Nekromanti Övergående vapenfärdigheter

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Jag kom att tänka på det här med vapenfärdigheter och stridskonster. Min kampanj ligger på en väldigt jordnära nivå för närvarande och jag har därför helt och hållet tagit bort stridskonsterna ur mitt Mundana. Men sen kom jag att tänka, vad skulle hända om jag helt plötsligt vill byta nivå på min kampanj, då finns det ju ingen som kan en enda stridskonst i hela världe?

Nu vill ni säkert inte lyssna på mitt drabbel så jag skall komma direkt till sak. Jag funderar på om man inte kan få vapnfärdigheter att långsamt övergå till stridskonster med de moment och de tekniker som passar det sätt man slogs på då man bara hade vapenfärdigheterna.
Ett exempel:

Svante har en rollperson som heter Celin. Celin har färdighesvärde 17 i Svärd och 17 i Sköld. Han slåss enbart med sitt stridssvärd och sin rundsköld och har aldrig slagits med några andra vapen. Han är alltid väldigt defensiv i strid och skyddar sig först och attackerar endast då han hittar blott i sin motståndares gard. Svantes spelledare beslutar att införa regeln om övergående vapenfärdigheter. Efter ett långt och svårt äventyr får Celin sina förbättringsslag. Han lyckas otroligt nog med båda och har nu färdighet 18 i Svärd och Sköld. Spelledaren beslutar nu att Celins två vapenfärdigheter ska övergå till en stridskonst.

Eftersom Celin använde sin rundsköld och sitt stridssvärd och enbart har tränat med dessa blir de självklara moment. Nu till teknikerna. Celin har alltid slagits på ett defensivt sätt och spelledaren beslutar därför (efter en diskussion med Svante) att Celin skall få teknikerna Medföljning och tränat anfall hugg. Då Celin äventyrar vidare och fortsätter att strida på ett defensivt sätt utvecklas hans stridskonst långsamt vidare.


Hela idén med regeln är att simulera hur en rollperson efter många långa äventyr och hård träning finner sitt eget sätt att slåss på. Även om han fick lära sig av sin far att slåss med svärd under sin ungdom och aldrig har gått i vapenskola utvecklar han sin egen stil genom erfarenhet. Om rollpersonen däremot hela tiden ändrar sitt sätt att strida och byter vapen stup i ett finner han aldrig sin egenutvecklade stil att slåss med en typ av vapen. Hur många moment och hur många (och vilka) tekniker som är passande att ge samt när är upp till varje spelledare.

Jag skulle gärna vilja höra era åsikter om det här förslaget och hur det kan göras bättre!



/Carnin - förundras över vad man kan komma på under en tråkig dag på bussen
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Låter bra, Celin är en duktig kriagre! :gremwink:

Nej men detta ser snyggt och anpassande ut, men menar du att färdigheterna försvinner och så blir de till en stridskonst?
Hur mycket färdighetspoäng kommar han ha i sin stridskonst?
Om han hade haft 18 i svärd och 15 i sköld vad hade han haft för FV i stridskonsten då?

Frågorna kretsar alltså om nytt och gammalt FV samt vad som händer vid förvandlingen.
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Jag har tänkt så här:

men menar du att färdigheterna försvinner och så blir de till en stridskonst?
Ja, det menar jag.


Hur mycket färdighetspoäng kommar han ha i sin stridskonst?
Om han hade haft 18 i svärd och 15 i sköld vad hade han haft för FV i stridskonsten då?
Det är på de här punkterna jag sitter fast lite och skulle gärna vilja höra era idéer. Jag tänker nog att det kommer att bli väldigt mycket att ge Celin nivå 18 i den nya stridskonsten. Jag vet inte riktigt, men 12-15 låter ganska rimligt. Detta känns som ett rimlig riktvärde. Om problemet med 15 Svärd och 18 Sköld uppstår kan man antingen lägga sig i nederkant av riktvärdet (12-13). En annan idé kan vara att använda formeln Stridskonstnivå=Högsta färdighetsnivå/10+Lägsta färdighetsnivå.

Denna formel skulle i ditt exempel ge rollpersonen färdighet 16 i Stridskonsten (15+18/10 blir trunkerat 16)


/Carnin - föreslår
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Så här löste jag det

Jag tyckte att stridskonsterna var lite för über, men samtidigt hade de olika manövrarna en viss charm. Jag gjorde då istället om alla till nya sorters specialiseringar som spelarna kunde skaffa till specifika vapenfärdigheter åt sina rollpersoner. På ett sätt inspirerades jag av de Feats (Förmågor) som användes i tredje utgåvan av Dungeons & Dragons. Varje förmåga (eller stridskonstmanöver) fick ett antal förkunskapskrav och en poängkostnad (jag kör med Erfarenhetspoäng istället för förbättringsslag).

