Re: Überschkattnung
"tja.. vet inte riktigt vad man ska svara på det där... mer än att det var det mest enfaldiga jag hört på länge, he he."
Det bjuder jag på.
"JO, de förvandlade den stelnade och grovt mallade ikoniska medeltidskonsten till nåt nytt.. ett paradigmskifte som innebar ett lika stort eller större steg inom konst/kultur som det som hände sent 1800-tal-tidigt 1900-tal."
Blargh.
Annat än på det kulturella planet (som de revolutionerade, det kan jag hålla med om, men inte till det bättre) så förändrade "de stora männen" inte ett jota i samhället. Kapitalismens födelse, nationalstatens framväxt och den ökande despotismen skulle ha genomförts även om DaVinci eller Rafael inte hade kladdat med sina penslar och även om Shakespeare hade gett fan i att skriva teater.
"De förändrade världen (europa direkt, resten indirekt på gott och ont), tog första stegen mot en mer modern världsbild, införde realism, och banade väg för nästa steg. Utan dom hade inte världen blivit 'bättre'... utan hade fortfarande 'sugit'."
Världen suger fortfarande. Bara för att vi lever i den bättre slicen av världen så betyder inte det att alla jordens miljarder människor kan äta sig mätta på fläskkotlett varje dag och dra på en skön actionrulle framför plasmateven innan de går och lägger sig i sin nya hästens säng.
Jag skulle till och med vilja påstå att många folkslag, då främst i Afrika, hade det
bättre ställt under renässansen än vad de har det idag med alla epedemier, svältkatastrofer och krig som i många fall är direkta resultat av den europeiska kolonialismen.
Dessutom så håller jag fast vid att världen hade sett ungefär likadan ut idag även om Shakespeare inte hade skrivit "Hamlet" (som för övrigt är kvinnoförnedrande på rena Noir-nivåer(
) med minnesvärda citat som
"Frailty, thy name is woman") för 500 år sedan.
"Om man ill exempel kollar på Da Vinci eller Michelangelos verk och jämför med det som gjordes generationen innan så känns det som det är 500 år nyare snarare än 50."
Det är helt klart en mycket personlig fråga om smak. Själv tycker jag att det gjordes en hel estetiskt tilltalande verk under "den mörka medeltiden", liksom i Romarriket, det klassiska Grekland, det faraoniska Egypten, Babylon etc... för att inte tala om vilka magnifika konstverk som gjordes i Asien, och då främst Kina, under forntiden fram till 1500-talet.
Men det är som sagt en smaksak.
"Samma sak med ditt hatobjekt Shakespeare, han var oerhört före sen tid, de flesta andra pjäser från 1500-1600-talen är helt ospelbara idag, det är först när man kommer till 1700-talet man hittar en bredd som är OK..."
Jag har aldrig varit särskilt förtjust i teater som konstform, mycket på grund av traumatiska minnen från diverse skolpjäser, men tamejfan: jag ser inte någonting som helst bra med Shakespeare alls.
Usch.
-Danne, konstens betvingare.