Jag har filosoferat ett tag över att vissa spel har färdigheter som lätt blir super-bäst, plockas av alla spelare och används för jämnan. Det blir lätt lite tråkigt med sådana "överanvända" färdigheter, för mig.
I min egen designfilsofi vill jag se en fördelning av roller och färdigheter mellan gruppen, så att alla har sina specialområden att lysa på. Det brukar bli mest dynamiskt och roligt spel då. Förstås inte det enda sättet att spela på! Men i mitt huvud så blir det onödigt att ens ha ett färdighetsvärde om alla "optimerade" karaktärer kan förväntas vara maximalt bra på den.
Ett typexempel som dyker upp i många spel brukar vara en färdighet som tex. "genomskåda" (för sociala situationer), eller "hitta dolda ting" (för rumsliga problem). Oerhört användbara förmågor för en äventyrare, och brukar rullas avsevärt mer än andra färdigheter i systemen som har dem.
Vad har ni sett för färdigheter som känns överanvända, och vad finns det för metoder för att omdesigna dem för intressantare spel?
I min egen designfilsofi vill jag se en fördelning av roller och färdigheter mellan gruppen, så att alla har sina specialområden att lysa på. Det brukar bli mest dynamiskt och roligt spel då. Förstås inte det enda sättet att spela på! Men i mitt huvud så blir det onödigt att ens ha ett färdighetsvärde om alla "optimerade" karaktärer kan förväntas vara maximalt bra på den.
Ett typexempel som dyker upp i många spel brukar vara en färdighet som tex. "genomskåda" (för sociala situationer), eller "hitta dolda ting" (för rumsliga problem). Oerhört användbara förmågor för en äventyrare, och brukar rullas avsevärt mer än andra färdigheter i systemen som har dem.
Vad har ni sett för färdigheter som känns överanvända, och vad finns det för metoder för att omdesigna dem för intressantare spel?