Sure!
Okej, jag ska försöka övertyga dig!
Vi börjar med några saker som
inte är så bra:
<ul type="square">
[*] Man kan inte spela två personer mot varandra på bara en starter. Det kanske står att det går att göra det, men det blir inget bra spel av det hela. Man kan inte ens spela
en person med en starter. Man får för få, och för spridda gubbar helt enkelt. Jag brukar rekommendera nya spelare att skaffa en starter och två boosters.
[*] Det är svårt att lära sig reglerna på egen hand. De
är ganska krångliga. Om man däremot får hjälp av någon att komma igång så går det snabbt som bara den. Jag och Magnus Seter försökte lära oss själva, det tog jättelång tid (och vi missuppfattade ändå massor av grejor i reglerna). Jag har däremot lärt nya spelare jättesnabbt. Så passa på om du har någon i närheten som kan ge dig en knuff i rumpan när du ska börja spela.
Å andra sidan hade jag och Magnus skitkul när vi höll på att lära oss reglerna. Även om det inte blev rätt varenda gång.
[*] En vital del i spelet är användandet av
commanders. Det är väldigt kul, men samtidigt frustrerande om man saknar commander till någon fraktion. Jag vill t.ex. spela med några av mina
Chaotic Good-figurer, men de få commanders jag har i den fraktionen passar inte riktigt. Å andra sidan så är det här själva bytesgrejen kommer in.
[*] Random. Ja, man får ju inte välja vilka gubbar man vill när man handlar (om man inte köper styck-gubbar över internet). Jag tycker inte att det är dåligt eftersom jag tycker om spänningen med boosters, men vissa gillar inte alls det här. Och det finns ju uppenbara nackdelar (dubletter t.ex.).
[/list]
Men nu tar vid det som är bra med spelet:
<ul type="square">
[*] Spelvärlden. Ja, det finns ju trots allt en (flera) spelvärldar som har utvecklats under årtionden vari figurerna hämtas. D&D är en outsinlig källa för häftiga monster och hjältar. Wizards utnyttjar den resursen till fullo. Det är kul att få en gubbe som man känner igen från rollspelet eller något av de otaliga datorspel som släppts under D&D-loggan. Mycket roligare än att få något man inte vet vad det är. Det innebär också att man kan bli glad även för gubbar som inte är så bra att spela med, för de är ju ändå så häftiga!
[*] Spelbalans. Det har hittills kommit åtta expansioner, med i genomsnitt drygt 60 figurer i varje, och
en enda figur har bannats från turneringsspel. En! Det är ovanligt bra imho. Hur många magic-kort har bannats genom tiderna?
[*] Snabbt! Det går ganska snabbt att spela, och kräver ingen förberedelsetid. Släng upp en stridsmatta, slå en tärning och kör igång. Du är klar en timme senare, om du inte spelar med Rising som måste sitta och fundera tio minuter varje gång det är hans drag.
[*] Minimalt bläddrande. Jag skrev ju att reglerna var krångliga att
lära sig. Ja, men när man väl lärt sig dem behöver man sällan använda regelboken. De sitter där de skall.
[*] Flera aspekter. Det är lika roligt att sitta och bygga sina warbands som det är att spela själva spelet. Så om du inte har en kompis närvarande kan du ändå leka med dina gubbar
[*] Hanterbart. Det är skönt att spela med warbands istället för stora arméer. Det blir väldigt hanterbart och varje gubbe du har med får mer impact på spelet.
[*] Färdigmålade, och till skillnad från Mage Knight,
snygga figurer. Okej, det är inte som en proffsmålad Warhammergubbe, men de kinesiska barnen gör sitt jobb.
[*] Den abstrakta braigheten. Ja, du vet det där som man inte kan beskriva. Det som gör att ett spel blir så kanonroligt och beroendeframkallande att du bara vill spela det om och om igen. Jag hittade det till viss del i Magic, men i jämförelse spelen emellan är Magic vanliga Marlboro Lights och DDM är
crack.
[/list]
Så jävla roligt är det!
- Vulf