Nekromanti Überschkattnung

Marukusu

Hero
Überschkattnung

...då skulle jag helt ärligt talat hellre se en uppsättning av Hóngsè Niángzǐjūn, komplett med tighta uniformtrikåer och mauserpisoler.

Jag hatar Dante Alighieri. Alla andra "stora män" från renässansen också, så otroligt överskattade och o-bra allihopa (Cervantes är kanske ett undantag).
Tacka svenskaundervisningen för det.

-Danne Almigthyeri, den bittre.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Überschkattnung

Jag hatar Dante Alighieri. Alla andra "stora män" från renässansen också, så otroligt överskattade och o-bra allihopa
Michelangelo
Albrecht Dürer
Donatello
William Shakespear
Machiavelli
Leonardo Da Vinci
John Milton
Francis Bacon
G.P. Palestrina
Josquin Des Prez
Pieter Breugel
Hieronymus Bosch
Raphael
Thomas Tallis
Jan van Eyck

Du har helt rätt. Vilka jävla sopor.... :gremcrazy:

/Anders

Marukusu

Hero

"varför överskattade?"

Frågan är snarare: varför har de höjts upp till de övermänniskor och demigudar de inte är?

Världen sög otroligt mycket mer för 500 år sedan än vad den gör idag och Michelangelo, Rafael och de andra turtlarna gjorde knappast någonting för att göra den bättre.
Mona Lisa är ju inte ens snygg. Och Shakespeare... om jag mot förmodan blir multimiljardär någon gång så skall jag fan köpa upp alla hans originalmanuskript och torka mig i röven med dem.
Sätt de "tidlösa mästarna" på plats och kritisera dem istället för att prisa dem, det tycker jag.

-Danne, grumlar och grubblar.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Han var utan tvekan den ballaste av törtlarna!
Nein! Ordnung! Rafael är ju lätt coolast. Det skriver både jag och min kusin under på och vi är tunga auktoriteter på ämnet. Sådeså. :gremcrazy:

Man Mountainman

Storsvagåret

Man kan ju även läsa den på ursprungssidan.

Då kan man dessutom läsa resten av den kickassiga serien xkcd, från vilken skämtteckningen är tagen.

/Dnalor

Arfert

Facit

tja.. vet inte riktigt vad man ska svara på det där... mer än att det var det mest enfaldiga jag hört på länge, he he.

Vad är dealen med gubbarna?

JO, de förvandlade den stelnade och grovt mallade ikoniska medeltidskonsten till nåt nytt.. ett paradigmskifte som innebar ett lika stort eller större steg inom konst/kultur som det som hände sent 1800-tal-tidigt 1900-tal.

De förändrade världen (europa direkt, resten indirekt på gott och ont), tog första stegen mot en mer modern världsbild, införde realism, och banade väg för nästa steg. Utan dom hade inte världen blivit "bättre"... utan hade fortfarande "sugit".

Om man ill exempel kollar på Da Vinci eller Michelangelos verk och jämför med det som gjordes generationen innan så känns det som det är 500 år nyare snarare än 50.

Samma sak med ditt hatobjekt Shakespeare, han var oerhört före sen tid, de flesta andra pjäser från 1500-1600-talen är helt ospelbara idag, det är först när man kommer till 1700-talet man hittar en bredd som är OK...

Krille

Super Moderator

Frågan är snarare: varför har de höjts upp till de övermänniskor och demigudar de inte är?
Därför att man jämför dem med sina samtida, inte med oss.

Marukusu

Hero

"tja.. vet inte riktigt vad man ska svara på det där... mer än att det var det mest enfaldiga jag hört på länge, he he."

Det bjuder jag på.

"JO, de förvandlade den stelnade och grovt mallade ikoniska medeltidskonsten till nåt nytt.. ett paradigmskifte som innebar ett lika stort eller större steg inom konst/kultur som det som hände sent 1800-tal-tidigt 1900-tal."

Blargh.
Annat än på det kulturella planet (som de revolutionerade, det kan jag hålla med om, men inte till det bättre) så förändrade "de stora männen" inte ett jota i samhället. Kapitalismens födelse, nationalstatens framväxt och den ökande despotismen skulle ha genomförts även om DaVinci eller Rafael inte hade kladdat med sina penslar och även om Shakespeare hade gett fan i att skriva teater.

"De förändrade världen (europa direkt, resten indirekt på gott och ont), tog första stegen mot en mer modern världsbild, införde realism, och banade väg för nästa steg. Utan dom hade inte världen blivit 'bättre'... utan hade fortfarande 'sugit'."

Världen suger fortfarande. Bara för att vi lever i den bättre slicen av världen så betyder inte det att alla jordens miljarder människor kan äta sig mätta på fläskkotlett varje dag och dra på en skön actionrulle framför plasmateven innan de går och lägger sig i sin nya hästens säng.
Jag skulle till och med vilja påstå att många folkslag, då främst i Afrika, hade det bättre ställt under renässansen än vad de har det idag med alla epedemier, svältkatastrofer och krig som i många fall är direkta resultat av den europeiska kolonialismen.

Dessutom så håller jag fast vid att världen hade sett ungefär likadan ut idag även om Shakespeare inte hade skrivit "Hamlet" (som för övrigt är kvinnoförnedrande på rena Noir-nivåer( :gremwink:) med minnesvärda citat som "Frailty, thy name is woman") för 500 år sedan.

