Mogger
Hipsteranka
I spel, när det gäller att övertyga någon annan, hur bör man gå tillväga för att det ska bli intressant, spelvänligt och kul?
Fråga 1
I Revolver är regeln att det krävs någon form av påtryckning eller hållhake för att övertala någon. Men, det bör ju även funka med belöningar. Vad finns det mer?
Och, med övertala menar jag inte övertyga att byta åsikt för all framtid, utan att i stunden göra något som man övertalas till, och som man kanske t.o.m. ångrar senare.
Fråga 2
Sedan handlar det en del om individen med. Jag hade exempelvis inte kunnat bli övertalad att klä mig i nazistuniform och gå på krogen, medan det för andra människor säkert inte skulle vara en omöjlighet. Jag skulle inte ha svårt att avliva en hund (kanske, jag vet inte, men jag har inte jätteempati för djur), medan andra människor aldrig skulle göra det.
Hur ska man avgöra vilka människor som är benägna att göra det som RP vill att de ska göra? Och hur hanterar man situationer som är RP vs RP?
Fråga 3
Finns det något riktigt, riktigt bra system som hanterar det här?
Apocalypse Worlds mekanik med att ge den RP som går med på att bli övertalad XP är genial, så den snor jag rätt av, men hur hanterar man SLP:s?
Fråga 1
I Revolver är regeln att det krävs någon form av påtryckning eller hållhake för att övertala någon. Men, det bör ju även funka med belöningar. Vad finns det mer?
Och, med övertala menar jag inte övertyga att byta åsikt för all framtid, utan att i stunden göra något som man övertalas till, och som man kanske t.o.m. ångrar senare.
Fråga 2
Sedan handlar det en del om individen med. Jag hade exempelvis inte kunnat bli övertalad att klä mig i nazistuniform och gå på krogen, medan det för andra människor säkert inte skulle vara en omöjlighet. Jag skulle inte ha svårt att avliva en hund (kanske, jag vet inte, men jag har inte jätteempati för djur), medan andra människor aldrig skulle göra det.
Hur ska man avgöra vilka människor som är benägna att göra det som RP vill att de ska göra? Och hur hanterar man situationer som är RP vs RP?
Fråga 3
Finns det något riktigt, riktigt bra system som hanterar det här?
Apocalypse Worlds mekanik med att ge den RP som går med på att bli övertalad XP är genial, så den snor jag rätt av, men hur hanterar man SLP:s?