Nekromanti äventyr för en rokie spelledare

Guldlock

Veteran
skall vara spelledare för första gången och behöver ett äventyr till eon som är lätt att spelleda och inte för långt.

spelgruppen har sedan tidigare spelat alla utgiva äventyr och är relativt avancerade.

uppskattar all hjälp jag kan få.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vill du ha ett ärligt råd?

Spela inte Eon med dem, iaf inte första gången. Kör något som är nytt för er alla, då slipper du både kämpa med spelledandet och med den lite underliga känslan man får när man spelleder folk som är experter men man själv inte är det samtidigt.

solvebring

Superhero
wilper said:
Vill du ha ett ärligt råd?

Spela inte Eon med dem, iaf inte första gången. Kör något som är nytt för er alla, då slipper du både kämpa med spelledandet och med den lite underliga känslan man får när man spelleder folk som är experter men man själv inte är det samtidigt.
(min fetstil)

Väldigt bra råd. Hade sagt detsamma om wilper inte redan gjort det.
Tycker verkligen att du bör ta sig en funderare över detta. Spelledarskapet i början kan inte bara kännas tungt utan också kaosartat och förvirrat. Det bästa tipset från min sida är att hålla huvudet kallt och ta den tid man behöver. Att då spelleda något som spelarna kan utan och innan kan lätt skärra nerver och självkänsla. Speciellt om spelarna börjar påpeka fel och brister, regelmissar och dylika. Det kan lätt bli så om man har spelare som är väldigt insatta, och dessutom är mycket för "by the book" (vet dock inte hur det är med det i ert fall).

Hur som helst är det mycket att hålla reda på som spelledare, speciellt om man spelar traditionellt och förväntas styra skeppet mer eller mindre. Eon är ett rollspel som innehåller otroligt mycket att just hålla reda på.

Regmolar

Swashbuckler
skall vara spelledare för första gången och behöver ett äventyr till eon som är lätt att spelleda och inte för långt.

spelgruppen har sedan tidigare spelat alla utgiva äventyr och är relativt avancerade.
Jag skulle föreslå att du kollar på vad du och gruppen gillar för äventyr och antingen bygger ett bra äventyr som innehåller saker ni alla gillar, t.ex. genom att fråga om tips här på forumet. Brukar ni köra deckargåtor, döda monster, köra politiska intriger, utforska gamla ruiner, eller helt andra saker? Brukar ni köra rälsat med bestämda scener efter varandra, eller öppna äventyr där spelarna är drivande? Det är väldigt svårt att dra fram en jättebra äventyrsidé helt utan några referensramar.

I övrigt tycker jag att du kan fundera på det som de andra redan sagt i tråden; det kan vara en bra idé.

Poseur

Swashbuckler
Förstår inte riktigt poängen med att skrämma upp en nybliven SL att det ska vara svårt att spelleda ett spel som spelgruppen tidigare har spelat med andra SL´s.

Tycker det är lite elakt att skrämmas sådär faktiskt, om ingen ny spelledare skulle våga sig på ett spel som någon annan spelat så skulle vi ju knappt ha några spelledare alls.

Tycker snarare det är en riktig tillgång för då är nog han fullt medveten om vad för slags äventyr som gruppen gillar och hur de brukar reagera på vissa saker.

/Poseur tycker annars Eon är ganska nybörjarvänligt.

Poseur

Swashbuckler

uppskattar all hjälp jag kan få.
Som regmolar skrivit ovan så om du inte vet, kolla upp vad spelarna gillar för sorts spel och utveckla något åt det hållet. Har du svårt för reglerna i Eon, stirra dig inte blind på dem utan använd mer drama och berättelse. (Om nu inte det är tvärt emot vad spelgruppen gillar)

Blädra runt lite på forumet efter gamla idéer, titta på film, läs böcker. Titta i olika eon-böcker efter idéer och tips på äventyr.

