Nekromanti Önskemål om den nya alvboken?

Arbetet med den nya alvboken har nu påbörjats och som det ser ut så blir det jag och Carl-Johan som kommer att få stå för själva arbetet med den.
Tanken med boken är först och främst att utöka antalet sidor (förmodligen med antingen 16 eller 32 sidor beroende på hur mycket utrymme som behövs) men också att revidera och uppdatera det gamla textmaterialet och layouten (exempelvis med en del nya bilder).
Vad gäller de extra sidorna i boken så finns där en hel del man kan nyttja dessa till som exempelvis en ordentlig genomgång av Sunariskogen, alvisk kosthållning och matkultur, alvisk byggnadskonst, den sanariska magitraditionen, presentation av fler viktiga personligheter hos alverna som exempelvis thisms autokrat och medlemmar från Liljans råd m.m.

Slutligen till mina frågor till er spelare och spelledare - vad önskar ni att se för nytt material i den nya boken? Finns det något av det gamla materialet som behöver revideras eller känns överflödigt?

Passa på och kom med synpunkter nu när ni har chansen!

Sebastian - å Neogames vägnar

Belkor

Veteran
Den enda rasen som för mig känns lite suddig är Sanari.
Dom har så mycket spännande som skulle kunna beskrivas bättre! :gremlaugh:

Ymir

Liten kantbaron
Ämnet har redan varit uppe. Det mesta som sägs i den tråden lär gälla än, åtminstone gör mitt inlägg det. I stort sett allt i det känns fortfarande aktuellt för mig, utom biten med älvornas äggstockar - hela resonemanget var fel. (Det är äggblåsorna som pajar i klimakteriet, inte äggen som tar slut).

Jag har nyligen yttrat lite tankar om alvisk fattigdom och prostitution som ni kanske kunnat ta en titt på? Vad det alviska ögat beträffar ser jag fortfarande hellre att dess effekt förstärks än minskas ned - det är så mycket intressantare om det finns spår av empatisk kraft kvar i det. Se Eleas inlägg här, tex - det tar upp lite hur det funkar i mitt Mundana.

Jag har ett helt stycke om alverna i Västlanden som ni kanske bör tänka på om ni ska skriva något mer om det, men stycket som sådant hör definitivt mer hemma i "Västlanden" än i en alvmodul. Neogames bör hursomhelst ha fått det i textmanusets kapitel 'Befolkning 2.1.'

En stor lucka jag anser behöver fyllas, utöver de som redan nämnts i den gamla tråden, är hur alver egentligen dör. Hur gammal blir en genomsnittlig alv, och varför blir han inte äldre än så? Var tar alla inåtvända gamlingar vägen i samhället? Hur funkar inåtvändheten, egentligen? Hur gestaltar man en inåtvänd alv? Och varför, och hur, dör de? Att de på något sätt skulle spontantona bort ur existensen antyds med nödd och näppe i 'Förbannelsens folk'. Nu vill vi veta hur det verkligen förhåller sig med det.

I övrigt tycker jag fundamentala luckor om alverna samhälle som de du tar upp (Kosthållning, byggnadskonst, magitradition, hur f-n Sanarialliansen egentligen kan överleva) är mycket viktigare än kryddor som områdesbeskrivningar av Sunari och personligheter. Lägg i första hand krutet där det verkligen behövs - på samhället och kulturen.

Sedan finns ju alltid genusvetenskapen. Att alverna är någotsånär jämställda har vi förstått, men lite mer information om förhållandet mellan könen och synen på kön och sexualitet hade inte skadat alls.

Att beskriva sanari som "inte att rekommendera som rollpersoner" i Eon III var lite mästrande imo. Sånt kan man väl ändå låta spelare ta ställning till på egen hand?

Och snälla, ingen förtuffning. Det är illa nog som det är :gremsmirk:

Och ja, jag vill fortfarande se 'älva' som feminint genus, men inser att det inte kommer inträffa i den här eonen. Så jag faller till föga och slutar tjata om det.

