Nekromanti Översätta svenska spel, förberedelsefas

Krille

Super Moderator
Svenska Rollspelsskapares Intresseförening

En sak som jag har funderat på är att dra igång någon slags "intresseorganisation" för svenska rollspelsskapare. Då menar jag en mer professionell organisation än webbringen Svenska rollspelskapare och riktad mot de mer professionella rollspelsskaparna (var distinktionen går är en svår fråga). Ett sådant här häfte låter definitivt som något som borde ligga dels i rollspelsskaparnas intresse och dels under en sådan organisations paraply.

Jag kan även tänka mig andra verksamheter, som till exempel att samarbeta med Sverok på olika plan, samordna konventsnärvaro och konventspriser, och även att fungera som forum för utbyte spelskaparna emellan.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Sealand

Tja, de är erkända av de flesta länderna kring engelska kanalen. Framför allt är de erkända av Storbrittanien (genom att Storbrittanien fastställt att engelsk lag inte gäller där), vilka egentligen är de enda som kan göra anspråk på Sealand och därför borde de ha rätt att utropa sig till en nation.
Jag tittade på Sealands sajt. Nej, den är inte erkänd som stat av Storbritannien. Nej, detta är inte en stat ur någon juridisk mening. Det räcker inte med att påstå något sådant för att det ska vara sant. Sealand är ett stort practical joke, inget annat.

Troberg

Sinister eater
Re: Sealand [OT]

Jag tittade på Sealands sajt. Nej, den är inte erkänd som stat av Storbritannien.
De har konstaterat att den inte längre lyder under brittisk lag. Ingen annan lag kan göra anspråk på den. Då borde de vara fria att instifta egna lagar.

Nej, detta är inte en stat ur någon juridisk mening. Det räcker inte med att påstå något sådant för att det ska vara sant.
Vad krävs då? Om jag hittar ett landområde som ingen har anspråk på (tex en Surtsey-incident utanför något lands territorialvattengräns), annekterar det och utropar det som en nation, vad mer behöver jag göra?

Sealand är ett stort practical joke, inget annat.
Tja, jag tycker att servers som inte är hämmade av lokal lagstiftning är rätt så praktiskt, så nog är det ett användbart skämt i så fall.

Mekanurg

Vad krävs då? Om jag hittar ett landområde som ingen har anspråk på (tex en Surtsey-incident utanför något lands territorialvattengräns), annekterar det och utropar det som en nation, vad mer behöver jag göra?
Med risk för fel (det var mer än 20 år sedan jag pluggade det här på universitetet). Enligt internationell rätt måste en stat ha ett fysiskt territorium, en permanent befolkning, samt en regering med en statsapparat som utövar en varaktig ("enduring") kontroll över dessa två företeelser (lagar, polis, etc).

Sealand saknar fysiskt territorium (det är en byggnad). Jag tvivlar på att befolkningen bor där permanent. Statsapparaten saknar polisväsen.

Faktum är att under denna definition har Somalia upphört att vara en stat, eftersom den saknar fungerande regeringskontroll.

Jag läste för många år (IIRC ca 20) sedan en artikel om hur ett gäng skojare tänkte bygga en egen "stat" i Stilla havet på en atoll som av och till stack upp över havsytan. Man konstruerade en plattform ovanpå atollen. Närmaste land, Tonga, insåg att en sådan "stat" inpå knuten vore rätt riskabelt så regeringen sände över en båtlast poliser, avvisade skojarna och rev plattformen. Denna aktion fick all sympati bland de andra Stillahavsländerna. Om Sealand försöker sig på något liknande kan vi vara säkra på att Storbritannien och Nederländerna inte kommer att lägga fingrarna emellan. Läs om kidnappningshistorien på Sealand -- där framgår med all önskvärd tydlighet riskerna med detta slags påhitt.

