Cthulhu Dark Ages: Problem och möjligheter
Helt klart är Cthulhu Dark Ages värt sina pengar. Jag har upptäckt att Cthulhu Dark Ages är långt mer spännande och utmanande än CoC:s sentida settingar. Aldrig någonsin att jag lirar 1920 eller moderna scenarier.
Men det finns några saker att tänka på som kan ställa till problem för den oförberedde. För det första, Cthulhu Dark Ages utspelar sig i en tid då och miljö då den kristna religionen verkligen är sanning. Man måste som sl helt enkelt tänka på konsekvenserna att antyda en helt annan kosmologisk dimension. Frågan som sl måste ställa sig är vilken plats Gud har i en Mythos-kosmologi. Fundera i detta sammanhang på vad man kan göra Genesis 6:1-4, dvs om hur änglarna steg ner på jorden, lägrade kvinnor och sålunda producerade jättar. Någon form av stark dualism mellan Gud och Mythos-gudarna rekommenderas, ja nästan i gnosticerande termer, dvs kampen mellan ljus och mörker, där mörkret hotar att uppsluka allt.
För det andra bör man fråga sig själv vad som egentligen hände i Europa mellan 950 och 1050 och hur saker och ting såg ut. Kan man ge ett vidlyftigt svar på den frågan bör man inte har några problem. Men faktum är att just denna tid verkligen är "Dark Age". Det är före Wilhem Erövrarens erövring av brittiska öarna, det är före korstågen, det är före den skolastiska teologin, det är strax före den stora schismen mellan katolicismen och ortodoxin. Glöm alla förutfattade uppfattningar om medeltiden och släng dig ner i en tillvaro där krigsherrar styr, där allt bara är skog, skog och åter skog, och där klostren är de enda platserna för verklig civilisation och bildning. För att det verkligen ska funka bör sl vara ganska inläst på epoken (ja, det lilla som egentligen finns), för spelarna kommer inte att veta ett skit. Så lasset blir ganska tungt för sl att dra. Kör enkla, trevande scenarier i början för att få spelarna att känna av sig och långsamt bekanta sig med denna öde och obekanta värld.
Exempel. Finns det chans för rollpersonerna att ta in på ett världshus? Nej, knappast, inte i den här världen. Världshuskulturen som vi känner från DoD kommer senare. Rollpersonerna får snällt fråga en fattig skogsbonde om lov att sova på höskullen. Hur ser städerna ut? Nja, snarare än städer får man nog i stället prata om anspråkslösa och skitiga bonnbyar. Tänk bort tinnar och torn och tänk i stället på totalt kulturellt barbari så är du närmare sanningen. Etc...