- Ymir, ogillar dessutom "De alviska folken" som modulnamn, bara så ni vet

haltageten

Dum inuti huvudet
Jag skulle vilja att ni tog upp mer om hushållningen(maten, drycken) även byggnadskonsten, sunariskogen och vad för växter och djur som finns däri.
Kläder! Massor med kläder, för alla väder och tillställningar, rustningar och information om dessa. Samt bilder på kläder så man ser hur karaktären klär sig!
Det skulle även vara intressant om man fick veta mer om hur deras militära system fungerar. Hur fungerar egentligen Liljans råd?
Även magitraditionen skulle vara intressant att få veta mer om, är det några tabun, är det några speciella saker man måste binda sig vid osv.
Har alver någon speciell studietid så som cirefalier och dvärgar har?
Jag skulle även vilja se hur olika yrken för sig i samhället, tex svärdsdansare och skalder(barder) osv.
Sen skulle det vara oerhört intressant att veta vad som finns på eterflygarna(de feta skeppen som alverna åker/åkte runt på i rymden) då man kanske någon gång ska låta alverna eller någon annan finna den information som finns där.
Sen tycker jag att, precis som Ymir att det alviska ögat skall inte bli mindre så att säga, öka hellre effekten av den då det är en av de saker som gör alver till dem de är.

- Jocke, som gillar alver skarpt!

Dibuk

Veteran
Re: Yrkesmallen för molnryttare måste finnas med!!

Jag har väntat över ett år för att få se den yrkesmallen, har ännu inte sett den men vill väldigt gärna göra det!!!
Det är lätt att själv göra, men mycket bättre med officiellt!

P.S. Arbeta på nu!

Sanari

Den enda rasen som för mig känns lite suddig är Sanari.
Dom har så mycket spännande som skulle kunna beskrivas bättre!
Vilken sorts information känner du att du saknar om dem då? Exempelvis deras magitradition kommer ju att beskrivas kanske tom. i ett helt nytt kapitel om alvisk magi.

Sebastian - undrar vad som saknas ang. Sanari förutom deras uteblivna magitradition

Kenzui

Warrior
Re: Sanari

Skulle ju va kul att veta hur långt dom kommit jämfört med mina små tuffa dvärgar :gremsmirk: inom magin. Och hur går det egentligen med eterseglarna?, sen hur är det i sunari skogen skulle jag också vilja veta.

/Kim som igentligen inte gillar alver såvärst mycket.

Vad det alviska ögat beträffar ser jag fortfarande hellre att dess effekt förstärks än minskas ned - det är så mycket intressantare om det finns spår av empatisk kraft kvar i det.
Det håller jag faktiskt med hellt och hållet om (speciellt om man betänker stycket om Förbannelsen i Drakar så passar det synnerligen bra). Jag har ingen tanke att som författare att minska det alviska ögat (möjligtvis skära ned på reglerna och lägga vikten på att förklara det hela ur ett spelmässigt perspektiv) men vi får se - som vanligt har CJS sista ordet. Vad jag förstår så var det Nallos tanke inte att minska ned den rollspelsmässiga utan regelmässiga effekten (bland annat för att förstärka just den rollspelsmässiga effekten) av det alviska ögat (för att jag antar att det var hans inlägg här på forumet du syftade på?).

Hur gammal blir en genomsnittlig alv, och varför blir han inte äldre än så? Var tar alla inåtvända gamlingar vägen i samhället? Hur funkar inåtvändheten, egentligen? Hur gestaltar man en inåtvänd alv? Och varför, och hur, dör de? Att de på något sätt skulle spontantona bort ur existensen antyds med nödd och näppe i 'Förbannelsens folk'. Nu vill vi veta hur det verkligen förhåller sig med det.
Bra frågor - räkna med att jag ämnar försöka att besvara dem i modulen.

I övrigt tycker jag fundamentala luckor om alverna samhälle som de du tar upp (Kosthållning, byggnadskonst, magitradition, hur f-n Sanarialliansen egentligen kan överleva) är mycket viktigare än kryddor som områdesbeskrivningar av Sunari och personligheter. Lägg i första hand krutet där det verkligen behövs - på samhället och kulturen.
Med exempelvis 32 extra sidor till förfogande så finns där utrymme för att både avhandla det alviska samhället och dess kultur och en beskrivning av Sunariskogen samt en genomgång av några alviska "höjdare". Sunariskogen är ett område som folk saknat beskrivning av länge - det är på tiden att de får det nu också och var någonstans kan det vara mer passande än i den nya alverboken?

Att beskriva sanari som "inte att rekommendera som rollpersoner" i Eon III var lite mästrande imo. Sånt kan man väl ändå låta spelare ta ställning till på egen hand?
Medhåll gives om detta. Betrkata de benämningarna som endast rekomendationer avsedda för riktigt gröna spelare/spelledare. För du räknar väl dig ändå inte till en av dem hoppas jag? :gremwink:

Och snälla, ingen förtuffning. Det är illa nog som det är
Illa nog som det är? Utveckla tack!

