Nekromanti är EON det bästa fantasyrollspelet?

Muggas

Hero
Jag har inte stiftat bekantskap med EON. Elaka tungor säger att reglerna är alldeles för komplicerade och motsägelsefulla....stämmer det, eller har de fel? Mundana som spelvärld, hur bra är den? Får jag bra svar funderar jag nämligen på att köpa rollspelet och några tillbehör....är i desperat behov av ett nytt, bra fantasyrollspel...

AidinElf

Veteran
Det stämmer att reglerna är en aning krångliga, men de är realistiska och roliga!!! Och många av reglerna är frivilliga också. Själv har jag inte kört det så mycket, men jag rekommenderar det ändå varmt!!!

King Kromm

Hero
Är du desperat så kan du ju göra sämre köp, men jag tror inte att jag vill rekomdera det hela, kanske för att jag tröttnat på allt vad eon heter, lite vad neogames heter just nu, och det är inget fel på världe, även om den inte riktigt har vad jag vill ha, det lixom saknas någe... Men jag har spelat det en hel del och haft många rologa timmar med det hela...

Mouja

Hero
"Och många av reglerna är frivilliga också. Själv har jag inte kört det så mycket, men jag rekommenderar det ändå varmt!!!"

Om du är spelledare är alla reglerna frivilliga.. om du nu vill det.

// Mouja ---> Som tycker att spelledare är frivilliga (!) <---

Bela

Warrior
Både ja och nej

"Elaka tungor säger att reglerna är alldeles för komplicerade och motsägelsefulla....stämmer det, eller har de fel?"

De har fel. Reglerna är varken komplicerade eller motsägelsefulla. Däremot så är de omfattande och ibland tidskrävande. De är inte komplicerade på grund av att de följer samma mall rakt igenom, slå ObXT6 mot Y för att lösa uppgiften ( Där X är den bestämda svårighetsnivån på uppgiften och Y är det värde RP:n besitter för att lösa uppgiften.). och de är inte motsägelsefulla då samma princip alltid används. De är omfattande då regelverket tar upp allt från förfrysningsrisk i kallt väder till hur en kombatant provocerar sin motsyåndare i stridens hetta, och de är tidskrävande då regelsystemet använder slumpgenerator till mycket.

"Mundana som spelvärld, hur bra är den?"

Jag anser den vara mycket bra. De täcker upp de klassiska fantasy elementen som dvärgar, alver och magiker. Det finns ett stort urval av länder med olika kulturer som ger bra möjligheter till variation i spelandet. Allt har även en realistisk känsla och det finns lite "Tolkienkänsla" trots att Mundana innehåller mycket av det som anses vara standarfantasy.

Utopi

Warrior
Ett spel är aldrig mer komplicerat än man gör det. Regelsystemet kan om man vill, vara jävligt avancerat. Men det kan även vara enkelt. Beror helt på hur du vill spela.

Om världen så är Mundana rätt fyrkantig. Men missförstå mig inte, det är väldigt kul ändå. Världen, som tidigare, brukar bli så bra som SL gör den. I grunden och botten kan jag helt enkelt säga att det finns bättre världar.

Men, jag rekommenderar Eon starkt. Fast detta är endast min åsikt och vi kan faktiskt ha helt skild smak.

/peter

Frixeray

Swordsman
Återigen, dum fråga
Det är bara du själv som avgör vilket som är det bästa fantasyrollspelet

Annars skulle jag varmt rekommendera Eon. Visst, reglerna är många men man lär sej ganska fort. Sedan blir det förvisso lite mer regelkäbbel i Eon än i andra spel men det får man leva med

Världen har sina för- och nackdelar, mest beroende på vad man själv anser vara patetiskt, annars är världen toppen, men som sagt, den har sina flaws (enligt eget tycke), men det kan man ju alltid skippa om man vill

Så om du verkligen är i behov av ett nytt rollspel, spring genast iväg och köp Eon. Tillbehören är rätt många och du behöver knappast alla. Tyvärr är två av de viktigaste modulerna slut, Krigarens Väg samt Mundana, men ersättare till dessa moduler är på väg, så vänta på dem istället (Även om väntan kan bli lång. Neogames och releaseplaner är en mycket dåligt kombination). Köp då Eon grundbok eller Eon-boxen samt gärna Mystik & Magi till, även om det magisystemet är komplicerat så är det otroligt bra när man lärt sej det.

Hoppas jag har varit till nån hjälp...

Mannuraj

Veteran
Jag har inte testat så många rollspel. Men av dem jag har testat så är lungt eon bäst (tycker jag). Även om reglerna kan va lite krångliga i början så är dom väldigt realistiska och (faktiskt) inte så specielt svåra heller när man väl kan dem.

Jag tycker du ska skaffa eon.

Johan K

Gammal & dryg
Värt pengarna !

Jag tycker att EON är ett bra fantasyspel, det som kanske är lite neggativt är dels stridsreglerna som kan bli lite väl långdragna & sen så är höjningssystemet lite tråkigt åxå.
Själva världen är helt ok faktsikt !! Jag gillar den.

Muggas

Hero
Tack för alla svar! Ska försöka ge det en chans....Synd att Mundana är slutsålt bara.../images/icons/tonguea.gif