Nekromanti Önskefilmatiseringar

Organ

Out of time, out of mind
Watchmentråden nedan fick mig att fundera lite över vilka serier jag skulle vilja se blev filmade. Min egen drömfilmatisering skulle nog vara Skreemer skriven av Peter Milligan. Den är inte så spretig som många andra serier ofta är och lämpar sig väl för att överföras till en film på 2.5 timmar.

Högt upp på listan ligger även Give Me Liberty av Frank Miller och Dave Gibbons. Den klarar man dock nog inte av på bara en film. Men med någon begåvad bakom spakarna kan skulle det nog kunna bli en störtbra serie på två-tre filmer eller varför inte en tv-serie.

Ja, osså naturligtvis Achilles Viggen. :gremtongue:

Vilka seriefilmatiseringar skulle ni vilja se blev verklighet?

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Vilka seriefilmatiseringar skulle ni vilja se blev verklighet?
Då skulle jag vilja se en filmatisering av Herman Hedning. Det skulle var kanon !

/ Johan K, som bara älskar Herman Hedning

Organ

Out of time, out of mind
Då skulle jag vilja se en filmatisering av Herman Hedning. Det skulle var kanon !
Det blir nog svårt då den ende som skulle kunna gestalta Herman är saligen bortgångne Micke Dubois. :gremsuck:
Ja, om man nu inte gör en animerad film.

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Mmhmm !
Kunde inte säga det bättre själv Micke Dubois hade varit jävligt bra till denna roll. Tragiskt att han gick bort.

Dimfrost

Special Circumstances
Authority vol. 1 nr 5-8, storylinen "Shiftships", plus valda delar ur tidigare nummer som bakgrund. Det tror jag skulle vara ungefär lagom mycket handling för att kunna överföras direkt till en megablockbuster. Det är redan bara snygg widescreenaction med coola repliker, liksom. :gremsmile:

/Dimfrost

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vill inte se fler seriefilmatiseringar, om jag slipper. Visst finns det vissa som varit helt OK, som X-men 1 och 2 - men överlag har det blivit bajs (Fantastic Four, The League, V for Vendetta, Daredevil, Elektra, the list goes on...).

Om man nu ska använda serier som grund, kalla filmen för något helt annat och skriv ett litet "inspired by" i förtexterna, lite som många filmer tidigare hade när någon tagit en liten novell och blåst upp den till en film som egentligen inte var så lik originalet.

Man å andra sidan skulle jag inte ha något emot att se David Lynch göra Doom Patrol, eller Aronofsky som regissör för Watchmen. Sedan tror jag nog att det skulle kunna funka med Wachowskibröderna som regissörer för The Authority.

Sedan vore det kul, tror jag, att se Terry Gilliam göra något av The Invisibles, nu när Wachowskibröderna schabblade bort skiten och gjorde härket som är Matrixtrilogin istället.

Det finns ett mycket litet fåtal regissörer jag skulle betro med mina älsklingar.

Ymir

Liten kantbaron
Alltså, helt skulle jag väl se att -inga- serier blir filmatiserade någonsin igen, eftersom det i princip aldrig någonsin gjorts bra. (Edit: Jo förresten, 'Ghost World' är bra).

Alternativet är att bara förbjuda jänkarna från att filmatisera serier, förstås, och det är förmodligen en bättre lösning. Man hade då tex kunnat göra moraliskt uppbyggliga filmer i stil med den gamla kinesiska commieserien 'Stories of Little Red Guards':

Annars finns det en del schysst i europeisk serieväg som man kunnat filmatisera; vad som helst så länge vi slipper mer superhjälteskit. Jag tror hårt på fransk fantasyestetik, tex, det hade kunnat göra sig bra på filmduken. Vi har tex Le Tendre och Loiséls "Tidsfågeln", som är charmig och bisarr, lite utdrag från alla album finns här. Génin och Bourgeons 'Prinsessan och Pagen' (tror jag den hette på svenska) har en rätt cinematisk estetik som jag aldrig riktigt kunnat glömma, se här och här, tex.

De två exempeln är inte alltför långa serier heller. Andra europeiska serier som jag älskar, tex 'Thorgal' och 'Nofret', har alldeles för många album för att funka som en enda film. Man hade ju kunnat isolera särskilda episoder ur dem, men jag vet inte, superhjältefilmerna borde ha lärt en att sådant suger. Peter Madsens 'Valhall',är så bra att jag, mot bättre vetande, har svårt att motstå prospektet att se den filmatiserad igen. Liksom, vem kan säga nej till det här?. Å andra sidan måste den ju då vara animerad precis som förra gången, annars går den fetbort. Något i stil med Jodorowsky och Manaras Borgia-serie, sedan, hade passat perfekt som tv-serie, om man typ antingen tonar ned porren en smula eller överlämnar den åt HBO.

Men den filmmakare som rör 'Blade of the Immortal' måste jag döda. För att citera serien själv: One cannot improve upon perfection.