/poseur

Petter42

Swordsman
Håller med lite grand. Det kan kännas... irriterande när spelarna kan mer än . Å andra sidan är det ännu värre i början med ett nytt system näroch allting går så styltigt och trögt.
Tycker att har ni kommit överens om EON så ska ni köra det. Det handlar bara om att vara antingen konsekvent och köra efter dina tolkningar i början, eller snabbt absorbera deras sätt.

Om dom har kört alla officiella äventyr föreslår jag att du rotar runt lite i forumen efter trådar om EON-äventyr. Kanske bara läsa rapporterna och råkapa ett äventyr. Kolla bara om någon av spelarna hänger här på rollspel.nu. Det orsakar nämligen lite problem, även om det går att ordna rätt lätt. Jag vet att rätt många här har spelledare och spelare från samma grupp som diskuterar grejer här. Med lite tillit från din sida och lite disciplin från spelarnas så är det inga problem.

wallahad

Swordsman
Någon gång måste vara första gången.

Din grupp är ju medveten om att det är din första vända som SL och som kamrater så förutsätter jag att man stödjer varandra och inte hugger i alla fel som uppstår.

Jag har inte sett en scenario bank här på rollspel.nu men på sverok så finns det en, med äventyr som är gamla, ladda hem 2-3 av dem och läs igenom dem.
Stjäl lite idéer från dem och då har du ett eget äventyr.

Gör det enkelt.
1 tjuv.
1 stad.
1 föremål av värde.
Ha så skoj.

ermine

Warrior
Jag skulle gärna försöka ge tips. Jag undrar bara några saker om dig och spelgruppen;

* Har du kört Eon som spelare förut?

* Hur förtrogen är du med eons regelsystem?

* Består äventyrargruppen av en nyskapad uppsättning rollpersoner, eller har de redan överlevt några äventyr och i så fall villka?

* Vad för slags rollpersoner består spelgruppen av och ungefär var i Mundana befinner de sig?

Botulf

Hero
http://bank.sverok.se/?pid=7&id=1&level=2&content=folders

Har finns en hel del äventyr till Eon man kan inte säga så mycket om deras kvalitet men de är nog ganska lagom i omfattning. Du får väl kanske dock fråga först så spelarna inte spelat äventyret innan (med samma rollpersoner i alla fall).

Regelmässigt behöver man inte skygga undan bara för att det är ett knepigt eller omfattande system. Personligen har jag nästan som krav att spelarna håller koll på alla regler i spel jag tycker är knepiga om jag ska SL:a det. så det skadar inte alltid om spelarna är mer experter på systemet än man själv är= mindre jobb för en själv (så länge de är mogna nog att reda i det själva utan att fuska allt för mycket).

solvebring

Superhero
Förstår inte riktigt poängen med att skrämma upp en nybliven SL att det ska vara svårt att spelleda ett spel som spelgruppen tidigare har spelat med andra SL´s.
Jag vill absolut inte skrämmas. Snarare förbereda och lägga fram andra alternativ som kan kännas mer avspända. Jag tycker istället att det vore taskigt att inte säga något om att det kan kännas tungt. Det är inte definitivt, of course, men det kan månne kännas så.

Tycker det är lite elakt att skrämmas sådär faktiskt, om ingen ny spelledare skulle våga sig på ett spel som någon annan spelat så skulle vi ju knappt ha några spelledare alls.
Det är som sagt inte meningen att skrämmas. Om du, arzhim, tycker att jag är ett taskigt neggoarsle så ber jag om ursäkt. Så var det verkligen inte tänkt, tvärtom. Jag kanske går ut med raka rör men jag tycker det är bra att vara beredd på att spelarna möjligen kan börja lägga sig i rätt mycket om de är du med spelet medan spelledaren står lite naken inför det. Speciellt om spelarna är grabbar i yngre åldrar (dunno' that). Då brukar toleransen vara si så där emellanåt (enligt min erfarenhet från de tidigare dagarna).

