Re: Arvsrättsresonemang
Jag skulle säga att det helt beror på kvinnans ställning i det aktuella landet, för även om hela Mundana är förhållandevis patriarkaliskt så märker man ju tydliga skillnader vad gäller arvsrätt. I Soldarn tex, kan en kvinna aldrig några omständigheter bli regerande drottning, medan hon kan ärva sin faders förläning och titel om inga bröder finns - något hon inte kan i Consaber, där hon däremot kan bli kung om inga prinsar finns. Lite konstigt faktiskt, imo, men man kan ju resonera som så att det är viktigare inom kungaätter än andra adelssläkter att släkten fortlever till fullo, och makten stannar hos den - det gör den med en drottninggemål, men inte om denna får drottningens regentskap. Likväl...låt oss resonera lite.
I de flesta länder/kulturer (Consaber, inte minst) skulle jag ta för givet att kvinnan förlorar sin titel om hon gifter sig. (Det är också fullt möjligt att hon överlåter den frivilligt, eftersom det hör till god sed). Den övergår då till hennes make och hans ätt, och hans äldsta son kommer därför att ärva (i Consaber kommer ju döttrarna dessutom att vara omyndiga i vilket fall, så de kan inte ärva ändå). Det här finns det ju flera exempel på i vår egen historia - både drottning Kristina och Ulrika Eleonora överlät ju tronen åt sina makar.
Sedan kan man förvisso betänka att en kvinna som ärvt sin faders titel i Consaber måste räknas som myndig, vilket krånglar till det hela lite. Men jag skulle nog tagit för givet att hon överlåter titeln åt sin make ändå - om inte annat så av sedesmässiga skäl. En man kan ju inte ha en hustru med mer makt och finare titel än honom, liksom, det säger sig självt.
I mer "liberala" länder som Soldarn kan kvinnan kanske inneha en titel utan att hennes make har det, men jag skulle inte låtit det vara så, utan kört på det förra alternativet i nästan alla lägen. Likväl, i sådana fall kan man ju utgå från en av två möjligheter - kvinnan måste antingen adoptera makens två söner, och därmed ge dem arvsrätt före de döttrar hon senare kommer få, eller så måste hon inte det, och då har den äldsta dottern arvsrätt. Det beror på inställningen till adoption i kulturen ifråga, och hur det är med Soldarn där vet inte jag. Men...i Soldarn är en kvinna omyndig tills hon gift sig, och en omyndig kvinna kan knappast ärva en grevinne-titel, annat än genom sin man. Så för att döttrarna ska kunna ärva måste de gifta sig först, annars går arvet till sönerna ändå.
I de allra flesta fall borde sönerna ärva, mao. Döttrarna bör räknas som omyndiga i många länder, och då har de ju ingen arvsrätt alls, iaf inte vad gäller titlar och land.
Ett intressant problem du kommer med, på min ära.
- Ymir, kommer att undra hur det funkar med äktenskap för myndiga kvinnor i Consaber...