Den tid är förbi när individer med entreprenöranda kan hitta på sådant där. Det är rätt bra att tillhåll för knarkligor och andra skurkar inte kan skapas över en natt genom att skojare exploaterar vita fläckar på kartan.

Troberg

Sinister eater

Sealand saknar fysiskt territorium (det är en byggnad).
OK, fast det är ett gränsfall. Det kunde lika gärna varit en ö.

Jag tvivlar på att befolkningen bor där permanent.
Jupp, de har permanent befolkning.

Statsapparaten saknar polisväsen.
Tja, de arresterade ju folk i samband med kidnappningshistorien.

Faktum är att under denna definition har Somalia upphört att vara en stat, eftersom den saknar fungerande regeringskontroll.
Heck, under den definitionen så är ju hälften av världens länder ogiltiga...

Om Sealand försöker sig på något liknande kan vi vara säkra på att Storbritannien och Nederländerna inte kommer att lägga fingrarna emellan. Läs om kidnappningshistorien på Sealand -- där framgår med all önskvärd tydlighet riskerna med detta slags påhitt.
Kidnappningen var inte kopplad till någon av nationerna, den var ett initiativ från den privata sektorn. England försökte ta över Sealand, misslyckades och fick smisk av sina egna domstolar för försöket. Jag tror de är ganska säkra.

Det är rätt bra att tillhåll för knarkligor och andra skurkar inte kan skapas över en natt genom att skojare exploaterar vita fläckar på kartan.
Så länge det görs i enlighet med lokal lag har jag inget problem med det.

Man Mountainman

Storsvagåret

Jag läste för många år (IIRC ca 20) sedan en artikel om hur ett gäng skojare tänkte bygga en egen "stat" i Stilla havet på en atoll som av och till stack upp över havsytan. Man konstruerade en plattform ovanpå atollen. Närmaste land, Tonga, insåg att en sådan "stat" inpå knuten vore rätt riskabelt så regeringen sände över en båtlast poliser, avvisade skojarna och rev plattformen.

Kornella har skrivit om händelsen i det här inlägget, som även är av intresse för ämnet på andra sätt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Anders och Anders ...

Sluta genast med denna skändliga trådnappning!

Åter till ämnet eller låt bli att posta!

Storuggla

Champion

"Statsapparaten saknar polisväsen.

Tja, de arresterade ju folk i samband med kidnappningshistorien. "

Du, det är en jävulsk skillnad på ett polisväsende och "Hörru gubbar, fram med bössorna så ska vi haffa den där elakingen"-medborgargarden.

Storuggla, och ni är OT så sluta innan jag blir ledsen i ögat

Mekanurg

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Det är rätt bra att tillhåll för knarkligor och andra skurkar inte kan skapas över en natt genom att skojare exploaterar vita fläckar på kartan.

--------------------------------------------------------------------------------

Så länge det görs i enlighet med lokal lag har jag inget problem med det.
Nej, men grannländerna skulle få seriösa problem väldigt fort. Realitycheck, plase. :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En sak jag skulle vilja påpeka

Det skulle vara kul att få de svenska rollspelen översatta.

Kom dock ihåg att det tar cirka tre till fyra manmånader att översätta ett normalstort svenskt rollspel. Det är mycket text, och det är tradigt jobb.

Men om det inte avskräcker, kör hårt. Men glöm inte att fråga de som ger ut spelen innan du översätter något. :gremlaugh:

M.

Johan K

Gammal & dryg
Varför inte ??

Tjaa, om jag kan bidra med nått så är jag med !!
Tycker att det låter som en spännande idé det här om att översätta lite olika spel.
Men som det nämdes, det kan nog bli en del att göra...

/ Johan K, som tror & hoppas att det blir bra !

Foggmock

Myrmidon
Re: Svenska Rollspelsskapares Intresseförening

Fetbra idé. Vi får smöra in oss hos Fenix-gänget, de har ju finfin kontakt med 'alla' svenska rollspelsföretag. Vi är iofs rätt många som har fötter inne både här och där...