Och jag har inte sagt att man inte ska våga eller för den delen inte ska spela spel som de andra i gruppen spelat mer än en själv om man är spelledare. Jag menar bara att det kan kännas lite spänt. Då finns alternativet att först känna av varandra och få in vanan med ett spel inför vilket alla är neutrala och jämbördiga.

Tycker snarare det är en riktig tillgång för då är nog han fullt medveten om vad för slags äventyr som gruppen gillar och hur de brukar reagera på vissa saker.
Tja, det är sant samtidigt som det kan kännas tungt att vara medveten om att spelarna "vet mer" än en själv och sådant.

/Poseur tycker annars Eon är ganska nybörjarvänligt.
Tja, allt är relativt. Det är nybörjarvänligt jämfört med mycket annat, likväl som det är tungrott jämfört med mycket annat. Personligen tycker jag att det är en klassisk, bekant och nybörjarvänlig fantasysetting fast med ganska mycket att hålla ordning på i regelväg - vilket också iof växlar beroende på hur mycket av det frivilliga lull-lullet man plockar med.

... Jag har dock inte spelat alltför mycket Neogames-spel så min åsikt står inte på en alltför stadig grund.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Sitt ner i båten!

Mitt råd var att inte köra Eon som FÖRSTA spel i en grupp av veteraner.

Och nu var det ju inte "ett spel som någon annan spelat" utan "spelat alla utgiva äventyr och är relativt avancerade" som gällde i det här fallet. Inbitna Eoniter som vet allt från vilken färg den Jargiske kejsarens kalsonger har till hur Vinit-regeln egentligen funkar.

OP bad om råd, och jag gav det bästa råd jag kunde komma med.

(Tips till OP, kika på Lady Blackbird, det är gratis, du kan förbereda dig på en halvtimme och ni hinner klart på en kväll. Då har du tagit dig över tröskeln.)

Rokan aka Daram

Veteran
... för om inte, gör det!
De är grymt spännande och ligger i två olika genrer så någon borde ju tilltala er!

Eftersom de andra är veteraner och också till viss del fd SL:s (?) så borde de ha förståelse för hur en nypåstigen känner sig. Så det kommer säkert gå bra. Var nervös men inte nära ett psyk-bryt^^
Skulle själv uppskatta om någon i mitt rollspelsgäng ville agera som SL nån gång. Jag skulle le och vinka och säga att allt är rätt och redigt, bara för att återigen få koncentrera mig på (EN) karaktär och slippa lite av det som en SL behöver göra. Fast bara en liten stund... trots allt...
SPELLEDARE IS DA SHIT :gremcool:

tull

Hero
Bara för att man är ny som SL behöver man inte vara ny med EON. Jag gör antagandet att OP spelat EON tidigare tillsammans med gruppen men att det är hans tur att vara SL nu.

EON är inte så farligt, lyckas pubertala tonåringar lira EON så klarar alla det. Spelet kräver ingen masterexamen lixom.

Jag hjälper gärna till med att snickra ihop ett äventyr. Processen att utveckla kampanjer är trots allt mycket roligare än att genomföra dem.
Men likt tidigare talare/postare så vill jag veta mer om spelgruppen och vilket typ av lir ni gillar.

Är strider viktigt? Intriger? pussel?

Ögat

Hero
Du hittar ett äventyr på http://www.boningen.org/material/slottet.zip. Äventyret skrevs till BSK 19 så det är inte purfärskt och innehåller färdiga rollpersoner som går utmärkt att kasta.

Fördelen är att äventyret egentligen bara består av en sak - nämligen att ta sig in i Slottet och stjäla en väska. Det finns några förslag på vägar, och några platser beskrivna. Tanken är dock att du som spelledare inte behöver göra mycket mer än att måla upp några inledande miljöer. Därefter får spelarna sköta resten. Eftersom det är jag som skrivit det kan du dessutom alltid fråga om det är något du undrar över.

mvh
Olav