Exempel: Mästaranfall (RÖR 15, Vapenfärdighet 18) 5 poäng

Ska se om jag kan hitta min tabell...

/Dudde
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Re: Så här löste jag det

Det låter också som ett bra sätt! Jag tycker också att Feats är häftiga i D&D, men det är nog inget jag kommer köra med tyvärr. En av anledningarna till att jag tycker om Eon är just Eons realistiska regelsystem som påminner så mycket om verkligheten. Jag har problem med att spela spel där man mäter karaktärer i Levels och Experience points (med undantaget datorspel). Det hela känns inte så verkligt helt enkelt. Då jag och min spelgrupp spelar D&D ibland ser vi det lite mer som et brädspel än rollspel. Jag säger inte att D&D är ett dåligt spel, men att jag vill att rollspel skall vara så likt verkligheten som möjligt (bortsett från alla fantasy-momenten som tex drakar).


/Carnin - går inte fram till sin bästa kompis på stan och frågar: Vilken level är du nu?
 

Greven

Veteran
Joined
24 Mar 2004
Messages
31
Re: Så här löste jag det

Låter väldigt bra. Jag har själv funderat på något liknande. vore trvligt ifall du kunde lägga uppförkunskapskraven och kostnaderna för de olika tekninkerna.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Celin nivå 18 i den nya stridskonsten. Jag vet inte riktigt, men 12-15 låter ganska rimligt. Detta känns som ett rimlig riktvärde.
Grejen är att det behövs en regel för att ställa upp allting då det kan variera mycket från fall till fall och det är inte alltid lätt att ta fram ett rimligt värde.

Vad sägs om typ...
Medelvärdet av de färdigheter man vill göra till moment delat på 2.

Medelvärdet av 18 + 18 = 18
18/2 = 9

Det känns som om detta gör att stridskonsten blir lite väl svag, att konverteringen inte är värd att göras.

Mer förslag?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Så här löste jag det

Spännande - när jag och Petter visionerade om stridskonster en tid efter att Vapenmästaren släpptes ville vi bygga ett inofficiellt alternativ som var just sådant - att teknikerna sattes in som specialiseringar till existrande färdigheter (momenten blev också tydliga specialiseringar och teknikerna kunde bara användas med de moment som var speccade).
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Så här löste jag det

Har gjort något liknande system till vår spelgrupp. Teknikerna är knutna till färdigheter istället (inte nödvändigtvis en vapenfärdighet, Rida och Stridsvana fick vissa tekniker knutna till sig också), fungerar som specialiseringar och kostar olika många poäng. Jag gjorde så med yrkena att alla RP hade 1 poäng de fick använda till stridstekniker, sedan fick de yrken som har nån stridskonst bland yrkesfärdigheterna fler poäng (av yrkespoängen) som de kunde köpa tekniker för, och slutligen gav en framgångsrik karriär inom ett krigaryrke rätt att använda ytterligare några poäng till stridstekniker.

Mvh / Phelan
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Varför inte bara ta medelvärdet rakt av? I annat fall känns det nästan som att man blir sämre på att slåss när vapenfärdigheten blir en stridskonst, och så ska väl inte vara fallet? Så ohymligt bra är väl stridskonsterna ändå inte.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
Så fler har tänkt så

Så fler har tänkt så. Jag har alltid tyckt att stridskonstreglerna käns litre påhengda i efterhand och att specialiseringar är underanvända

Lijat - tror att man borde lägga upp ett konkret system för dethär på neowikin
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Re: Så här löste jag det

Låter jättebra det där. Själv skulle jag dock ta bort kraven. Som andra har redan nämnt är det inte riktigt Eon-stil att ha specifika sifferkrav, dock finns det undantag som bekräftar regeln i form av t ex Cirzariddarna som det krävs Lojalitet 14+ och Tro 14+ av. Tycker det är mycket bättre att kräva lätta, normala eller slag krav mot något attribut/färdighet i stället.

Men jag ser det som ett jättebra förslag och jag hoppas att du kommer hitta din lista. Du löser på ett jättefiffigt sätt problemet med att en person med säg 25 (för att vara extrem) i en stridskonst innehållande svärd helt plötsligt skulle bli lika bra om han efter några månaders träning med en yxa skulle kunna svinga den lika bra som sitt svärd. Kanon!

/Zaitoh
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Listan

Här är listan som jag använde i min kampanj.