- Ymir, mordhotar

Troberg

Sinister eater
Min tidigare kommentar i ämnet, aningen nerkortad:

Skreemer (sorgligt underskattat och bortglömt mästerverk, jag lyckades hitta den på Comics Heaven i Stockholm efter att ha letat i över tio år)
Schninkeln (gullig, men härligt cynisk fantasy)
Maus (borde vara obligatorisk läsning i skolorna)
Skreemer (den är bra nog för att göra två filmer på den)
Druuna (underhållande SF med sexig hjältinna)
Slaine (hade passat bra i Braveharts kölvatten)
Skreemer (what the heck, den är bra nog för att hålla för tre varianter)
Ranx Xerox (attans synd, men ändå passande, att författaren valde det gyllene skottet efter sista avsnittet)
El Borbah (hård deckare med eget stuk)
Den (like that's going to happen...)
Skreemer (håller den för tre så håller den för fyra)
Canardo (Benoit Sokal visar verkligen att djurfabler inte behöver vara löjliga. Ni som tycker Mutant är för Disney, läs Canardo!)
Gallret (tror den hette så)
Flaming Carrot (hård, rättvis, vegetabilisk)
Skreemer (OK, den kanske inte håller för fem filmer, men den förtjänar att nämnas en gång till)

Jag glömde naturligtvis några i den listan:

Linda och Valentin (perfekt för en TV-serie)
Skreemer (värd att nämnas en gång till)
Give Me Liberty (som Organ säger, kräver antagligen en miniserie)
The Ballad of Halo Jones (älskar hur den går från rätt så fluffig humor till episk depression)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Blueberry [NT]

Tja, en ordentlig filmatisering av Blueberry, utan konstiga hallucinationer och drömsekvenser, hade varit trevligt.

Coffe_Kanon

Swordsman
Har talat vitt och brett om detta innan, men jag vill ha en Warhammer 40.000-rulle. Bara för att se om det går, och för att det skulle vara ballt, och framför allt: FOR THE EMPEROR!!!. Särskilt bra skulle det bli om man riktar in sig på det som Dan Abbett har skrivit.

En "Mutant: Undergångens Arvtagare"-filmatisering skulle jag inte heller tacka nej till. Svenskproducerad sådan givetvis, jag tror inte att någon utländsk regissör skulle förstå sig på det rätt så helyllesvenska bitarna med den världen. Fast det uttalandet baserar jag givetvis på ogrundad rasism... eller nåt. :gremgrin: (man är ju IMM så)

En filmatisering av Silent Hill 2 vill jag också se, lyckligtvis verkar det vara på gång (tacka fan för Christopher Gans, OH vi har samma förnamn). Fast jag skulle uppskatta om han följde spelets originalmanus den här gången för SH2 har redan så perfekt story, det behövs inga ändringar. Även om den första filmen var helt sjukt suverän och vacker, så vill jag se ett true to the game för en gångs skull. Det skulle även vara sjukligt likt om Cameron Diaz fick spela Maria/Mary, men tyvärr litar jag inte på att hon presterar ordentligt.

Denna lista lär uppdateras lite framöver (kommer inte på mer i nuläget)...

Krille

Super Moderator
Usagi Yojimbo och Erma Felna

Jag såg en riktigt bra Tomoe Ame-kostym en gång som någon furry Usagi-fantjej hade gjort. Hon hade utgått från en skidmask och sytt fast hår och på så sätt fått till ett pälsigt ansikte. Med tillägg av latex och mastix-lim kring ögon och mun, och ett antal kuddar dubbelsidig tejp på välplacerade ställen så var ansiktet fantastiskt välartikulerat.

Utöver det var det ett par långa tunna handskar som behandlats på samma sätt, en hel uppsättning kläder, två svärd och en helt otrolig peruk - peruken och svärden var de två dyraste komponenterna i kostymen om man räknar pengar.

Resultatet var i alla fall en fruktansvärt snygg kostym, som om inte annat visar rent tekniskt hur man skulle kunna göra inför en spelfilm baserad på Usagi eller Erma Felna. I synnerhet The Dragon Bellow Conspiracy skulle göra sig riktigt bra som spelfilm, och jag undrar om inte Grasscutter ligger fint till som uppföljare.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag vill egentligen inte att någon serie jag gillar ska bli filmatiserad. Fler filmmakare borde satsa på originalhistorier som är direkt anpassade till filmmediet.

Men om vi ignorerar den invändningen (som för övrigt inte bara handlar om filmatiseringar av serier, utan även filmatiseringar av böcker och Hollywood-remakes av asiatiska eller europeiska filmer) är det två serier jag skulle vilja se en filmversion av:

WE3 - Filmen skulle vara tecknad och antagligen bara en halvtimme lång.

Hellblazer - I den här filmatiseringen skulle John Constantine vara engelsman och ha fler likheter med figuren i serien än att han sysslar med övernaturligheter och har en trenchcoat.

/tobias

Coffe_Kanon

Swordsman
Ja, om man nu inte gör en animerad film.
Exaktus kompaktus! jag har faktiskt gått och grubblat på Herman Hedning som tecknad film eller varför inte tv-serie? Det skulle kunna bli sveriges variant av Simpsons eller Family Guy, fast med stenåldersmänniskor, Adam, Eva, dinosaurier, gud, apokalopsen, apjävlarna och öhm ja ni fattar.

Wyldstorm

Swordsman
WoD.
Först en film av de tre stora rollspelen vardera, sen en conclusion där allt drabbar samman.

Tja... Önska kan man ju alltid..

Ulfgeir

Swashbuckler
De har gjorts en Warhammer 40K-film. Dock så kommr den inte bli distribuerad då GW ogillade delar av tysk lagstiftning angående upphovsrätt. De hade tydligen förts satgt ok till filmen, men sedan när den var i det närmaste kalr för distribution tyckte de att nej, den skll stopas.

/Ulfgeir

Coffe_Kanon

Swordsman
Kanske är det filmatiseringen av Bloodquest du pratar om? Den är vad jag har förstått 3d-animerad, och den har inte släppts heller för den delen, så jag gissar att det är den du pratar om?