Nekromanti är det normalt...

Lord Maximum

Veteran
V-vik/småland/sverige/europa/euroasien/jorden/vint
Är det inte lite övermäktigt att rp:arna har 120-130 poäng samanlagt tex 23 sty 24 tål 19 rör osv..... Eller är jag bara lite petig? Och en människa bör väl inte tillåtas ha dvärga armborstet och lyfali svärd?? Dom tycker jag är skit petig... Och kan någon här reglerna för fältslag? Jag har inte krigarens väg och den har ju slutat tillverkas och jag vill gärna spelleda del 1 i Nattens Ängel...

Krille

Super Moderator
Nej, det är inte normalt

Sannolikheten att rollpersonerna har så höga värden är milt sagt låg. Typ i storleksordningen en på 722 204 136 308 736 eller däromkring.

"Och en människa bör väl inte tillåtas ha dvärga armborstet och lyfali svärd??"

Betalar de fem X-val per styck (tio stycken, mao) och kommer upp med en bra förklaring på hur de kan ha dessa ovanliga vapen, tja, då skulle jag kunna tänka mig att gå med på det. Kanske.

Krille

Super Moderator
Re: Nej, det är inte normalt

"Dom fick valfritt närstrids vapen och så envisas dom om att det är valfritt även fast det står tydligt att sl har sista ordet..."

Allihop? Vad är sannolikheten för det? En på hundra per person? Mindre?

Sen gäller fortfarande kravet: kom på en bra bortförklaring, annars är det stopp. Kan de inte motivera varför de ska ha en högerhandskonservöppnare (och då menar vi inte med motiveringar som "det står ju valfritt i reglerna") så ska de inte ha någon.

Vad gäller poängen på grungegenskaperna så är det inte så helt otroligt. 126/9=14. Visst att det är ett sjukt högt snitt, men jag har sett värre. (den enda som faktiskt har slagit högre en gång är jag :gremgrin:)

Vad gäller vilka vapen de har så...vill de rollspela eller bara slåss med det som verkar bäst? Det kan du fråga dem.
Vill då tillägga att spazen förvisso är mycket praktisk, men en hornbåge har bättre räckvidd och skada.

Fältslag...jag säger det igen: reglerna för fältslag är riktigt dåliga. Använd dem helst inte alls. Fundera istället över vilken terräng striden står på, hur manövrerar fältherrrarna? Inte ens det är så himla viktigt, om det inte är rp som bestämmer....
Vad som är viktigt är vad som händer med rp. Var hamnar de? Varför? Hur kan de påverka striden? Vilka strider måste de utkämpa?
Fokusera på rollpersonernas inverkan istället för att använda abstakta, smått oförklarliga, formler för hur striden går.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Är det inte lite övermäktigt att rp:arna har 120-130 poäng samanlagt tex 23 sty 24 tål 19 rör osv....."

Visst är det. Risken är stor att de antingen har fuskat eller missförstått reglerna. Det här låter som ett klassiskt problem ibland unga rollspelare. Den förtvivlade spelledaren vars spelare gör den ena rollpersonen övermäktigare än den andra. Jag vet inte om det finns några konkreta tips att ge, men försök snacka med dem och få dem att inse att en bra och underhållande karaktär är bättre än skyhöga värden. Låt dem pröva på äventyr där varje dag inte är börjar och slutar med strider.

"Och kan någon här reglerna för fältslag?"

Jag har aldrig lärt mig dem och tycker rent allmänt att de är tämligen värdelösa. Jag hade hellre rollspelat fram resultatet, kanske kombinerat med en del tärningsslagande på färdigheter som stridsvana, ledarskap och övertala.

Vad är Nattens Ängel för något?

Arvid

Warrior
Fältslag

Reglerna för fältslag är långa, de går inte att förklara kortfattat.

Jag tycker dock att fältslagsreglerna kan vara ganska bra att använda om man spelar slaget innan spelmötet. Det här förutsätter dock att spelarna inte är härförare eller dylikt. Jag använde själv reglerna under ett stort slag mellan Silversparrarna och Leijon. Det finns dock mindre buggar (t.ex bör man ändra så varannan svårighetsökning för försvararen istället blir en svårighetssänkning för anfallaren).

Jodå

"Men inget yrke har tio X-val..."
Vapenmästare får hela 12 X-val har jag för mig, regler finns i KV.

"Dom fick valfritt närstrids vapen och så envisas dom om att det är valfritt även fast det står tydligt att sl har sista ordet... Irriterande"

Ehh, det står ju faktiskt att vapnet måste komma från samma kultur som rollpersonen om du kollar lite längre ner, iaf i Eon2. Och jag tror (hoppas verkligen) att ingen av spelarna i din spelgrupp kommer från både en alvkultur OCH en dvärgkultur.

Mvh Victor Palm...

...Som dricker DrPepper

Pendragon

Swashbuckler

Mjo... Men man får tänka på att man kan få rätt fina positiva modifikationer på sina grundegenskaper också medelst bakgrundstabellerna...

Och jag måste påpeka att min första rollperson i Eon fick ett snitt på 14,4444 på sina attribut, och det med 3T6, men han är allmänt betraktad som en übermensch.

Personligen tycker jag inte höga attribut gör något så känge man spelar ordentligt.
Däremot de vapnen som ursprungsskrivarens spelare hade, så har människor inte sådant. Det står tillochmed i reglerna att spelarna inte får välja exotiska vapen, såsom alviska eller dvärgiska.

maldino

Veteran

Jag brukar göra så här. ifall mina spelare absolut vill/måste ha ett Lyfalisvärd eller en Krell-Spaz brukar jag låta dom få det. MEN bara efter att jag har fått föreläsa lite runtomkring riskerna med att gå runt och bära på dvärga- eller alvvapen, att deras forna ägares vänner eller familjer gärna skulle ge dom duktigt med spö om dom fick syn på dem bärandes på vapnet. Dessutom brukar jag inte låta mina spelare komma över "exotiska" vapen om dom inte är i dvärga- eller alvland.

Fred

Veteran

Du kan ju alltid säga att det är svårare att svinga ett svärd från annan kultur. Speciellt då alviska vapen då de är annorlunda balanserade än människornas.. Har t o m för mig att det finns någon regel för detta..

Re: Fältslag

Reglerna för fältslag är långa, de går inte att förklara kortfattat.

Jag tycker dock att fältslagsreglerna kan vara ganska bra att använda om man spelar slaget innan spelmötet. Det här förutsätter dock att spelarna inte är härförare eller dylikt. Jag använde själv reglerna under ett stort slag mellan Silversparrarna och Leijon. Det finns dock mindre buggar (t.ex bör man ändra så varannan svårighetsökning för försvararen istället blir en svårighetssänkning för anfallaren).

Nackdelen med detta är att striderna tar så förbaskat lång tid, men dom är roliga, men man borde kunna korta av dom en liten aning

Aralion Ravathon, Cavalles av det Jargiska Kejsardömet!