Nekromanti är ny här... antar ja...

Whizzman

Warrior
jo nu e de så här att ja håller på å snickrar på mitt rollspel (de första ja gör) och skulle inte ha nåt emot om nån(du) hjälpte mig... kanske bara me lite idestoff... ni får svara om ni vill veta vad det egentligen går ut på, mitt rollspel alltså :gremsmile:. problem ja har är namn mestadels, inte bara till själva rollspelet utan oxå till allt annat, namn e inte min starka sida... låt oss säga så här, alla förslag kommer att läsas (lite då och då) och inget kommer att bli dissat...

Krille

Super Moderator
Lektion ett: Sälj dig!

"ni får svara om ni vill veta vad det egentligen går ut på, mitt rollspel alltså"

Det här forumet är egentligen inget bra ställe att komma till om man vill be snällt om lite hjälp, kanske, om någon skulle ha tid, och det är ett ännu sämre ställe att komma till och säga "skriv att ni är intresserade så får ni veta mer".

Saken är nämligen den att vi är rollspelsmakare i stort sett allihop här, på hobbybasis i de flesta fall. Vi har alla våra egna projekt på gång, så vi har helt enkelt inte tid att hjälpa andra med deras projekt såvida inte projektet verkar skitfräckt och hur coolt som helst och vi blir heltända på det. Då lär du få hjälp, men inte förr.

Titta till exempel på hur Dimfrost presenterade sitt nya projekt. Pang! Massor med inspiration. Massor med feedback. För sjutton, jag slängde till och med upp en konceptskiss där ikväll, allt för att hans projekt var så väl presenterat och så tokfräckt att vi hoppade på det direkt! ska man presentera ett projekt om man vill ha hjälp, inte med ett ynkligt och osäkert "snälla, kan nån hjälpa mig, svara så talar jag om med vad".

All vår början bliver svår, men det blir inte lättare av blyghet och mjäkighet. Så sälj dig! Presentera ditt projekt! Visa varför det är det dunderfantastiska rollspelet som alla har saknat! Annars lär du inte få så mycket mer respons än det här inlägget.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Lektion ett: Sälj dig! [Edit]

Edit: posten hamnade fel förstås. Det var inte meningen att den skulle vara ett svar till Krilles inlägg. Jag skäms våldsamt för detta nybörjarmisstag. Bestraffa mig! BESTRAFFA MIG! :gremblush:

För det första: det blir så himla mycket enklare att hjälpa dig om du berättar vad ditt projekt går ut på. Jag fattar inte varför du inte gör det. Det är inget att vara rädd för, liksom. Vi är alla mogna människor med en uppriktig kärlek för rollspelsskaparhobbyn och ingen av oss kommer att reta dig för vad det nu är du hittat på. :gremsmirk:

Förslag på namn

Ahga
Amarima
Aya
Billisaptra
B'moto
Brusalero
Carembel
Casablanca
Citacio
Corino
Dilemeppa
Dnangalanga
Dnoyiussu
Doru
Dsalapto
Egeru
Enlupmakopter
Eyotto
Faremokapto
Fayaya
Fingel
Flango
Flomalonko
Fnietto
Fregdabera
Fringa
Fringo
Frukla
Gassahari
Gnimenga
Gofollo
Gormegla
Halananga
Hayagga
Hirotoru
Homolaru
Hurru
Ikarrimota
Imrig
Isoralm
Kao
Keylappo
Kilbirtu
Kimaya
Kloru
Krinko
Kulgefaro
Kurgalgu
Kurlapsar
Kusurra
Marisol
Mayola
Millipopo
Mlirosa
Monte Carlo
Munaioff
Ndega
Nelf
Nihemma
Pilao
Prunsento
Rimosal
Samirol
Skmoackessar
Solimar
Strims
Tennerepte
Tinko
Trapalappa
Tsanaruptu
Tuppahuru
Urmyuttu
Xylaxar
Yang Yang
Ynga
Yondo

DODswe4

Hero
Om namnen [OT kanske]

Varför är det bara konstiga namn?

som låter lite som Japanska eller andra konstiga språk

Whizzman

Warrior
Nytt försök!! I mörkret under en molnfabrik...

...där står den inte så alltigenom vanlige Varghasen och drar ett bloss på de cigarett han just tänt. Om han fått välja själv skulle han inte stått där. Folk av hans sort har en tendens att bli tagna för lätta offer i sådana här områden. Han var i alla fall säker från de åskstormar som brukade härja landsbygden. Den långe och smidige varelsen kunde inte förstå hur nån skulle kunna leva därute av egen fri vilja, å andra sidan var det dom som odlade all mat. De fick säkert väldigt bra betalt, de var nånting han var säker på men ändå. Egentligen tyckte han bäst om att bo i någon av de städer som hans artfränder upprättat, de stog ju nämligen under jord. Vissa fält där Humes odlade sitt ris var totalt nerlusade av trånga klostergånger och rum. Där levde de sina stilla liv utan inrådan från andra rasers krig och kriser. Om det inte vore för att Daeric vore utvisad skulle han sitta å meditera på en bastmatta långt ifrån den här fabriken. Fast det var tydligen inte det ödet hade i berdeskap åt honom...

Mycket i detta utdrag kan verka oförklarligt, men så är inte fallet. Allt som är skrivet i stycket ovanför har en bakgrund redan nerpräntad på papper, både elektroniskt och vanligt.

