Nekromanti (ännu ett) stridssystem

G

Guest

Guest
Stridssystem.
Har de senaste dagarna skissat lite på ett stridssystem för lagom heroiska strider till ett steampunkspel. Har försökt göra det snabbt och spännande. Jag gillar den gnutta taktik som är inblandat. Man kan satsa på en otroligt svår men otroligt bra och snabb träff som är nästintill omöjlig att parera. Eller fega och göra små klena stötar som nästan garanterat träffar.
Om man inte får några bra blottor kan man istället välja att vara defensiv till dess att ett bra läge dyker upp. Dessutom har de speltester jag gjort gått väldigt snabbt.

Det första man gör är att reda ut hur många initativkort (dåligt ord, funderar på ett alternativ) varje kombattant får. Det räknas enkelt ut genom att dra motståndarens Världsvana från ens egen Empati +1. Precis som nästan alla andra färdigheter/attribut/o.s.v. ligger dess mellan 1 och 5. Man får dock alltid minst 1 initativkort. Korten symboliserar de möjligheter att infoga skada som öppnas för varje deltagare i striden och ligger alltid mellan 1 och 10.

Ex: B1 har 3 i Världsvana och 5 i Empati. Hans motståndare B2 har 2 i Världsvana och 4 i Empati. B1 får alltså 4 kort (5-2+1) och B2 får 2 (4-3+1).

Nästa steg är att banka på varandra. Det egenskapsvärde som avgör träff/miss är Smidighet + vapenfärdighet. Bägge slagskämpar slår samtidigt och det görs med hjälp av 1t10. Men först ska bägge två välja 1 av sina kort som han satsar i slaget. Man får själv välja om man vill dra ifrån eller lägga till men måste använda siffran på något av sina kort. När bägge två valt slänger man dem i bordet och säger plus eller minus.
När bägge två gjort det slår man samtidigt den ovan nämna t10:an och drar i från/lägger till beroende på vad man satsat. Om man kommer under ens egenskapsvärde har man (antagligen) träffat. Det finns dock undantag på den där träffen. Om ens motståndare också träffar och har tre eller mer än ens eget resultat har träffen orsakat att man själv missat. Om man får under 0 har man missat. Och slutligen kan man istället för att slå välja att gå på defensiven. Detta gör man genom att istället för att skrika plus eller minus när man slänger ner kortet säga defensiv (letar efter bättre ord, men jag är trött). Kortet läggs tillbaka i högen och man slår sin t10 som vanligt. Om man får under ens egenskapsvärde men över motståndarens resultat har man parerat slaget.
Så fortsätter det tills någon ger upp, flyr eller dör. När någons initativkort tar slut blandas lekarna och det delas ut nya.

Olika vapen fungerar +/- på träffslaget och dessutom lite olika skada.

Så har någon några åsikter/klagomål/hot att säga så uppskattar jag det.
Är själv lite osäker på den defensiva manövern, är det för svårt att parera snabba stötar? Och om så är fallet några åsikter på hur man kan förenkla det?

Och till slut, ett litet exempel.
Ex: B1 fick lite blandade kort och väljer att gå ut försiktigt med –2 medan B2 fick alldeles för höga kort för att riskera någonting väljer att vara defensiv.
Bägge två slår sina t10:or och B1 får 5, han drar ifrån två och får ett resultat på 3, en halvbra träff. B2 slår 4 och lyckas med lite svårighet slå undan B1s värja.

Furret

Veteran
Hej! Ny användare här...

Ville bara ge en kort kommentar till ditt system här. Rent spontant känns det som om detta skulle kunna fungera för dueller, men om man försöker involvera mer än två stridande så stöter man genast på patrull. Jag menar, om man slåss mot två personer, vems Världsvana drar man av? Den högsta? Bådas?

Generellt är jag emot system där en karaktärs egenskaper påverkar en annans möjligheter på det viset... Däremot tror jag att det här skulle kunna funka riktigt bra om man ändrade lite på initiativsystemet, det andra du skriver verkar bra, om än lite komplicerat.