Starta en ny tråd om det nån gång!

Foggmock - överväger sömn

entomophobiac

Low Prep High Play
Finns ingen anledning att översätta annat än de mest originella koncepten, i min mening. Den amerikanska marknaden är enorm - det är verkligen inte bara d20 och Vampire.

Många av de spel som finns hör vi sällan talas om, och man får först syn på dem när man tågar in på Game Parlor själv. Och det är faktiskt en hel del.

Vilka här har liksom hört talas om Promised Sands, Children of the Sun eller The Whispering Vault?

I Sverige har vi dock turen att vår rollspelsmarknad är en relativt aktiv sådan. Vi får provsmaka väldigt mycket från andra delar av världen. Men våra egna spel är faktiskt inte särskilt originella. Det enda jag själv kan komma på som man skulle kunna propsa för utomlands är Mutant: UA, men det faller antagligen på det som gör det populärt här - det utspelas nämligen i Skandinavien, där vi känner igen oss.

Det hela handlar nog om referensramar.

(Vilket gör det väldigt intressant att svenskar ofta med hull och hår sväljer sådant som utspelar sig hundratals mil härifrån, och sedan inbillar oss att vi ändå vet exakt hur det är.)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ett i alla fall... [ANT]

Vilka här har liksom hört talas om Promised Sands, Children of the Sun eller The Whispering Vault?
Tja... jag har ingen koll på resten men Promised Sands har ju SF Bokhandeln tagit in så det finns lite info om det på deras sida för beskådan av svenska ögon. :gremcrazy:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Nu är jag ingen expert, men om jag förstått Oldtimer rätt (angående hans översättning av DnD) så gäller copyrightlagarna i det land som du översätter TILL, inte FRÅN.
Öh, nej. Något sådant har jag väl aldrig påstått. Om jag däremot publicerar något i Sverige, kan någon annan hävda att gjort intrång i deras upphovsrätt enligt svensk lag, men inte enligt, till exempel, amerikansk lag. Om jag sedan prånglar ut exakt samma sak i USA, kan det däremot prövas enligt amerikansk lag.

Vilket språk jag översätter till eller från har ingenting med saken att göra.

Därför kan han använda sig av svenska copyrightlagar istället för amerikanska fastän det är dokument från Wizards han översätter.
Nej, anledningen att jag kan översätta dokument från Wizards är att jag har deras tillåtelse. Tillåtelsen heter Open Game License och kan användas av alla som är villiga att ingå det avtal med upphovsmannen som den innebär.

/Mikael

anth

Vetefan
Tackar för klargörandet.

Om jag däremot publicerar något i Sverige, kan någon annan hävda att gjort intrång i deras upphovsrätt enligt svensk lag, men inte enligt, till exempel, amerikansk lag.
Det var väl det som jag tänkte på.

Samma sak gäller väl varumärken?
Wizards kan inte hävda varumärkesintrång om man publicerar något svenskt med ett Wizards-varumärke som inte finns registrerat i sverige?

Johan K

Gammal & dryg
Det där låter ju intressant ju !

Låter ju som en kalrt intressant idé ju !!
Om man kunde ro iland en sådan organisation så skulle iaf jag vara intresserad av att vara med där..

Oldtimer

Slava Ukraini!
Wizards kan inte hävda varumärkesintrång om man publicerar något svenskt med ett Wizards-varumärke som inte finns registrerat i sverige?
Jag tror du har rätt här - varumärkesregistreringar gäller bara för det område där de registrerats (fast det finns numera internationella varumärkesregistreringar). Sedan kan man ju använda andras varumärken som man vill så länge det inte görs i näringsverksamhet (och under reglerade former i en näringsverksamhet). Å andra sidan är det ju ett villkor i OGL att man inte använder andras varumärken utan tillstånd...

/Mikael