"Om man ill exempel kollar på Da Vinci eller Michelangelos verk och jämför med det som gjordes generationen innan så känns det som det är 500 år nyare snarare än 50."

Det är helt klart en mycket personlig fråga om smak. Själv tycker jag att det gjordes en hel estetiskt tilltalande verk under "den mörka medeltiden", liksom i Romarriket, det klassiska Grekland, det faraoniska Egypten, Babylon etc... för att inte tala om vilka magnifika konstverk som gjordes i Asien, och då främst Kina, under forntiden fram till 1500-talet.
Men det är som sagt en smaksak.

"Samma sak med ditt hatobjekt Shakespeare, han var oerhört före sen tid, de flesta andra pjäser från 1500-1600-talen är helt ospelbara idag, det är först när man kommer till 1700-talet man hittar en bredd som är OK..."

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i teater som konstform, mycket på grund av traumatiska minnen från diverse skolpjäser, men tamejfan: jag ser inte någonting som helst bra med Shakespeare alls.
Usch.

-Danne, konstens betvingare.

Marukusu

Hero

"Därför att man jämför dem med sina samtida, inte med oss."

Jag har då stött på tillräckligt många esteter som bedyrar deras gudomlighet för att inte hålla med om ovanstående citat. Och tag då med i beräkning att jag alltid i största möjliga mån gör mitt bästa för att undvika all kontakt med estetpersoner. Alltid.

-Danne, kontradekadent.

Arfert

Facit

orkar inte svara på allt nys, så jag tar nåt ur högen:

Påståendet att många folk i afrika hade det bättre under renässansen.. vad bygger du det på? Vilka folk? Bevis? Jag misstänker att det är högst osannolikt att ett större del av afrikanerna hade det bättre än nu för 500 år sedan. Det var ju knappast så att krig, slaveri, fattigdom, svält osv var ovanligt då för att utrycka det milt. Kanske om du jämfört med 1907.. men knappast 2007.

Ökande despotismen? Menar du att det är VÄRRE nu än år 1400? Eller hur menade du?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Jag skulle till och med vilja påstå att många folkslag, då främst i Afrika, hade det bättre ställt under renässansen än vad de har det idag med alla epedemier, svältkatastrofer och krig som i många fall är direkta resultat av den europeiska kolonialismen.
Tja, i Indien har folk i gemen det ofantligt mycket bättre idag än för 50 år sedan eller för 500 år sedan. Faktiskt. Been there, seen that. :gremwink: Have you?

Arfert

Facit

en sak till... är din grundtanke att konst är meningslös, vilka kvaliteter den än har? Och att folk som utvecklar kultur/konst inte är nåt att bry sig om?

Marukusu

Hero
Re: Überschkattnung (OT)

Jag kan ju svara att många av de krig och efterföljande farsoter och humanitära katastrofer är direkta följder av europeisk imperialism. Hur många miljoner liv som kunde ha sparats i Afrika, och på de andra "nya" kontinenterna om deras ursprungsbefolkningar hade fått leva utan europeiskt förtryck kan aldrig räknas ut, men det är nog sannorlkt en hel jävla del.

Jag säger inte att pre-1500-talets Afrika var exempel på något perfekt samhälle, men åtminstone jag skulle enkelt föredra att leva i en random afrikansk by under den tiden än under random afrikansk psykopatdiktator á la Idi Amin, även om det skulle innebära en något försämrad levnadsstandard.

"Ökande despotismen? Menar du att det är VÄRRE nu än år 1400? Eller hur menade du?"

Jag syftade på att många de europeiska monarkerna under renässansen, bl.a. tack vare reformationen, kunde stärka sin makt gentemot adeln och kyrkan (som var större krafter att räkna med under feodalismen) och därmed i realiteten bli despoter.

-Danne, svarar efter förmåga.

Marukusu

Hero
Re: Überschkattnung (OT)

"Tja, i Indien har folk i gemen det ofantligt mycket bättre idag än för 50 år sedan eller för 500 år sedan."

Det beror välan på vad man menar. Av det jag har sett, hört och läst om Indien så ser jag ett samhälle med mycket, mycket svåra brister som inte på långa vägar är något "eftersträvansvärt" eller "bra" över huvud taget.
Men du som verkligen har varit där kanske kan måla upp en annan bild (för att återknyta till ursprungsämnet, kekeke).

"Been there, seen that. Have you?"

Sadly, I have not.
Men jag har däremot skjutit ner ett Zero-plan från luften med en vanlig bazooka i Battlefield 1942. Jag har till och med ett vittne till händelsen om du inte tror mig.

-Danne, sayer of truth.

Marukusu

Hero
Re: Konst (OT)

"en sak till... är din grundtanke att konst är meningslös, vilka kvaliteter den än har? Och att folk som utvecklar kultur/konst inte är nåt att bry sig om? "

Absolut inte, och det har jag heller aldrig påstått.
Jag hävdar bara att renässanskonstnärerna är överskattade, that's all.

"Vita brevis, ars longam." Men vafan, renässansen... what's the deal?

-Danne, vill gå framåt i tiden en halvtimme.

Troberg

Sinister eater

Men vafan, renässansen... what's the deal?
Låt mig säga så här: den hade en föregående period som var väldigt mörk att kontrastera mot. Hade den inträffat under antiken hade ingen reagerat.

ripperdoc

Myrmidon

Att medeltiden var så mörk är dessvärre mer eller mindre en myt. Vad nu "mörk" innebär...