What have I done?!?
För att reda ut lite saker... (läs: Bessewisser-time)
För det första, jag kommer genomgående använda presens i beskrivningarna, men tiden för detta presens är naturligtvis lagt till 2059, så "det finns" skall tolkas "det kommer troligen (enligt min åsikt) finnas"...
För det andra...
Det finns två sorters vektorjettar... Aerodynamiska och icke-dito. Bland de aerodynamiska hittar vi de flygplan som börjar bli populära idag: F22, Sukhoi, MiG, Harrier osv - dessa beter sig som dagens flygplan men med ett par specialeffekter, som att de är extremt smidiga i luften och kan landa på en femöring. Med moderna material kan man även undvika att de riktade utblåsen brinner upp om man står och hovrar för länge på samma ställe. De vridbara utblås som gör att man kan hovra kan oftast även vridas lite framåt, vilket gör att planet kan backa, om än inte så fort (huvudutblåsen är fortfarande riktade bakåt).
Bland de icke-aerodynamiska finner vi jetcyklar o.dyl.
Den stora skillnaden är att de aerodynamiska i mycket större utsträckning har bärande vingar och därför kan förlita sig på ett fåtal vridbara utblås - ett par längst bak som vilket jetplan som helst och ett par undertill för att kunna hovra - medan de icke-aerodynamiska hela tiden måste vila på en jetstråle som delvis är riktad neråt, annars faller den som en sten.
Om man inte placerar utblås i stort sett vartenda håll, kommer de icke-aerodynamiska jettarna ha stora, men inte allvarliga, begränsningar i vilka manövrer de kan utföra. Igen: om den inte hela tiden kan vila på en jetstråle riktad delvis neråt faller den som en sten. I vanliga fall, dvs fallet jetcyklar och liknande, finns ett fast utblås bakåt, och minst fyra undertill, så fordonet kan hålla balansen. Utblåsen undertill kan vinklas upp till kanske 45-60 grader beroende på placering, men det är inget föraren behöver tänka på i större utrsträckning då ett fly-by-wire eller fly-by-light system sköter om allt, och ser till att föraren inte gör något korkat som får fordonet att haverera.
En icke-aerodynamisk vektorjet bör inte användas till rollar, loopar och dylika manövrer då det finns en ENORM risk att den tappar balansen om det inte finns ett flertal utblås på "taket", utan man måste lita på att de övriga utblåsen lyckas fullfölja rotationsrörelsen. Styrsystemet blockerar därför normalt alla försök till dylika manövrer.
En vanlig dykning är också svår att utföra (dvs, ner med nosen, full fart mot backen) då det skulle innebära att alla undre utblås vinklas så långt fram de kan och hävavståndet mellan utblåsen skulle minska, vilket åter igen negativt påverkar balansen. Istället brukar kontrollerat fritt fall användas, dvs man håller kvar fordonet i horisontalläge, drar ner på utblåsen nedåt och låter jetten sjunka i önskad hastighet.
I de fall jetcyklar o.dyl. är beväpnade, är det endast med fasta vapen riktade rakt fram eller rakt bakåt, då eventuell rekyl i sidled aldeles för enkelt skulle kunna få vektorjetten ur balans; det allmänt accepterade sättet att sänka en vektorjet är att skjuta den i sidan med något tungt i hopp om att den tippar över och störtar. Det behövs ingen speciellt pansar-brand-spräng ammunition, oavsett hur väl bepansrad jetten är, bara tyngd i kulan (...ok, RSV skulle kunna hjälpa till att ge en skjuss i rätt rikting...).
Slutligen: vad händer om man blir överkörd av en vektorjet?
Detsamma som om man ställer sig bakom en F-14 som startar från ett hangarfartyg.... Grill grill.... Detta gör att vektorjettarna normalt måste hålla sig till strängt styrda korridorer i luften, där de inte kan göra någon skada på omgivningen; landningar sker på flygplatser eller helikopterplattor uppe på hus - att landa på gatan räknas som allmänfarlig vårdslöshet och ger stränga straff.
Dessutom är det ju trots allt jetmotorer det rör sig om, så det låter ju utav bara he-e! vilket ytterligare begränsar deras tillåtna områden. Ingen vill ju vakna till ljudet av sex vrålande jetmotorer när grannen kommer hem lite på örat klockan fyra på natten...