Quan'talis

Swashbuckler
Först: Finns det en egenskap som heter Världsvana blir jag genast positivt inställd :gremgrin: (den fula gula gubben extraknäcker som länk, by the way)

Som redan påpekats blir det problem med mer än två stridande, men det går säkert att lösa. Man kan dela upp strider i enskilda dueller, men med möjlighet att låta flera personer attackera samma motståndare, till exempel.

Som också påpekats kan det ses som onödigt krångligt att jämföra sitt eget värde med ett värde hos motståndaren (man ska ju ändå slå mot motståndaren en liten stund senare...). En enklare lösning skulle vara att helt enkelt ge [världsvana] antal kort. På det sättet skulle den som har högre världsvana få flera kort, precis som enligt din modell.

Om du vill ha med empati också skulle man ju kunna ha en möjlighet att under stridens gång byta [empati] antal kort (högre empati ger möjlighet att förutse och anpassa sig till motståndarens drag. Om jag inte misstolkat dig alltför mycket). Fast då skulle man ju kunna påstå att det inte är en enklare lösning längre :gremcrazy:

Jag gillar att man anfaller och parerar med samma slag (jag försöker mig på något liknande själv; se till exempel här och här om du råkar ha ett par dagar över...). Hur har du tänkt göra med skada? Går det också på samma slag, eller ska man slå på nytt, eller har vapen eventuellt fasta skadevärden?

JPS

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag skulle vilja göra den invändning jag alltid gör mot system som använder kort, mynt, SMS eller egentligen vad som helst i anslutning till något annat. Att använda flera saker är bara onödigt krångligt. I detta fall kort plus tärningar. Det kan ge en viss charm, såklart, men jag tror samtidigt att det blir aningen överflödigt. Du har ju nämligen redan ett tärningssystem i grunden som jag antar kommer lösa andra handlingar, som att klättra, övertala eller ljuga?

Så att plötsligen dra in kort i det hela är inte min kopp te. Men å andra sidan testar jag gärna systemet, för nya system är alltid intressanta ur jämförelseperspektiv.

(OT)
Jag läste precis Underworld som har ett system med mynt. Du räknar helt enkelt antalet "heads", och detta antal är sedan ditt antal "successes". Normalt singlar du en slant, men om du har särskilda egenskaper som gäller - eller rustning om du singlar för skada - så får du singla extra mynt. Etc.

Troberg

Sinister eater
Jag skulle vilja göra den invändning jag alltid gör mot system som använder kort, mynt, SMS eller egentligen vad som helst i anslutning till något annat.
Slagga inte slantsinglingsbaserade system, jag hade långt framskridna planer på ett sådant. Det som i slutänden stoppade mig var att det var stört omöjligt att fåen vettig sannolikhetsfördelning utan att singla massor av mynt och använda konstiga regler för att avgöra hur det gick.

Men jag är öppen för förslag.

entomophobiac

Low Prep High Play
Myntsystem

I Underworld, som jag nämnde, så känns det som ett substitut för det enklare sten-sax-påse fenomenet, eftersom UW är tänkt att spelas som antingen bordsrollspel eller levande variant.

Det känns också som en innovation för innovationens skull, om du förstår vad jag menar. Att man kände för att inte använda tärningar för att vi skulle prata om systemet här och nu som något udda... :gremgrin:

G

Guest

Guest
Har lite ont om tid så jag svarar i ett enda inlägg...

Rent spontant känns det som om detta skulle kunna fungera för dueller, men om man försöker involvera mer än två stridande så stöter man genast på patrull

Jag har klurat lite på det där och som någon säger ovan så tror jag det går att lösa genom att låta flera personer slå på samma medan han bara får slå på en alternativt offra initativkort för att få slå på flera.

Först: Finns det en egenskap som heter Världsvana blir
jag genast positivt inställd

Faktum är att jag lurkat en hel del på Staden-trådarna och "lånat" det därifrån. Så om någon ska ha cred för detta genidrag så är det du... Tragiskt nog.

En enklare lösning skulle vara att helt enkelt ge [världsvana] antal kort.

Låter vettigt... Det lutar nog åt den lösningen...

Hur har du tänkt göra med skada?

