Nekromanti Övernaturligheter i Fantasy. (Lite långt)

Lambendil_UBBT

Warrior
Intressant...

Intressant...

Nja, just det där med "förstärkande förbannelser" är bara en förklarande beskrivning jag använde här. I själva verket heter det kort och gott välsignelser. Jag försöker undgå lite det här att häxor brukar ondskans krafter och alltid är genomruttna. Häxor brukar ödets kraft för att förändra saker och därför kan de både välsigna och förbanna (eller förhäxa) men de kan ha samma talang för båda. För att få en lätt förklaring av talanger, kan du ju kika i mitt tidigare inlägg om balans och funktion.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ach so

Ancients (har inte hittat något bra ord på svenska, hjälp någon?)

De uråldriga?

Om jag väljer Astralia får jag två talangpoäng i den, en poäng vardera i animalia och conjurica och ingen poäng för nekromantika.

Det här tycker jag var riktigt mysigt! Jag har inte sett det i något annat spel vad jag vet, bara den delen med motsatta skolor. Som sagt trevligt trevligt.

Jag orkar inte citera hela inlägget, så jag tar bara och säger att det är ett mycket trevligt och framförallt orginellt system du kommit fram till. Jag kan bara önska lycka till! :gremsmile:

peta

Warrior
Re: Vattenmagi och häxkonst

Anledningen till att jag valde druid framför schaman är att det generella intrycket av ordet schaman är en söndersminkad afrikan med ben i näsan och en stav med fjorton olika skallar på. Mina druider är vanligt folk med ovanliga förmågor. Därav druid, med en liten glimt i ögat för Miraculix i Asterix.
Personligen tänker jag i första hand på samer och indianer när jag hör ordet schaman.

Johan K

Gammal & dryg
Trevligt !

Tcker det verkar lite småmysigt faktiskt. Välldigt jordnära, lite drag åt medeltid.
Så fortsätt jobba så blir det nog bra !

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej!

Dina idéer känns rätt sköna. Jag gillar magisystem där magi kommer i flera olika varianter och det är en sjysst individuell feeling till de olika typerna. Jag ser inga direkta fel med dina kategorier. Liksom Rising uppskattar jag att du inte hakat upp dig på de traditionella fyra elementen när det gäller trolldom utan försökt hitta kategorier som bättre passar de effekter magin ska kunna uppnå.

Jag hade velat se lite mer om hur du hade tänkt dig att det hela skulle fungera regelmässigt. Ska du ha samma underliggande system för alla fyra typerna, eller ska du använda dig av olika system. Perosnligen har jag inget emot det senare, men det finsn gott om personer som föredrar standardisering. Jag skulle kunna se hur fasta, formaliserade besvärjelser skulle passa till trolldom medan lite mer flytande magi skulle kunna användas för häxkonst och schamanism som gav magikern ganska stort kreativt utrymme (dels genom att besvärjelserna eller förmågorna som fanns var väldigt breda och löst definierade, dels genom att möjligheterna att skapa nya förmågor var stora). Gudomlig inverkan skulle förstås vara precis så nyckfull som det bekommer en mäktig gud.

Lambendil_UBBT

Warrior
Rent gelemässigt ;)

Jo, reglerna är lite för komplicerade för att lägga ut på forumet, men jag skulle kunna maila dem till dig. Tanken är att alla skall följa ett och samma system, men alla skall tillåta just frihet och enkelhet i skapa nya formler och besvärjelser.

makke

Veteran
Re: Rent gelemässigt ;)

En tanke med vattenmagi.. den mänskliga kroppen består till väldigt stora delar av vatten. Tänk dig en magiker som kan kontrollera vattens temperatur, mha eld och vattenmagi tex.. eller som kan röra vatten. Inte så roligt att vara en människa om allt vatten i kroppen skulle börja koka...

just a thought

Lambendil_UBBT

Warrior
Subtilitet

Det är just den formen av magi som jag försöker undvika vad det gäller trollkarlar. Den subtila kraften är förbehållen druider och häxor, medan trollkarlarna är de som det verkligen sprakar om. Trollkarlarna är de som gör spektakulära magier med hyfsat direkt verkan. De bryr sig inte om att koka bort någons vatten, de kokar bort hela honom med en gigantisk ljusbåge! Det är min tanke vad det gäller trollkarlar.