Nekromanti Öststatarnätter

Marukusu

Hero
"Har du föresten tänkt nåt på att involvera Varulvar i din Ryssland kampanj ??"

I nuläget: nej. Vampyrer räcker för mig.
Dock finns det ju en helvetes massa ödemarker i norra och Asiatiska Ryssland, så möjligheterna för att förlägga Werewolf-kampanjer i Ryssland är nog goda.

/Marukusu, som är mer av en kattmänniska.

Troberg

Sinister eater
Dock finns det ju en helvetes massa ödemarker i norra och Asiatiska Ryssland, så möjligheterna för att förlägga Werewolf-kampanjer i Ryssland är nog goda.
Du kan ju ta med Baba Yaga's. De bor ju praktiskt taget i ware-houses!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Vortzättnung

Den uppenbara frågan är förstås: hur har du tänkt få in spelarna i vampyrplotten? Hur tänker du på ett trovärdigt vis få dem alla att bli vampyrer (eller det kanske inte är tanken)?

Sedan måste du ju ha med Moskvas kloaker och de människor som lever där nere. Där kan man verkligen tala om misär och jävlighet.

Marukusu

Hero

"Den uppenbara frågan är förstås: hur har du tänkt få in spelarna i vampyrplotten? Hur tänker du på ett trovärdigt vis få dem alla att bli vampyrer (eller det kanske inte är tanken)?"

Så småningom kommer de, om allt går som det ska, komma till insikt om den övernaturliga konspirationen. Tanken är att deras handlingar (=arbete åt maffian) allt eftersom kommer att uppmärksammas av någon/några av vampyrfaktionerna som kommer att vilja ha dem som allierade.
ELLER så faller de offer sabbatens "mass-embrace" och vaknar upp "levande" begravda med en spade i skallen. Fast det är lite för enkelt...
ELLER så är de såpass låglevlade att de aldrig blir annat än vanliga människor. Wa-waa. Fast i så fall så har jag kastat bort en hel del arbete...

Jag är fortfarande i planeringsstadiet och detta är ett major pain in the buttocks för tillfället, tillsammans med en hel del annat i denna högst ofärdiga kampanj. Anledningen till att de skall vara dödliga i början är främst för att de verkligen skall leva i skiten från början, utan disciplines, ghouls, klaner, sires och hela den balletten som kan hjälpa dem. De måste ty sig till sig varandra och skapa en stabil och hållfast kamratskap(?) för att överleva... till en början. Det blir nog ett intressant experiment i min spelgrupp.

"Sedan måste du ju ha med Moskvas kloaker och de människor som lever där nere. Där kan man verkligen tala om misär och jävlighet."

Självklart. Nosferatu, någon? :gremtongue:

/Marukusu, vet icke.

Marukusu

Hero
V:TM B

"Fråga - har du spelat PC-spelet Vampire The Masquerade: Bloodlines?"

Naturligtvis och med nöje. Synd att det är såpass linjärt dock.
Jag antar också att om inte alla har det så har majoriteten av mina spelare också spelat det, så rippoffs blir svåra - men knappast omöjliga - att genomföra...

/Marukusu, öppnade den trots varnignarna.

Har du föresten tänkt nåt på att involvera Varulvar i din Ryssland kampanj ??"

I nuläget: nej. Vampyrer räcker för mig.
Frågan förutsatte att du skulle använda nya WoD som jag förstod att du hade planer på från första början. I nya WoD har Vampyrerna och Varulvarna en möjlighet att leva mer sida vid sida och det är riktigt grymmt tycker jag personligen.

Tänk dig att som utomstående/färsk vampyr komma in i den världen. Några av dina spelare kanske är av blodet (wolfblooded) och plockas snabbt ut av någon flock som lidit stora förluster imot "De renblodiga" (The Pure) medans några vampyrer efter detta så skett ser sin chans att lättare kunna manipulera varulvar inviger dessa wolfbloodeds nära vänner för att på så sätt kunna komma deras håriga vänner närmare ? Vem vill inte ha varulvar som redskap mot sina fiender, de går desutom att använda till mer än våldsverkan. Det är som upplagt för en jävla massa intriger och intressekonflikter.