Jag är inte helt klar på det men det blir nog som så att ett vapen har en skadetärning, för att få fram skadan slår man den och lägger till resultatet på träfftärningen. På så sätt kan en mästare göra mer skada än en blind lärling och dessutom har han större träffchans.

Jag skulle vilja göra den invändning jag alltid gör mot system som använder kort, mynt, SMS eller egentligen vad som helst i anslutning till något annat. Att använda flera saker är bara onödigt krångligt. I detta fall kort plus tärningar.

Jag valde kort för att jag tycker om den gnutta taktik som slängs in då. Tycker om hur de får samma funktion som taktikkort men har mer variation och dessutom slipper man klippa och klistra med utskrivna papper.

Du har ju nämligen redan ett tärningssystem i grunden som jag antar kommer lösa andra handlingar, som att klättra, övertala eller ljuga?

Tänkte faktiskt använda kort där också, man har alltid lika många kort som sin Världsvana och får precis som i strid höja och sänka slag. Ett högt lyckat slag är mer värt än ett lågt slag och ger ett bättre resultat.

Rising

Vila i frid
Kortens funktion i samband med tärningarna var riktigt rolig, det var en finurlig spelmekanism som jag gillade.

Jag tror dock att du kan förenkla det mycket. Följande korrigeringar föreslår jag (brainstormar bara, om du inte gillar dem så är det okej):

- Man får dra intiativkort från talongen i början av varje stridsrond och i slutet av strisronden så måste man slänga resterande kort. (varför? Jo, det förenklar strid med flera kombatanter, och även vissa andra situationer)

- Så här många kort skall man dra:
***Vapenskicklighet(1-5) minus ens Skador(1-5)***
Så om man slåss med en flink Värja (vapenskicklighet:5) och har ett lätt sår (skada:2) så får man välja på tre kort varje stridsrond, medan ett troll med en klumpig fetingklubba (vapenskicklighet:1) bara får ta upp ett enda kort, oavsett om han är oskadd eller inte. (Det här betyder att du kan ta bort vapnenas +/- modifikation när man slagit tärningen. Det är roligare om olika vapen har olika användarvänlighet.)

- Istället för att spela ett kort från hand så skall man kunna chansa: Man gör detta genom att säga "plus" eller "minus" och därefter ta upp ett kort från talongen. Detta kan alltså vara precis vad som helst.

- Sumpa regeln om +3.
Om båda träffar så är det helt enkelt den som fått högst resultat som vinner. Det blir enklare så. Om du tycker att striderna blir för korta då så kan du säga att man måste överträffa motståndaren två stridsundor på rad för att ge skada på honom på det här sättet. Då har du dessutom en sorts "fördel/nackdel"-faktorer i ditt system. Det kan göra striderna mer dramatiska.

- Defensivregeln skulle jag nog ändra så att man bara slängde ut ett kort och struntade i att slå tärning istället. Att vara defensiv är ändå så meningslöst, så man kan gott låta det ske under mer kontrollerade former. Dessutom är det roligare om korten även får bestämma hur bra läge man har att vara defensiv. En tia blir ju sååå mycket otäckare för nybörjare då... Nyeh he he... :^)

/Rising
som tyckte att det var ett kul system

G

Guest

Guest
Man får dra intiativkort från talongen i början av varje stridsrond och i slutet av strisronden så måste man slänga resterande kort. (varför? Jo, det förenklar strid med flera kombatanter, och även vissa andra situationer)

Nja jag tycker om hur man, om man får dåliga kort, är tvungen att vara defensiv flera rundor innan man får nya kort. Det gör en dålig hand så mycket värre.

Så här många kort skall man dra:....

Mmm, det där låter bra. Mycket bättre än den tidigare lösningen och dessutom löser det lite problem med skadesystemet jag haft.
Men byter nog ut Vapenskicklighet mot Världsvana.

Istället för att spela ett kort från hand så skall man kunna chansa: Man gör detta genom att säga "plus" eller "minus" och därefter ta upp ett kort från talongen. Detta kan alltså vara precis vad som helst.

