengar på bland annat smuggling.
- Ger sig inte i första taget.
- Skeppare
- Hellre vildmark än stadsmark.
Jag förstår att det är svårt att ge synpunkter på detta eftersom sammanhanget inte är speciellt tydligt. Och det är just det jag har problem med. Hur skapar jag ett äventyrsskelett eller en struktur av det här? Hur blir det något som går att spela?
Jag känner mig helt tom på idéer. Skulle bli glad om någon ville bolla lite.