Förstår inte riktigt poängen med att skrämma upp en nybliven SL att det ska vara svårt att spelleda ett spel som spelgruppen tidigare har spelat med andra SL´s.
Jag vill absolut inte skrämmas. Snarare förbereda och lägga fram andra alternativ som kan kännas mer avspända. Jag tycker istället att det vore taskigt att inte säga något om att det kan kännas tungt. Det är inte definitivt, of course, men det kan månne kännas så.
Tycker det är lite elakt att skrämmas sådär faktiskt, om ingen ny spelledare skulle våga sig på ett spel som någon annan spelat så skulle vi ju knappt ha några spelledare alls.
Det är som sagt inte meningen att skrämmas. Om du,
arzhim, tycker att jag är ett taskigt neggoarsle så ber jag om ursäkt. Så var det verkligen inte tänkt, tvärtom. Jag kanske går ut med raka rör men jag tycker det är bra att vara beredd på att spelarna möjligen kan börja lägga sig i rätt mycket om de är du med spelet medan spelledaren står lite naken inför det. Speciellt om spelarna är grabbar i yngre åldrar (dunno' that). Då brukar toleransen vara si så där emellanåt (enligt min erfarenhet från de tidigare dagarna).
Och jag har inte sagt att man inte ska
våga eller för den delen inte
ska spela spel som de andra i gruppen spelat mer än en själv om man är spelledare. Jag menar bara att det
kan kännas lite spänt. Då finns alternativet att först känna av varandra och få in vanan med ett spel inför vilket alla är neutrala och jämbördiga.
Tycker snarare det är en riktig tillgång för då är nog han fullt medveten om vad för slags äventyr som gruppen gillar och hur de brukar reagera på vissa saker.
Tja, det är sant samtidigt som det kan kännas tungt att vara medveten om att spelarna "vet mer" än en själv och sådant.
/Poseur tycker annars Eon är ganska nybörjarvänligt.
Tja, allt är relativt. Det är nybörjarvänligt jämfört med mycket annat, likväl som det är tungrott jämfört med mycket annat. Personligen tycker jag att det är en klassisk, bekant och nybörjarvänlig fantasysetting fast med ganska mycket att hålla ordning på i regelväg - vilket också iof växlar beroende på hur mycket av det frivilliga lull-lullet man plockar med.
... Jag har dock inte spelat alltför mycket Neogames-spel så min åsikt står inte på en alltför stadig grund.