Nekromanti Önskar tips och råd inför kampanjskapande.

Ooiman

Veteran
Joined
22 Oct 2008
Messages
7
Location
Rivera (Floda)
Hittade ingen liknande tråd, så jag tänkte att det är lika bra att slänga ut frågan här.

Har en idé till en kampanj för D&D men har ingen tidigare erfarenhet av att skapa kampanjer.
Om någon av er har tips och råd för vad som kan vara bra att tänka på så får ni mer än gärna dela med er av dem här.

Tack!
 

BroderFluff

Veteran
Joined
4 Jul 2005
Messages
42
Location
Göteborg
Beror lite vilken form du vill att det ska ta, om det ska vara rälsat och hårt styrt eller lite friare eller till och med helt fritt? Kan du kanske berätta om idén och lite om hur ni brukar spela?

Men några allmänna grejor jag kan komma på just nu:
* Se till att spelarnas karaktärer är huvudpersoner i berättelsen. Kan vara svårt ibland när man har bra idéer, det blir lätt så att man försöker knö in karaktärerna i efterhand och mer som åskådare/biroller.
* Se till att det finns något för alla spelare. Alla gillar olika, försök se till att alla får någonting som de vill ha.
* Se till att göra spelarna intresserade av din plot och sälj in kampanjen till dem. Spelare som inte är intresserade av händelserna kan börja protestera genom att hitta saker som stör i ploten.
* Det brukar vara bra att tänka i spelkvällar när du planerar framåt vad som ska hända (om möjligt, beroende på hur ni spelar) och sen försöka göra de enskilda spelkvällarna dramatiska/roliga/spännande.
* Håll det enkelt. Man behöver inte revolutionera berättarkonsten varje spelkväll, och ploten måste inte vara så komplex att att du täcker väggarna där hemma med mindmaps och intrigkartor. Spelare är lite som barn, de har oftast roligt åt de mest triviala saker medan det påkostade och fantastiska går dem förbi. De flesta har också barns förmåga (tycker man iaf som spelledare) att förstå och lösa komplicerade plots. Det räcker därför oftast väldigt långt med det enkla.


Vet inte om det var det här du sökte efter, men hoppas det hjälper och lycka till!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Det lättaste sättet att göra är att rita upp en karta, slänga ut lite städer och dungeons och annat roligt på den. Sedan skaffar man sig en massa random listor för namn, npc:er och så vidare så man kan få hjälp med att improva grejer. Sedan skapar man en group template med spelarna. Vad vill de spela? Alltså inte karaktärerna men vad karaktärerna är. Vill de spela en riddarorder? En grupp skattletare? Legoknäktar? Bestäm det. sedan kan du säga nej till karaktärer som inte passar. Killen som vill spela en ond trollkarl i riddarordern behöver få nej tex. Skapa sedan karaktärerna, välj en startpunkt till dem på kartan (eller slumpa) och kör! Du kan gem en quest för att komma igång men efter det bör de själva utforska eller gå efter sina mål och när de gör det skapar de sig själva fiender, vänner mm ochmsedan skriver handlingen sig själv. Ge dem en sandlåda och låt dem bygga vad de vill!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,432
Location
Göteborg
Mitt tips är nog att oavsett om du gör fisktank (ungefär det som God45 beskriver även om det förstås finns många varianter), eller mer rälsat så gör inte för mycket! Hur många kampanjer som helst har startats men väldigt få har slutförts, och även om det kan vara bra att ha lite övergripande idéer redan från start så blir det antagligen roligare om framtida äventyr inte bara anpassas utan byggs efter vad som har hänt rollpersonerna tidigare i kampanjen. I samma andra, försök se til att du kan få ett avslut på kampanjen inom högst 10 spelmöten (om ni inte spelar jätteofta), vill ni sen fortsätta så går det att bygga en 'ny' kampanj eller snarare en uppföljare, ingen blir glad av kampanjer som rinner ut i sanden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Björn har 100% rätt. Ofta kan du börja en kampanj med en by där du inte har koll på några namn förutom bartenderns, trollkarlens, prästens och vapenhandlarens och en dungeon. Ärligt talat behöver du inte färdiga namn alls, du kan ha en lista med namn redo och bara ta ett när det behövs. Sedan kan man bygga mellan gångerna.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Mitt råd, särskilt till D&D, är: gör det inte själv, det finns redan, jag lovar ;-)

Kolla exempelvis Necromancer Games katalog, där hittar du *massor* av exempel på just början på en kampanjvärld. (Modulerna är förvisso äventyr, men de är skapade av folk som just gillar att börja i sin värld, så se dem snarare som frön till kampanjvärldar med äventyr till. Då får du precis det du behöver, en "startby", en kampanjkarta, en grotta, och kanske en onding eller tre. Med stor potential för att sätta sitt eget märke på materialet).
 
Top