(Om du syftar Skarpskyttar kommer de dock att nämnas då det är en officiell grej nu men några skogsninjor med gigamonsterbågar blir det dock inte.)

Och ja, jag vill fortfarande se 'älva' som feminint genus, men inser att det inte kommer inträffa i den här eonen. Så jag faller till föga och slutar tjata om det.
Låter vettigt och för att sätta punkt för den diskussionen för gott så citerar ett litet stycke från Encyklopedia Mundana som jag hittade då jag slog på ordet "Älvfolk":
" Älvfolk : Ett annat namn för skuggfolk även om okunniga ibland hävdar att älvor är det samma som alver."

- Ymir, ogillar dessutom "De alviska folken" som modulnamn, bara så ni vet
Personligen hade jag önskat att den skulle heta "Alver - sångarns ätt".

Sebastian - som nördat sig genom att faktiskt läsa Encyklopedia Mundana pärm till pärm

nordan

Swordsman
Om det nämnts tidigare eller inte ger jag blank fan i :gremlaugh:

Här kommer det JAG vill veta mer om:

Levnadsstilar för de vanliga vardagsalverna och hur de skiljer sig från stam till stam.

Mat, dryck, kläder.

Mer om felya, gärna fler ord! Grammatiken på hemsidan är bra, men vad ska man tillämpa den på? Man har ju inget ordförråd. Cirefalierboken är en bra förebild.

Krigare och vapen. Jag vill inte ha fler specialförband, större vapen eller någonting sådan. Hur fungerar en vanlig soldat? Finns det över huvud taget något alviskt rytteri? Tränas de "vanliga soldaterna" i su'nai conornin och ovadi leome, eller har de några enklare former av detta? Vad använder alverna för taktig (gerilla, ja... men mer då?)

Hantverk. Alvernas hantverk skiljer sig mycket från människornas. Vad har de för styrkor vid sidan av léarams stål, Sanaris alvglas och sereinebågar?

Åker alverna (icke pyar) aldrig båt? Cirefalier, Västländerna, Jargierna, Asharina, Consaber, tiraker och fan och hans moster har sitt båtbygge presenterat. Även i sunari borde väl båtar vara ett väldigt bra transportsätt?

Sen var det säkert en lång lista förutom detta.... jaja.

Lenzaroth

Veteran
Jag skulle gärna villja ha med några bilder/kartor på tex Halea Teren som man kan utgå ifrån om man vill kunna beskriva en alvastad på ett levande sätt, jag ogillar starkt när SL inte kan beskriva en alvastad. Då blir man tvungen att snabbt få en bild i huvudet om man inte vill tappa fästet helt å hållet, då blir det oftast Tolkiens alvastad från filmen som man tänker på.

Jag tycker att ni borde ta med hur alla alv "raser" ser på varandra och andra "humanoid liknande varelser".

MVH/ Lenzaroth "Det är en humanoid liknande varelse."

Helmgast
Friformstrend?

Vad jag förstår så var det Nallos tanke inte att minska ned den rollspelsmässiga utan regelmässiga effekten (bland annat för att förstärka just den rollspelsmässiga effekten) av det alviska ögat (för att jag antar att det var hans inlägg här på forumet du syftade på?).

Vi är alla barn av vår tid, friformare som regelister. Men vari finns motsättningen mellan att förstärka det alviska ögat rollspelsmässigt och regelmässigt? Förstärks den ena så följer den andra med, Eons regler skall anpassas efter Mundanas värld.

Medhåll om att Alver - sångarns ätt är ett ypperligt modulnamn. Det skrev jag ju redan här . Det är i linje med de gamla dvärg- och tirakböckerna, och är samtidigt en förnyelse från Alver - förbannelsens folk. Med en ny framsidesbild (viktigt!) så lär ingen förväxla, när det dessutom tagit så lång tid emellan så lär det inte vara några problem att båda heter Alver (det mest naturliga namnet). Alviska folk låter som att det är alver och några andra alviska folk (jämför med att Barbarer & människofolk skulle hetat Humanoida folk eller liknande). Å andra sidan är just Barbarer & människofolk ett bevis på att missvisande modulnamn förekommer bland Eonmodulerna.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Friformstrend? (OT, döda mig)

Det skrev jag juh redan här .
Och när jag såg dig på Inloggadesidan att du läste det (jag hade sett att du Skriver ett svar) så trodde jag att det var inlägget du nyss skrivit (kollade inte vilken tråd det var) och svarade på det... Kanske jag skulle gjort för två månader, men det känns lite dumt att bara radera. Jaja, nu vet ni varför det är där iallfall, förlåt mig.