Nja... Det gör dåliga kort ännu lite bättre (?). Jag gillar hur desperat striden kan bli bara man har lite otur. Och dessutom ger det utrymme åt snygga filmiska vändningar.
Men jag har faktiskt funderat på ett fördelar/nackdelar-system och då kan dettta vara en av fördelarna ... Kanske.

Sumpa regeln om +3.

Kanske... Meningen från början var ett system där det inte alls var otroligt att bägge två träffar samtidigt, därför regeln. Men det kanske inte är så viktigt. Får tänka på det.

Defensivregeln skulle jag nog ändra så att man bara slängde ut ett kort och struntade i att slå tärning istället

Vad menar du? Att man får påverka en fiendes kort med sina egna kort istället för tärningen?
Det är också rätt så vettigt, gör att höga kort är bra att ha om man är defensiv men riktigt usla om man tänkte hugga någon. Det får nog bli så.

Rising

Vila i frid
"Nja jag tycker om hur man, om man får dåliga kort, är tvungen att vara defensiv flera rundor innan man får nya kort. Det gör en dålig hand så mycket värre."

Fast det ställer också till med massor av problem, såsom att man fäktas mot ens dödsfiende och dennes oduglige underhuggare. Man kan använda de dåliga korten mot underhuggaren och de bra mot ärkefienden. Eftersom man slåss mot två personer så får man nya kort oftare och kan alltså kanske klara sig bättre än om man bara mötte dödsfienden i en duell...

"Nja... Det gör dåliga kort ännu lite bättre (?). Jag gillar hur desperat striden kan bli bara man har lite otur."

Du gör som du vill.Själv är jag barnsligt förtjust i att spela kort direkt från talongen, kort som alltså kan vara precis vad som helst.

"Vad menar du? Att man får påverka en fiendes kort med sina egna kort istället för tärningen?"

Tjaaääähh... Jag tänkte att om man lade ut kortet "4", så tolkade man det som en fyra bara. Ingen tärning. Om motståndarens resultat till slut blir fyra eller lägre så har man parerat attacken. Så om ens FV är 10 och man lägger 10-kortet så har man ett rätt bra försvar.

Det gör att defensiva ronder blir väldigt snabbspelade. Man behöver inte räkna så mycket. De defensiva manövrerna blir väldigt kontrollerade, vilket är schysst eftersom man ändå inte kan göra skada med dem.

---

Så tänkte jag iaf, men jag har ju inte ens provspelat, så gå på din egen linje.

/Riz

Kakan

Veteran
Fast det ställer också till med massor av problem, såsom att man fäktas mot ens dödsfiende och dennes oduglige underhuggare. Man kan använda de dåliga korten mot underhuggaren och de bra mot ärkefienden. Eftersom man slåss mot två personer så får man nya kort oftare och kan alltså kanske klara sig bättre än om man bara mötte dödsfienden i en duell...
men det är ju skitcoolt! det simulerar ju hur den modige ensamme hjälten alltid kan utnyttja sina fienders dummhet och få dem att ställa sig ivägen för varandra och kasta dem på varandra och allt sånt! då får man ju också den interesanta effekten att när de odugliga underhuggarna är nerhuggna så blir bossen tuffare och farligare, så det är nästan med ångest som hjälten får dräpa de sista av dem innan han går upp mot bossen =)
handlar ju lite om vilken stämmning man vill ha, men om man är ute efter den-ensamme-hjälten-som-röjjer och allmän holly wood action-stämmning så är det ju bara plus om den coola hjälten kan säga åt de andra mesarna att hålla sig ur vägen! Uppmuntar också till dueller mellan de skickliga istället för att skicka hundra småbusar på någon man vill ge stryk..
nåja, det var en tanke iaf

Rising

Vila i frid
"men det är ju skitcoolt! det simulerar ju hur den modige ensamme hjälten alltid kan utnyttja sina fienders dummhet och få dem att ställa sig ivägen för varandra och kasta dem på varandra och allt sånt!"

Jooo, fast det betyder också att spelarna kan göra fåniga saker som att beorda deras dresserade katter att anfalla dem själva i ryggen medan de går in i närkamp med ärkefienden. På så vis kan de offra de dåliga korten mot kattungarna och hela tiden få jättebra kort mot skurken.

