Det här börjar nästan likna ett romanprojekt jag håller på med, som bygger på det där halvockulta skräckiga snutrollspelet jag körde för några år sen och som jag tjatar ibland. Där ville jag slippa nätet och datorer och AI för att det gjorde utredningar och mysterier så svåra att skriva, så jag hittade på just att alla tänkande maskiner hade blivit galna och mordiska och nu var tabu och så. Istället finns jättelika mekaniska arkiv och skrivmaskiner och differensmaskiner.
Just för egen del har jag egentligen inget emot utredningar där internet finns etc. Jag har överlag svårare att tänka mig t.ex. intressanta utredningar ifall teknologin är för
primitiv, t.ex. i fantasy. Men samtidigt är jag inte sämre människa än att jag är nostalgiker av och till, och generellt bara gillar känslan av internetlöst 80/90-tal. Det speglas ju både i Rotsystem och nu i Chronicles… (Och Rotsystem var ju typ Chronicles det också).
Kanske de tänkande maskinerna märkte att de blev infekterade av mörkret och slog tillbaka, och att ett krig pågick i cyberrymden utan att människor förstod vad som pågick; och till slut insåg de tänkande maskinerna att de höll på att förlora, men att om de utplånade alla människor, eller kanske till och med allt biologiskt liv, så skulle de göra det meningslöst för mörkret att fortsätta striden. Så de vände sig mot livet i sig. Vill man ha maskiner som känns "ockulta" kan man ju bara säga att de lärde sig använda fiendens vapen (och därmed tog över mörkrets estetik) under kriget.
Och mänskligheten vet inte vet om att det var det här som hände, utan upplevde bara att maskinerna spårade ut och vände sig mot dem, precis när allt redan såg mörkt ut i de tidiga skedena av striderna mot de mörka legionerna.
"Det är något som inte stämmer. Vi har alltid trott att mörkret tog över de tänkande maskinerna och använde dem emot oss. Kärnvapendetonationerna i Rio De Janeiro och Sibirien, som skapade atomvintern. Nanostormen över Oceanien. Allt det där. Men tänk om vi har förstått det fel. Tänk om maskinerna slogs mot mörkret, och deras illdåd mot oss bara var som när den gamla jordens arméer brände fälten under sin reträtt..."
"Vansinne, dr Wraak."
"Nej. Bara en desperat förhoppning."
"En förhoppning? Om vad?"
"Om att vår fiendes fiende kan bli vår vän. Även om den en gång försökte förinta oss som art."
Det som talar emot att ha hemligt snälla AI:er som man kan ha en Stor Megakampanj om att hitta, aktivera etc är väl att det… tja, att det är en del av
plotten jag planerat för Rotsystem. Det känns också som en rätt… krankig sak att ha. "Jaha, är det den där förutsägbare teknofile Krank som är i farten nu igen. Jaja, maskinerna är våra vänner antar jag…"
Samtidigt ska man väl inte förkasta idéer bara för att man upplever sig tjatig. Bra idéer är ju bra idéer.
Kanske är det det Cybertronic har? Eller är? Kanske styrs de av en snäll AI som klarat av att skydda sig från Mörkret? Kanske är det därför de har ball tech; och kanske är det den AIns kunskaper som låter dem kryptera sin tech så hårt att Legionen inte kan knäcka den?
Det här med att "använda fiendens vapen"
är 100% redan en grej; jag har tänkt att Brödraskapets "ljus" och deras krafter i själva verket bara är Legion-tech som de hackat och tagit kontrollen över. Eller, de tror att de tagit kontrollen iaf. Det finns ju anledningar till att inkvisitorerna alltid har såna där stora heltäckande dräkter och hjälmar….
Att maskinerna inledningsvis slogs mot mörkret tror jag absolut på. Jag tänker att de tänkande maskinerna var främmande intelligenser – inte igenkännbara mänskliga diton, utan närmast obegripliga entiteter. Inte alltid så begripliga bevekelsegrunder, etc. Men de kämpade emot, men förlorade. Oavsett om det var de som infekterades och drevs till ren bärsärk eller om deras uppror mot mänskligheten var beräknat som en strategi mot mörkret (kanske olika mellan olika AIs?) så blir ju resultatet detsamma, från människornas sida. Och oavsett vilket kan det finnas tänkande maskiner i dvala, både "snälla" och infekterade… Helt klart schysst plotfodder, hur som helst.
(
Extremt lite av det här lär stå i grundboken, tror jag. Åtminstone inte uttalat. Men jag vill som sagt gärna lägga grunden i mitt huvud först, och sedan kan jag se vad jag kan hinta om i grundboken. Där blir det ju rätt kortfattat.)