-Hjalle, dummar sig. :gremsuck:

AEGIS PRIME

Swordsman
Jag är en sucker för alvboken och gillar den skarpt. Jag vet att vissa bilder togs bort. Det skulle behövas bilder på kläder, kanske några generala bilder på de olika stammarna. Hur en alvstad ser ut och hur fungerar många basala saker. Kopplingen mellan alver och människor i förhållande både romantiskt och annat.
Sanari är en mycket intressant stam som jag gärna använder. De är ofta agonister i mina kampanjer. Mer uttryckligen om motivering. Gärna en beskrivning av det styrande rådet inom den Sanariska Alliansen.
Kända personligheter är alltid intressant och användbart i kampanjer.
Behåll gärna avsnitten med alvisk musik och andra kulturella särdrag. Gärna en beskrivning av det vardagliga livet för alver. Inte bara för äventyrare, soldater och magiker.
Det är nog mer jag kan komma på men inte just nu

I alla fall tillslut vill jag tacka för ett mycket trevligt initativ för den här tråden

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Sanari

Deras forskning! Jag tycker att det borde skrivas om vad som finns på dessa eterseglare, vad har Sanari kommit fram till genom sin forskning som pågått i massa herrans år? Det kanske är hemligt så att folk i spelvärlden inte vet om det, men måste det vara hemligt för oss spelare och spelledare då vi kanske vill inleda mörkret, då kan det vara viktigt att veta var alverna egentligen tar vägen.

- Jocke, mer forskning åt folket!

Re: Friformstrend?

Vi är alla barn av vår tid, friformare som regelister. Men vari finns motsättningen mellan att förstärka det alviska ögat rollspelsmässigt och regelmässigt?
Du får faktiskt ta och fråga Nallo om den saken då jag inte är helt säker på exakt vad han menade med detta - jag kan alltså ha missförstått det hela!

Medhåll om att Alver - sångarns ätt är ett ypperligt modulnamn. Det skrev jag ju redan här . Det är i linje med de gamla dvärg- och tirakböckerna, och är samtidigt en förnyelse från Alver - förbannelsens folk. Med en ny framsidesbild (viktigt!) så lär ingen förväxla, när det dessutom tagit så lång tid emellan så lär det inte vara några problem att båda heter Alver (det mest naturliga namnet). Alviska folk låter som att det är alver och några andra alviska folk (jämför med att Barbarer & människofolk skulle hetat Humanoida folk eller liknande). Å andra sidan är just Barbarer & människofolk ett bevis på att missvisande modulnamn förekommer bland Eonmodulerna.
Jag hade alltså helst sett att den heter Alver - sångarns ätt men nu är det som bekant inte jag som har sista ordet. Anledningen till att Calle vill att den ska heta "Alviska folken" eller "De alviska folken" är för att skapa en tydlig särprägel mellan de två böckerna. Även om boken heter Alver - sångarns ätt så är alltså dess titel den samma som den förra boken. Det enda som ändrats är ju dess undertitel. Således finns det en viss risk för att man blandar ihop dem båda.
Jag ser dock inte detta som någon större risk och tycker Alver - sångarns ätt låter fasiken så mycket bättre. Dessutom passar det bra in med bokens tänkta innehåll...

Sebastian - som inser att det kommer att bli en del namndiskussioner med Carl-Johan...

lijat

Swordsman
Du menar fler livsfarliga svärdssvingande alvinnor, eh...älvor menar jag naturligtvis, och mer blytung ångest?!
dom svärdsvingande älvorna behöver vi inte fler av (vi får tillräckligt många av ymir =) ) men mer ångest vore inte så dumt. jag ser gärna att det ligger något melankoliskt över hela modulen.

för övrigt så vore det roligt med

klädbilder liknande dom i cirfalier.

en beskrivning av olika städer tex halea teren (sunaris port, vad var det alviska namnet) och någon av thisms städer så att man får en bild av olika stadstypers arkitektur.

en bra beskrivning av sanaris politik (hur fungerar liljans råd, dess administration?)

mer kulltur.

Lijat - som gillar alver och vill sen en bra och ångestfyld modul.