Nekromanti är detta billigaste på nätet?

Eagle

Swordsman
Hej!

Visste du att bokaffärer säljer rollspel? Hittade Warhammer 3rd edition roleplay från fantasyflightgames för 640:- på Bokus (fri frakt). I renodlade spelaffärer kostar spelet 700:- + frakt, varför är prisskillnaden så stor mellan olika butiker? Eller handlar det om att det man förlorar i vinstmarginal på en produkt, tar man igen på någon annan produkt istället? - Ingen kan vara billigast på allt? Nu har jag beställt från Bokus, men jag är samtidigt lite splittrad, för jag tycker det är viktigt att stödja de renodlade spelaffärerna - då de bidrar till att marknadsföra hobbyn. Fast jag förmodar att de som bäst marknadsför hobbyn är vi själva, när vi introducerar och bjuder med nya människor till våra spelkvällar.

Hittade denna trevliga länk förresten där de flesta svenska spelaffärerna finns representerade och jämförs med varandra:

www.spelpriser.se

Möller

Hubert Hortlax
Dom fuskar. Eller iaf adlibris gör det, bokus är lite otydliga.

Momsen i Sverige är på 25%, men för böcker är den 6%. Rollspel är inte böcker, de är spel. SF-bok säljer WHFRP3 med vanlig moms, adlirbis med bokmoms. Skattefusk helt enkelt.

Eagle

Swordsman
Spelet i det här specifika fallet är faktiskt dyrare på adlibris än någon annanstans, för där kostar spelet 730:- Så kanske har adlibris rent mjöl i påsen trots allt? Däremot Bokus... 6% moms.... vilket skurkföretag :gremsmile: Fast jag har också fifflat med momsen i mitt företag så jag ska inte kasta sten när jag är i glashus. Men självklart ska man följa samma spelregler.

Fast som sagt. Anledningen till att många handlar av en spelaffär är ju att de bidrar till att marknadsföra hobbyn. Man handlar t.ex. inte på SF bokhandeln för att de är billiga, utan för att butiken marknadsför hobbyn på ett bra sätt - och för att det är så tillgängligt att handla där när man är i stockholm :gremsmile: När man väl står där bland hyllorna och bläddrar så är det omöjligt att motstå frestelsen att köpa.

Mr White

Veteran
Jag köper de flesta av mina spel via Bokus/Adlibris. Eftersom det var dags även för mig att inhandla WFRPG 3ed i veckan kollade jag upp priserna på dessa siter...och valde att stöd SF Bokhandeln. Diffen på 55kr (dvs under 10%) är ingenting mot vad man brukar tjäna. Jag minns tex att mutantböckerna kostade ca 60% av vad SF-Bok tog.

Tre exempel som jag slog upp bara sådär på måfå:

Mouse Guard 348:-/227:- (Bokus) 121kr billigare (65% av SF-priset)
Rouge Trader 538:- / 387:- 151kr billigare(Bokus) (71% av SF-Priset)
Pathfinder RPG 438:- / 326:- (bokus) 112kr billigare(74% av SF-priset)

Så frågan om man i detta fall kanske faktiskt betalar 25% moms och Bokus/Adlibris inte fuskar?

solvebring

Superhero
Äsch, varför låta momsen styra?
Företag som företag säger jag och beställer helt enkelt från det ställe som är billigast. Ett undantag är de fall då jag kan köpa spelet direkt från spelmakaren, eftersom jag tycker om att gynna den som slitet med verket i direkt bemärkelse. Spelmakaren själv brukar dock vara just billigare än spel distribueras genom andra.

solvebring

Superhero
solvebring said:
Äsch, varför låta momsen styra?
Företag som företag säger jag och beställer helt enkelt från det ställe som är billigast. Ett undantag är de fall då jag kan köpa spelet direkt från spelmakaren, eftersom jag tycker om att gynna den som slitet med verket i direkt bemärkelse. Spelmakaren själv brukar dock vara just billigare än spel distribueras genom andra.
Tja, bör väl tillägga att tycket och smaken såklart spelar roll. En webshop med taskig sitestruktur, dålig service, alltför lång frakttid och dylika är naturligtvis inte ett alternativ även om det skulle vara billigare. Adlibris är dock bra just på grund av de låga priserna, den snabba frakten och framför allt den fria frakten. Dock är deras sortiment vad det gäller rollspel lite knappt i vissa fall.

Nibbl3

Veteran
Borde inte Rollspel ha 6 % moms eftersom att det borde gå under kulturvaror?

Skillnaden kan också bero på hur många mellanhänder som finns, form av butik (lokalkostnader) o.s.v. Jag brukar för det mesta handla spel på plats för att jag inte orkar vänta på att mina spel ska komma.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Rollspel i bokform är väl ändå böcker?

Så bokmomsen på 6% är väl applicerbar i de flesta fall?

Jag antar att spelet som menas innehåller annat, som brädspelsdelar, markörer och tärningar och liknande?

Arfert

Facit
Möller said:
Dom fuskar. Eller iaf adlibris gör det, bokus är lite otydliga.

Momsen i Sverige är på 25%, men för böcker är den 6%. Rollspel är inte böcker, de är spel. SF-bok säljer WHFRP3 med vanlig moms, adlirbis med bokmoms. Skattefusk helt enkelt.
Det är bokmoms på Saga på SF (och alla andra rollspel som är i ren bok-form gissar jag)...

....tror att det är adlibris som gör fel, WHFRP3 är ju ingen "bok" längre. Om skatteverket skulle kolla upp det.

Arfert

Facit
Re: Rollspel i bokform är väl ändå böcker?

poniz said:
Så bokmomsen på 6% är väl applicerbar i de flesta fall?

Jag antar att spelet som menas innehåller annat, som brädspelsdelar, markörer och tärningar och liknande?
Korrekt.

Möller

Hubert Hortlax
Mouse Guard RPG hade vanliga moms på SF-bok iallafall. Min lillebror hamnade i lite knivigheter när han skulle byta det mot en bok (med bokmoms).

CapnZapp

Myrmidon
Just fallet WFRP3 är ju lite lustigt.

Det står helt klart att Fantasy Flight inte primärt har den svenska marknaden i tanke :gremwink: - de har ju gjort en klar och tydlig ansträngning att förvandla Warhammer från ett bok-liknande rollspel till ett brädspels-liknande rollspel...

Att Skatteverket ska vara insatt i FFGs ändrade försäljningsstrategi är väl dock att begära mycket ...så jag har inga problem med att handla med 6% momsssats!

CapnZapp

Myrmidon
Jag ser ingen anledning till varför inte rollspelshandeln ska klassificera sina produkter som böcker eller spel allt efter vilken kategori som råkar ha lägst skatter vid det givna tillfället.

Så får det ju vara upp till fogden och Pappa Staten att korrigera detta i efterhand.

Det finns ju ingenting att tjäna på att betala skatt utan anledning.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CapnZapp said:
Det finns ju ingenting att tjäna på att betala skatt utan anledning.
OT: Inte för individen, kanske... "utan anledning" på riktigt är ju skatter sällan =)

SvenFu

Warrior
Har för mig att SVEROK lobbar för att det ska vara bokmoms på spel, eller iaf lägre moms än idag.