Kommentarer:
• Det kan tyckas vara väldigt höga färdighetskrav på förmågorna, men då ska man komma ihåg att jag körde med att man fick Erfarenhetspoäng att höja med istället för Förbättringsslag - alltså var det inte omöjligt att skaffa sig 18, 20 eller 23 i en färdighet, bara man satsade stenhårt på att bli så pass bra.
• Kampanjen var en renodlad krigarkampanj, rollpersonerna var legosoldater med lång erfarenhet. Därför satte jag höga krav på även Stridsvana. I en annan typ av kampanj ska man kanske skippa de kraven.

/Dudde
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: Listan

Jo, ganska höga krav :gremlaugh:
Dock är ju det lätt att ändra som du säger.
Hela saken med att specialisera tekniker tycker jag låter bra, tror jag skall försöka prova det någon gång och se om det verkligen funkar i praktiken lika bra som jag tänker mig det.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Jag brukar låta mina rollpersoner ha en stridskonst som lättlärd så länge de har högre vapenfärdigheter i de moment som ingår. Och jag låter dem använda kryss från vapenfärdigheten till stridskonsten. Exempel:

Tilly har 15 i färdigheten svärd, och vill träna sin stridskonst som baseras på värja. Så länge stridskonsten är under 15 är den lättlärd. Om Tilly gör ett perfekt slag med färdigheten svärd (förutsatt att det är med en värja) Får han använda det krysset för att skynda på stridskonstens utveckling genom ett höjningsslag.

För att koppla det där med kryssöverföringen till "realism" kan man tänka sig att Tilly tar till sig av sitt framgångsrika handlande och på något sätt införlivar en sådan manöver i sin stridskonst.

Vad gäller tekniker så utvecklas de som i VM.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag har funderat en del på det här med hur vapenfärdigheter och stridskonster förhåller sig till varandra, och jag har gjort såhär:

Skaffar man en stridskonst i spel börjar man lära in ett moment som vanligt. När man gjort det, får man en stridskons som inte innehåller några tekniker och enbart momentet man tränat in, på samma FV som vapenfärdigheten. Möjligtvis kan man få vapenfärdighetens FV+1 eller tekniken momentspecialisering gratis om vapenfärdigheten är specialiserad mot momentet i fråga.
Därefter kan man höja vapenfärdigheten separat, men inte till högre än 1,5 gånger värdet av den lägsta vapenfärdighet som ingår. Detta gör att de vanliga vapenfärdigheterna måste "hänga med" s a s.
Vill man träna in ett nytt moment går det bra, och tar lika lång tid som det beskrivs i vapenmästaren, förutsatt att man har lika högt eller högre FV i vapenfärdigheten där momentet ingår. Har man lägre tar det längre tid. Exakt hur länge har jag aldrig gett mig in på att definera, men man kan t ex multiplicera tidsåtgången med differensen.

Sen har jag spånat en hel del om alternativ sätt att hantera moment, men det är en annan femöring...

/Joel
 

Perola

Veteran
Joined
16 Jun 2000
Messages
32
Location
Ronneby men bor i Rimforsa
Hej

Jag har en annan ide om hur man kan lösa det jobbiga med stridskonster. Ska påpeka att jag inte speltestat detta eller helt klar tänkt igenom det men jag har ändå tänkt kör så här ungefär. Ska också säga att jag använder mig av erfarenhetspoäng när jag spelleder i stället för kryss.

Man lär sig svärd och sköld som separata färdigheter och man har som spelare tanken att dessa ska användas i sin stridskonst. Därefter noterar man även färdigheten ”Stridskonst”. Färdigheten ”stridskonst” innehåller från början momenten stridssvärd och rundsköld t.ex. Och ett antal tekniker beroende på hur avancerad stridskonsten är. Stridskonstens färdighetsvärde kan aldrig överstiga värdet på den lägsta vapenfärdigheten som ingår som moment. Under spelets gång kan en spelare lära sig nya moment och tekniker, dessa kostar olika mycket och lära sig och blir dyrare ju mer avancerad stridskonsten blir. Om man införa ett moment i stridskonsten så får man först lära sig vapenfärdigheten och sedan momentet. Därefter får man träna upp vapenfärdigheten till det värdet stridskonsten har för att kunna höja stridkosten mer. Om man t.ex. har en stridskonst där det ingår svärd och sköld och där man nyligen har lärt sig yxa, så betyder det att man bara kan använda stridskonsterna till yxa med samma fv som man har i vapenfärdigheten yxa. Alltså har man fv 9 i yxa så kan man ändå inte använda stridskonsten fv 15 trots att man har yxa som moment. På detta sätt blir det dyrare och dyrare beroende på hur komplex och avancerad stridskonst man vill ha och dessutom så har man färdigheten stridskonst mer som en färdighet där man samlar sina tekniker och andra egenheter när det gäller ens sätt att strida.

//P-O
 
Top