I en postapokalyptiskt framtid där förmågan att alstra och använda ström gått förlorad. Allt detta på grund utav mannen Jurin. En man som hade storslagna drömmar, även om vissa var hemska. Ett dis vilar för evigt över Cenaden, den värld där allt händer, och det kommer förmodligen aldrig att försvinna. Det består utav små partiklar från en gammal måne, dessa leder ström extremt bra och kan ibland orsaka total förödelse av ett helt samhälle när en åskstorm drar förbi. När man inte kunde använda elektrisk ström så föll förmågan om hur den alstras in i glömskan. Allt de liv som finns koncentrerade sig runt det enorma sötvattenhav som kallas Djupet, och där försökte de leva vidare på det som mänskligheten lämnat efter sig...

Jag har en ganska betydande fråga, som jag inte har en aning om svaret på. Hur lyckas man distrubitera ett rollspel?? Och kan man tjäna på det??

DODswe4

Hero
Re: Nytt försök!! I mörkret under en molnfabrik...

Jag har en ganska betydande fråga, som jag inte har en aning om svaret på. Hur lyckas man distrubitera ett rollspel?? Och kan man tjäna på det??
Svar på fråga 1: Lägga ut det på internet och säga, detta är mitt ruggigt bra super dubber rollspel, osm du aldrig kommer ångra att du laddade ner. Typ i alla fall.

Svar på fråga 2: Nej det kan du förmodligen inte. Det är en hobby grej, om du har riktigt förbannad fett tur kan du få in dom pengar du har lagt ner. Men det kräver ett riktigt bra rollspel som någon är villig att sälja. (En av dom få är Krille här på forumet, men han "lever " inte på det).

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Om namnen [OT kanske]

Varför är det bara konstiga namn?

Yo, dissar du mina namn, va, len? Ska vi gå utanför och göra upp, va?

Proceduren kallas "kombinera slumpartade stavelser till någon form av marginellt uttalbart ord" och har funkat för mig när jag skapat fantasynamn i alla tider.

DODswe4

Hero
Re: Om namnen [OT kanske]

Nä inte alls men varför inte namn som typ
Sven Bertil ilr what ever. Visst namnen är jätte bra. Fast tänk om man vill ha namn till en Viking eller en Svensk subba. Yang Yang kanske inte är ett så vanligt namn. Fast det är klart jag skulle titta lite extra på någon som hette Yang Yang.

Namn är alltid bra (utom typ Bajs kanske)

Whizzman

Warrior

Det var mest en fix ide att nån faktiskt skulle plocka mina idéer om ja publicerade dom... fast nu har ja gjort de i vilket fall... har du en nameiator lr hittar du på alla själv... e bara tvugnen å fråga även om ja misstänker att jag kan svaret...

Krille

Super Moderator
Konceptstöld

"Det var mest en fix ide att nån faktiskt skulle plocka mina idéer om ja publicerade dom..."

Med stor sannolikhet inte. Det är en ganska lång process att gå från textmanus till färdigt rollspel, så man tjänar faktiskt inte så mycket på att sno en vanlig killes idéer och man förlorar snuskigt mycket goodwill om det uppdagas. Då är det smartare och i många fall mycket enklare att skriva något eget från grunden.

Dessutom så är företagen så insyltade i sina egna projekt att de faktiskt inte har tid att sno andras idéer och ge ut dem. Det tar ju tid från deras egna idéer.

Slutligen finns det få personer som är så egotrippade som rollspelsskapare. "Vad ska jag sno någon annans idé för? Jag har ju femtielva egna som jag aldrig kommer att hinna skriva ner innan jag dör av hemorojder!"

Typ.

Whizzman

Warrior
Re: Konceptstöld

okej... jag antar att jag litar på dej då... och alla andra oxå. Jag e ju lite utav en nybörjare på sånt här och måste ju fråga... finns inte så många andra sätt att få veta saker, om nån inte skrivit ner sakerna här omkring...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Svensk subba? [ANT/OT]

"eller en Svensk subba"

En Svensk subba? Är det en ny tolkning av ett gammalt kvinnoförnedrande uttryck eller använder du bara ett jävligt tråkigt språk?

- Vulf

DODswe4

Hero
Re: Svensk subba? [ANT/OT]

Det är nog både och skulle jag tro. jag använde det som en svensk person som är en subba. öö fast man kanske inte kan säga(läs skriva) som jag gjorde

Whizzman

Warrior
Re: Konceptstöld

Man bugar och tackar, jag accepterar all hjälp jag kan få och jag måste säga att detta ser lovande ut...

Man Mountainman

Storsvagåret

har du en nameiator lr hittar du på alla själv

Dom är alla en produkt av min egen oerhört kreativa hjärna. :gremsmirk:

e bara tvugnen å fråga även om ja misstänker att jag kan svaret...

Nå, hade du rätt? :gremsmile:

Whizzman

Warrior

tydligen inte...

har du nå tips, jag menar, inte kom du på alla dessa namn genom att sitta och filura... du har ett knep... lr??

Man Mountainman

Storsvagåret

har du nå tips, jag menar, inte kom du på alla dessa namn genom att sitta och filura... du har ett knep... lr??

Okej, för det första, vi är överens om att mina namnförslag suger, right? :gremsmirk: (inte för att jag inte skulle kunna komma på bättre om jag ägnade lite mer tid åt det, but still)

För det andra; nej, jag har inga knep. Vad jag gör är helt enkelt att, tja, kombinera stavelser i huvudet tills något vettigt kommer upp. Typ:

Kuhadrissan

Sedan skiljer sig ju definitionen av "vettigt" från person till person och koncept till koncept, förstås.