Inom Warhammer-litteraturen (Black Library) finns ett antal bra fantasyserier som upphörde, med om inte direkta cliffhangers så åtminstone många lösa trådar och oavslutade berättelsebågar. Även om det ofta var upplagt som fristående äventyr pågick ju ofta en övergripande berättelse. Oftast tycks det ha handlat om att författaren övergick till andra skrivprojekt, då hans utgivning fortsatt. Men att spelföretaget bokstavligen hade ihjäl universumet hjälpte förstås inte.
En personlig favoritserie i den genren är Gotrek & Felix. Det var visserligen mestadels fristående äventyr, men när originalförfattaren övergav serien fanns det några olösta trådar och det kändes som om serien fick ett abrupt slut där.
När sedan den efterföljande författaren också slutade efter lika många böcker blev det pånytt ett abrupt slut med kvarhängande, olösta intrigtrådar.
Men Gotrek & Felix kan förstås inte räknas fullt ut i detta sammanhang eftersom serien faktiskt fick ett definitivt litterärt slut av en tredje författare i samband med nämnda spelapokalyps. Personligen räknar jag dock det slutet som fan fiction utgivet på det officiella förlaget, eftersom jag som oldschool-Warhammer-fantast fortfarande är superbitter över hela Endtimes-konceptet (nej, ingen kommer nånsin kunna övertyga mig om att AoS är en värdig uppföljare).