/Rising

G

Guest

Guest
Jooo, fast det betyder också att spelarna kan göra fåniga saker som att beorda deras dresserade katter att anfalla dem själva i ryggen medan de går in i närkamp med ärkefienden. På så vis kan de offra de dåliga korten mot kattungarna och hela tiden få jättebra kort mot skurken.

Det löser spelledaren lätt med att hjälten helt plötsligt får en hjärntumör och exploderar i ett moln av regelrunkeri.

Dessutom tror jag att kattdödning med värja går rätt så snabbt och därför håller bonusen inte i sig särskilt länge.

G

Guest

Guest
men det är ju skitcoolt! det simulerar ju hur den modige ensamme hjälten alltid kan utnyttja sina fienders dummhet och få dem att ställa sig ivägen för varandra och kasta dem på varandra och allt sånt!

Tack för bortförklaringen! Den är ju riktigt logisk :gremsmile:

Feliath

Swashbuckler
Dessutom tror jag att kattdödning med värja går rätt så snabbt
Det där har ju t.o.m. möjligheter till ångestspel, om man gillar sådant! Särskilt om man låter det funka någon gång först. Och om spelaren är fältbiolog :gremgrin:

"OK, du stabbar ihjäl katten, och ger ärkeskurken en skråma."
"NEJ! Min favoritkatt, som jag haft sedan jag var två!"

/Feliath - föredrar att låta bli, men ändå :gremgrin:

Rising

Vila i frid
""OK, du stabbar ihjäl katten, och ger ärkeskurken en skråma."
"NEJ! Min favoritkatt, som jag haft sedan jag var två!""

Man kan ju faktiskt lira defensivt mot kattungen hela tiden, så det är ingen risk att den dör.

Poängen var iaf att det är ett buggigt system.

Jag hade inledningsvis en bugg i Duellito Deux's kortsystem. Fyra spelare kunde angripa varandra i ett komplext mönster så att ingen blev skadad och så att ingen fiende kunde komma åt att angripa dem.

Tja, då ändrade jag reglerna. Det fina var att jag lärde mig mycket av den buggen och kom bl.a. på ett smart system för folk att strida i vissa formationer, såsom "rygg mot rygg" varandes en enkel, men effektiv variant. Denna gång utan buggar, dock.

/Rising
som gillar att hitta buggar som går att korrigera utan att man bygger om hela skiten. Det är den andra typen som är irriterande.

G

Guest

Guest
Poängen var iaf att det är ett buggigt system.

Okej, om man slåss mot två eller fler motståndare så delas ens kort upp i olika högar. Man får välja en huvudmotståndare (läs: ärkeskurk) och resten är sekundära mål (läs: Igor-typer).
I varje sekundär hög ligger ett kort och i huvudhögen ligger resten. Korten delas upp i högar utan att någon tittar på dem.
Korten från de sekundära högarna kan bara användas mot sekundära mål och vice versa.
Blir lite för komplicerat men man kan kanske sätta en övre gräns på 3 (?) motståndare som det är möjligt att hugga på i en runda.
Funkar det? För jag förstår problemet men tycker inte om din lösning med nya kort i varje runda...

Rising

Vila i frid
"Man får välja en huvudmotståndare (läs: ärkeskurk) och resten är sekundära mål (läs: Igor-typer)."

När ska man dra nya kort? Om din ärkefiende har fyra kort och dennes underhuggare har ett enda medan du har tre, så blandas väl din och underhuggarens kort i slutet på varje runda? "När någons initativkort tar slut blandas lekarna och det delas ut nya." -Detta gör att du plötsligt får ett övertag gentemot ärkefienden. Du får ju tre färska kort varje runda (varav två måste användas mot ärkefienden) där du kan välja det bästa, men slipper bry dig om det sämsta. Ärkefienden däremot måste använda alla sina fyra, både bra och dåliga...

Skall vi då anta en ny regel som säger att man bara tar upp nya kort när ens egna tagit slut? Va? Låter inte det bra?

