Re: Priser på OS och sånt...
I England stödjer många den enorma övervakningsapparat som man har (även om alla förstås inte stödjer de mer extrema förslagen, ex. röntgenkameror). Bevisligen stödjer många den amerikanska övervakningen eftersom den upplevs som nödvändig (ja, inte alla, återigen, men en större andel än svenskar).
....etc
Man måste också fundera på hur det kan komma sig att det blivit så självklart, så "nödvändigt", med slentrianmässigt spioneri på folk. Att media på alla håll sprutat ur sig skräckpropaganda kan inte tänkas ha något med saken att göra?
Folk fattar generellt inte genomtänkta beslut, och alla beslut influeras av deras sociala situation. Den nyliberala idén om "den enskilda människan" fungerar inte, eftersom vi formas av sociala sammanhang.
Ju mer makt staten får, desto mer missbrukas den. Så länge vi behöver en stat, bör den således rimligen främst ha sådan makt som är svår att missbruka.
Jag tror inte det minsta på det svenska polisväsendet (eller något polisväsende för den delen), jag litar inte på staten, jag litar inte på underrättelsetjänsten. Jag umgås hellre och litar mer på kända muslimska terrorister än jag litar på polismyndigheten. Rättssamhället är en myt, och att inbilla sig att snuten skulle sluta vara korrumperad bara för att den får tillgång till än vidrigare möjligheter till åsiktsregistrering (som sagt, IB-affären) än vad som tidigare funnits.
Suktar du efter en filosofisk diskussion får jag tyvärr göra dig besviken, jag har ingen glädje av det.
Du är med andra ord inte alls intresserad av att argumentera för de åsikter du uttrycker. Det, måste jag säga, har jag ganska svårt att respektera.
Jag nöjer mig med att konstatera att jag ser rätten till privatliv som klart mer artificiell än andra, mer grundmurade, rättigheter.
Det är isåfall en högst konstruerad syn på saken. De rättigheter vi har, är de rättigheter överheten låter oss ha. Det finns inga "av naturen givna" rättigheter, och rätten till privatliv är en viktig del av ett större komplex, eftersom man utan rätten till privatliv får ett samhälle med förföljelse och åsiktsregistrering, där den som drar i spakarna med enkelhet kan frånta en slumpvist utvald grupp
alla dess rättigheter. Idag är det svårt att neka homosexuella eller politiskt, filosofiskt eller religiöst avvikande människdor såtillvida de inte öppet deklarerar sitt annorlundaskap. I det samhälle där privatlivet finns, kan man välja och vraka utifrån helt andra principer än arbetsduglighet när man letar efter nya anställda, exempelvis - vilket är ungefär lika friskt som att neka folk jobb för att de heter Muhammed istället för Svensson.
Elimineringen av privatlivet har alltid varit ett viktigt steg i diktaturers skapande, och de samhällen som idag betraktas som hyfsat fria har alla en hyfsat intakt rätt till privatliv.
Och japp, det innebär att England är väldigt nära 1984.
Och japp, det innebär att Kina med rätt kan betraktas som en diktatur.
Det finns en hel del länder som har massiv övervakning av sin befolkning. Generellt inga trevliga länder.