@krank hur tänker du runt megakorparna just nu? Det är ju ganska prekärt att vi har tre "euro-atlantiska" korpar, och en japansk. Känns ganska skevt.
Jag funderade länge på ifall jag skulle officiellt utöka antalet megakorpar och försöka knöka in fler nationer. Just nu är jag inne på att visserligen öppna upp för att det finns fler, men att jag åtminstone i grundboken nöjer mig med den klassiska uppsättningen. Däremot tänker jag definitivt spinna vidare på en grej Modiphius gjorde en del av, dvs utöka dem. I deras Imperial finns till exempel klan Empaya (Gurkhas från Nepal), Hidalgo och Ramanujan där ingen är direkt brittisk eller skottsk.
Jag tänker ju att megakorparna bör förstås som företag först, och att "nationsfärgen" bara är lånta fjädrar. Imperial är inte "brittiska imperiet", det är ett konglomerat av mindre företag, från över hela Gamla Jorden, ofta familjeägda, som samlades och bildade en gemensam megakorporation. Och sedan valde att låna lite estetik och namn från gamla brittiska imperiet. Capitol utvecklades inte från USAs regering eller nödvändigtvis ens från företag som dominerade i nordamerika – utan av ett globalt företag som lånade legitimitet genom att sno ytliga attribut och kultur från det gamla söndriga amerikanska imperiet.
Bauhaus har redan i 1ed en hel del ryska/sovjetiska aspekter liksom italienska; Mishima har (svaga) kinesiska och taiwanesiska etc. Det tänker jag att man också kan utöka. När jag läste framför allt Bauhausboken slogs jag av hur onödigt det kändes med "en rysk megakorp" (whitestar) när Bauhaus redan inte bara är tyska förbundet utan också typ lite tsarryssland och lite Sovjet (och lite nazityskland).
Skulle jag lägga till en helt ny så vore det nog en "afrikansk"; samtidigt känns det rätt svårt att få till den på ett bra sätt givet att "afrika" ju knappast är en enhetlig kultur. Det känns som en överhängande risk att man gör samma misstag som ursprungligen gjordes med Mishima, känner jag. Så jag skulle hellre isf ha den megakorpen i en expansion som jag betalar någon sakkunnig för att skriva.
I min nuvarande skiss får varje megakorp kanske… motsvarande 2 A4, som mest. Och som sagt, någorlunda lika de gamla, men med tweaks och utökningar och annat fokus.
Därmed inte sagt att jag inte kan komma att sno aspekter av dina listor också =)