PAX

Jordisk Äventyrare

Så småningom kommer de, om allt går som det ska, komma till insikt om den övernaturliga konspirationen. Tanken är att deras handlingar (=arbete åt maffian) allt eftersom kommer att uppmärksammas av någon/några av vampyrfaktionerna som kommer att vilja ha dem som allierade.
Det här är en ganska så lång väg att gå om ni inte har mycket tid att lägga ner på kampanjen. Dessutom så kommer du ha spelare som vill spela Vampire och då blir de kanske lite otåliga innan det händer något "intressant" ur dera synvinkel. Så mitt förslag är i stället att du börjar kampanjen med ett gäng vampyrer som bildat en egen coterie. Du ska dessutom berätat mycket om vad de kan tänkas veta angående vampyrerna i Moskva. Vilka fraktioner som finns och hur de brukar agera mot varandra. Vissa fraktioner kan du hålla hemliga för att introducera senare. Fördelen med detta upplägg är att dina spelare får en känsla av att befinna sig mitt uppe i konspirationen / maskeraden direkt. Att de själva måste luska ut som människor vad maskeraden är osv... är en, som sagt var, lång historia att dra. Undvik den och lägg krutet på det som är kul att spela för dina spelare.

Anledningen till att jag skriver detta inlägg är att jag själv körde samma stil med första kampanjen jag spelledde i Vampire. Smygande sakta framåt... Det kan fungera men... kanske inte.

Nästa gång vi stod inför att bygga en ny kampanj så pratade jag mycket med en av spelarna som tyckte vi skulle börja på annat sätt. Nämligen att ge Rpna en hel del info från början och en maktposition som de kan utnyttja efter eget huvud.

Tänk på saken...

Marukusu

Hero
Re: Vortzättnung 2

"Det här är en ganska så lång väg att gå om ni inte har mycket tid att lägga ner på kampanjen."

Om det är någonting jag har så är det tid. All tid i världen...

Jag föredrar att spelarna skall börja som människor eftersom att vampyrismen per automatik innebär makt. En vampyr kan med hjälp av discipliner eller sitt blod kuva vanliga dödligas vilja utan större ansträngning och är ofta fysiskt överlägsna de dödliga. Överlägsenhet är en egenskap RP definitivt inte ska ha i början... mouahahaha...
Despotiskt, men absolut nödvändigt för handlingens skull.

Och så lite lösa spån:

RP känner varandra efter att ha gjort lumpen i Tjetjenien ihop och efter att ha överlevt två år av brutala nollningar, kidnappningar, självmordsbombningar, summariska avrättningar och andra krigsförbrytelser så begav de sig kollektivt till möjligheternas stad Moskva för att starta en åkerifirma. Detta var drygt ett år sedan. Verksamheten hämmas ständigt av låg efterfrågan samt av det faktum att den lilla profit som görs oavkortat går till att betala skulder, "beskydd" från diverse mafiosi och mutor till milisen.
Den lokala milisen leds av Ilja Bratovitj - en korrupt, sadistisk och av och till helt sinnessjuk individ vars inavlade släkt i hundratals år har tjänat klan Tzimisce som trälar. Ilja är inblandad i en stor människohandelshärva där många hemlösa stackare har berövats sin frihet - inte för sina kroppars skull, utan för deras blod (även om kropparna kan komma väl till pass för en och annan Tzimisce som vill leka med Vicissitude...).

RP kommer att bli tvugna att slå sig in på den kriminella banan för att kunna överleva, och kommer därmed aktivt att delta i denna blodshandel. Hur det sedan går, om de vägrar att tjäna sabbaten när de väl får reda på vad deras arbete väl har för konsekvenser eller om de biter ihop och fortsätter jobba för dem trots det uppenbart omoraliska i verksamheten, vill jag att de skall rollspela fram.

There, RP blir rätt så omgående indragna i den övernaturliga världen. Jag kommer på mer allteftersom...

/Marukusu, estetiska överdrifter.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Vortzättnung 2

Om det är någonting jag har så är det tid. All tid i världen...
Lätt att tänka så men en vacker dag sitter du där i grillen på en Volvo F12:a...

Skämt å sido.

Ditt upplägg verkar bra. Skriv gärna på Krönikerforumet hur kampanjen fortgår...