Nemesis IV
Veteran
Uppe bland molnen kan man se en mängd öar sväva omkring, förankrade i varandra av broar och stegar. Detta är Überworld... en värld i kaos. I staden Gitter, på ön i centrum, råder laglöshet och diverse fraktioner kämpar om makten. På de andra öarna har vildmarken tagit över helt. Det enda som finns kvar av den eventuella befolkningen är ruiner. Dock finns det legender som säger att det inte alltid varit såhär.
Legenderna talar om Überguy, ett gudomligt väsen som styrde Überworld. I sin tjänst hade han svartklädda ryttare som red på stora flygande bestar, och som bevarade lag och ordning i världen. Überguy formade världen efter sina önskemål, och världen växte och blev vackrare och vackrare. Men människorna blev fler och fler, och började göra uppror mot de svarta ryttarna. Überguy vädjade till dem att sluta, men ingen lyssnade. Tillsist blev überguy så trött på allt att han lämnade världen åt sitt öde. Sedan dess har världen förvildats och försjunkit i kaos.
Detta är inledningen till mitt konventsäventyr Tetris Allehanda för FalCon 04, och en eventuell kampanjvärld. Überworld var från början en väldigt oseriös värld där Überguy satt bakom en spelledarskärm på sin lilla avskärmade ö och med hjälp av sin flotta av kontruktionsskepp byggde upp spelvärlden allt eftersom vi spelade. I varje skepp fanns ett antal Matrix-liknande agenter (mer om dem senare), som höll koll på världen. Spelarna fick röja loss precis som de ville i den ofärdiga världen. Detta var i och för sig ganska lyckat i början, men blev tråkigt i längden. Überworld övergavs snart till förmån för mer seriösa världar.
För några dagar sedan fick jag dock för mig att rusta upp gamla Überworld till Falköpingskonventet (FalCon), efter att ha insett att mina större, mer seriösa kampanjvärldar inte fungerar för spelare som inte varit med och utvecklat dem (fungerar och fungerar, det är helt enkelt för mycket information man måste ta in). Jag bestämde mig för att Überguy, efter att ha byggt världen ganska stor, försvinner från Überworld (solsemester, andra projekt, avskedning, kidnappning, vad vet jag?). Utan Überguy och hans agenter föll världen i kaos. Legenden levde dock kvar (agenter = svarta ryttarna, konstruktionsskepp = flygande bestar).
Spelet kommer i ganska stor utsträckning utspela sig i mega-staden Gitter. Där råder laglöshet, och diverse fraktioner kämpar för makt och överlevnad. Här kommer jag nog sno lite Staden-idéer (har alltid velat göra det, Staden rockar!). Resten kommer utspela sig på de förvildade öarna runt omkring (tänk er Zonerna i Mutant: UA). Där kommer man kunna hitta efterlämningar efter Überguys tid (skeppsvrak, bunkrar, överlevande agenter). Stilen på spelet kommer vara humoristisk och blandad, men i stort påminna om en lite modernare variant av Mutant: UA...
Sådär... det var bakgrunden. Nu kommer frågorna:
1. Jag skulle gärna vilja inplantera (passande ordval) lite cyberpunk i det hela, men vet inte riktigt hur man gör det i ett samhälle som det här (jag har iof till och med fått till cyberpunk nere i helvetet, så det borde nog gå här också). Någon som har några idéer?
2. Vad ska man tänka på när man gör konventsäventyr?
Och sedan vill jag ju såklart ha en massa idéer och inspiration. T.ex. vilka delar av Staden man kan använda...
Legenderna talar om Überguy, ett gudomligt väsen som styrde Überworld. I sin tjänst hade han svartklädda ryttare som red på stora flygande bestar, och som bevarade lag och ordning i världen. Überguy formade världen efter sina önskemål, och världen växte och blev vackrare och vackrare. Men människorna blev fler och fler, och började göra uppror mot de svarta ryttarna. Überguy vädjade till dem att sluta, men ingen lyssnade. Tillsist blev überguy så trött på allt att han lämnade världen åt sitt öde. Sedan dess har världen förvildats och försjunkit i kaos.
Detta är inledningen till mitt konventsäventyr Tetris Allehanda för FalCon 04, och en eventuell kampanjvärld. Überworld var från början en väldigt oseriös värld där Überguy satt bakom en spelledarskärm på sin lilla avskärmade ö och med hjälp av sin flotta av kontruktionsskepp byggde upp spelvärlden allt eftersom vi spelade. I varje skepp fanns ett antal Matrix-liknande agenter (mer om dem senare), som höll koll på världen. Spelarna fick röja loss precis som de ville i den ofärdiga världen. Detta var i och för sig ganska lyckat i början, men blev tråkigt i längden. Überworld övergavs snart till förmån för mer seriösa världar.
För några dagar sedan fick jag dock för mig att rusta upp gamla Überworld till Falköpingskonventet (FalCon), efter att ha insett att mina större, mer seriösa kampanjvärldar inte fungerar för spelare som inte varit med och utvecklat dem (fungerar och fungerar, det är helt enkelt för mycket information man måste ta in). Jag bestämde mig för att Überguy, efter att ha byggt världen ganska stor, försvinner från Überworld (solsemester, andra projekt, avskedning, kidnappning, vad vet jag?). Utan Überguy och hans agenter föll världen i kaos. Legenden levde dock kvar (agenter = svarta ryttarna, konstruktionsskepp = flygande bestar).
Spelet kommer i ganska stor utsträckning utspela sig i mega-staden Gitter. Där råder laglöshet, och diverse fraktioner kämpar för makt och överlevnad. Här kommer jag nog sno lite Staden-idéer (har alltid velat göra det, Staden rockar!). Resten kommer utspela sig på de förvildade öarna runt omkring (tänk er Zonerna i Mutant: UA). Där kommer man kunna hitta efterlämningar efter Überguys tid (skeppsvrak, bunkrar, överlevande agenter). Stilen på spelet kommer vara humoristisk och blandad, men i stort påminna om en lite modernare variant av Mutant: UA...
Sådär... det var bakgrunden. Nu kommer frågorna:
1. Jag skulle gärna vilja inplantera (passande ordval) lite cyberpunk i det hela, men vet inte riktigt hur man gör det i ett samhälle som det här (jag har iof till och med fått till cyberpunk nere i helvetet, så det borde nog gå här också). Någon som har några idéer?
2. Vad ska man tänka på när man gör konventsäventyr?
Och sedan vill jag ju såklart ha en massa idéer och inspiration. T.ex. vilka delar av Staden man kan använda...