Nix. Det gör ju nästan så att man inte får någon fördel av att ha många kort. Skillnaden mellan att ta upp ett bra & ett dåligt kort NU å två dåliga i nästa giv, gentemot att ta upp alla fyra ovanstående kort på en gång, den blir inte så stor. Man måste ju ändå använda alla kort man fått innan man får ta upp nya. Det betyder att det bara blir bra att ta upp många kort om striden antingen blir väldigt kort eller om den varar aningens längre än en multipel på ens maxantalkort. Typ; om man får ha fyra kort som mest så är det bra om striden varar i fem eller nio omgångar, för då har man fått selektera bort tre kort en gång, iaf.

Hur man än gör så blir det bugg.

"Blir lite för komplicerat men man kan kanske sätta en övre gräns på 3 (?) motståndare som det är möjligt att hugga på i en runda.
Funkar det?"

Då kan man fortfarande använda dresserade katter eller angripa varandra på låtsas. Det blir lite fånigt om en spelare blir överrumplad av grotttroll och springer och sätter sig i en myrstack. "Ha ha! Jag angrips av tre myror just nu, ni får komma tillbaka senare... *vissel, vissel*"

(Äh, jag skojar bara. Det är generellt sett en bra lösning som fungerar, bara du löser nya kort-problemet på något bra sätt.)

"För jag förstår problemet men tycker inte om din lösning med nya kort i varje runda..."

En annan lösning är att man tar upp ett nytt kort så fort man använt ett. Det nya kortet hamnar i samma hög som det gamla kom ifrån. Så fort man dödat en kämpe så slänger man alla kort i den stridshögen och tar upp lika många nya. Då har man eliminerat alla buggar samtidigt som det alltid blir bra att ha många kort.

/Rising

G

Guest

Guest
Du får ju tre färska kort varje runda (varav två måste användas mot ärkefienden) där du kan välja det bästa, men slipper bry dig om det sämsta. Ärkefienden däremot måste använda alla sina fyra, både bra och dåliga...

Systemet är skrivet med duellen som utgångspunkt så att det brakar ihop iom en massa underhuggare är inte förvånande.
Men om jag förstått dina klagomål rätt borde man kunna lösa det genom att man bara drar nya kort till sekundärhögen när underhuggarens kort är slut och bara huvudhögen när ärkefiendens är slut.
Eller kan man lösa det genom att alla även allierade drar nya kort när någons kort tar slut...

En annan lösning är att man tar upp ett nytt kort så fort man använt ett. Det nya kortet hamnar i samma hög som det gamla kom ifrån. Så fort man dödat en kämpe så slänger man alla kort i den stridshögen och tar upp lika många nya. Då har man eliminerat alla buggar samtidigt som det alltid blir bra att ha många kort.

Det verkar vara en bra och hyffsat snabb lösning... Antar jag. Får tänka på det imorgon.

Rising

Vila i frid
"Systemet är skrivet med duellen som utgångspunkt så att det brakar ihop iom en massa underhuggare är inte förvånande."

Om det är någon tröst så vet jag precis hur det känns. Det är ju inte för inte som mitt paradstridssystem heter "Duellito". I början var namnet mycket talande, då var det nämligen helt enkelt ett litet duellspel.

Jag löste problemet genom att införa en sorts kort. Om två personer fokuserar på varandra så utkämpar de en "duell" mot varandra, ungefär som vanligt, medan det i andra fall handlar om angrepp man inte kan göra så mycket åt: Rygghugg och liknande. Jag tog den lösningen för att den är snabb och dramatisk, och den borde funka för dig också. -Men två olika sorters taktikkort är nog inte så lattjo i ett stridssystem, så det är nog ingen bra idé för dig...

Du har tur ändå. Ditt system är nog rätt lätt att modifiera.

"Men om jag förstått dina klagomål rätt borde man kunna lösa det genom att man bara drar nya kort till sekundärhögen när underhuggarens kort är slut och bara huvudhögen när ärkefiendens är slut."

Jäpp. Det borde funka.

"Eller kan man lösa det genom att alla även allierade drar nya kort när någons kort tar slut... "

Nja, då blir det ju jättebra att vara en fäktmästare om man slåss tillsammans med en uselfjumpis. Mycket bättre än att slåss med en annan fäktmästare...

Tror jag. Jag är en kräfta just nu.

/Rising