Övergivna bokserier

Dilandau

Myrmidon
Finns det exempel på bokserier som författaren bara struntat i att avsluta? Det drogs ju exempelvis igång en miljard fantasyepos på 90-talet, och jag föreställer mig vissa av dem aldrig blev med än två delar av de 10 planerade.

Jag menar alltså inte serier där det bara tar lång tid mellan böckerna (Martin, Rothfuss, tex) utan någon där det inte finns några aktuella planer på ytterligare delar.

God45

#PrayersForBahakan
The Familiar av Mark Z. Danielewski! Killen som skrev House of Leaves epos som skulle vara 27 böcker men som bara fick fem för att folk inte läste dem! Det här är varför vi inte kan ha bra saker!

God45

#PrayersForBahakan
Anne Rice släppte bara två av sina super creepy Jesus böcker.

Dilandau

Myrmidon
Det närmsta jag kan komma på är JV Jones ”A sword of shadows”-serie där senaste delen kom 2010. Det verkar förvisso som att hon kämpar med en uppföljare, men vad jag kan se har hon inget kontrakt för den och tiden hon kan lägga på att skriva beror helt på hur det går för hennes Patreon.

nyvinter

Illustrationist
Harry Connollys "Twenty Palaces". Tre böcker blev det men vi har fått två novellas efter det. Som bokserie verkar den död.

(Folk liknad den ibland vid Dresden Files, men ytliga likheter här och där till trots, så är Harrys böcker närmare Charlie Huston än Butcher; övernaturlig neo-noir där huvudpersonen är väldigt fel person vid rätt tillfälle snarare än unikt kraftfull.)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Serien Nowhere Men.

Vad jag förstått var det tänkt att bli 12 nummer.

Det har kommit ut 11.

Nummer 11 kom ut 2016.

Jag är… lite frustrerad varje gång jag tänker på det, för de här elva numren tyckte jag mycket om.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Tolkiens böcker om Midgård hann ju tyvärr aldrig bli färdiga under hans livstid. Christopher Tolkien har ju i efterhand publicerat en hel del och färdigställt Simarillion, men det var ju mycket som också inte färdigställdes, bland annat en uppföljare som Tolkien övergav.

Khan

Kondottiär
Nej, det var mer planerat som aldrig kom ut.
Mystiskt ändå - jag tycker samlingsutgåvan har ett riktigt passande slut, och det är precis sådär cykliskt som Moore gillar. Det känns som om han var klar där.

Daniel

Swordsman
Inom Warhammer-litteraturen (Black Library) finns ett antal bra fantasyserier som upphörde, med om inte direkta cliffhangers så åtminstone många lösa trådar och oavslutade berättelsebågar. Även om det ofta var upplagt som fristående äventyr pågick ju ofta en övergripande berättelse. Oftast tycks det ha handlat om att författaren övergick till andra skrivprojekt, då hans utgivning fortsatt. Men att spelföretaget bokstavligen hade ihjäl universumet hjälpte förstås inte.

En personlig favoritserie i den genren är Gotrek & Felix. Det var visserligen mestadels fristående äventyr, men när originalförfattaren övergav serien fanns det några olösta trådar och det kändes som om serien fick ett abrupt slut där.

När sedan den efterföljande författaren också slutade efter lika många böcker blev det pånytt ett abrupt slut med kvarhängande, olösta intrigtrådar.
Men Gotrek & Felix kan förstås inte räknas fullt ut i detta sammanhang eftersom serien faktiskt fick ett definitivt litterärt slut av en tredje författare i samband med nämnda spelapokalyps. Personligen räknar jag dock det slutet som fan fiction utgivet på det officiella förlaget, eftersom jag som oldschool-Warhammer-fantast fortfarande är superbitter över hela Endtimes-konceptet (nej, ingen kommer nånsin kunna övertyga mig om att AoS är en värdig uppföljare).

Last edited: