Nekromanti Övernaturligheter i CoC

Organ

Out of time, out of mind
Hur gör ni med icke mythos-relaterade övernaturligheter? Själv är jag så restriktiv med dem till den grad att de mer eller mindre inte existerar. Spelet i sig tillåter utrymme för sådant. Regelboken innehåller värden för flera "vanliga" monster och det finns flera officiella scenarion som centreras kring både varulvar och vampyrer av klassiskt snitt. Anledningen till att i alla fall jag utesluter dem (min CoC-värld har alltid varit ganska grisodlaraktig, om man nu kan säga så) är att jag tycker att det är mer Lovecraftianskt att i det tomma, kalla världsaltet, förutom den bräckliga, ovetande mänskligheten, endast finns de krafter som kan klumpas ihop till att tillhöra den sk cthulhu mythos. Inga andra gudar eller andliga eller värdsliga makter, vare sig för att hjälpa eller stjälpa.

Så, hur gör ni?

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det var länge sedan jag spelledde Call of Cthulhu, men då försökte jag -- i Lovecrafts anda -- använda så lite monster som möjligt, och helt skippa alla vampyrer, varulvar och andra traditionella skräckfilmsfasor. Monstren i CoC är nästan undantagslöst livsfarliga och ser ut som fåniga specialeffekter om man möter dem öga mot öga. Därför är det hot de utgör intressantare än monstret själv.

Den enda anledning jag kan se till att slänga in vampyrer och varulvar skulle vara för att ge rollpersonerna något att slåss mot, och det behövs verkligen inte i CoC.

/tobias

PAX

Jordisk Äventyrare
När det gäller dessa vampyrer och varulvar så kan man ju vrida och vända lite på varifrån de härstammar. Myten om dessa varelser existerar ju i CoC's värld men var har de sitt ursprung? Att använda dem på detta sätt kan nog ge lite mer krydda till spelet. Om det nu finns "fiskmänniskor" i spelet så varför inte blodsugare och fullmåneylare.