Du har redan fått några bra råd. Här är några råd till:
1, Jag vet inte vad du har för spelare, men en del är besvärliga om det inte är ganska klart vad äventyret går ut på. Om t.ex. äventyret börjar med att de skall frakta ett paket mellan två städer, är det väl vad de gör, men om det börjar med att de ser en man bli mördad, och man förväntar sig att de, t.ex., skall ropa på polis, kanske de gör något annat. Då kan man bli tvungen att 'rälsa' äventyret, och det gör spelare arga.
Försök därför att i början skriva en början som är ganska klar och får spelarna att göra vad du vill. Att ge den uppdrag eller utgå från någon sorts mål som karaktären har uppskrivet på rollformuläret är t.ex. bra.
2, Risings idéer om huvudpunkter är bra. Lyssna på Rising. Kom dock ihåg att vissa huvudpunkter kan spelarna undvika om de gör något. I sådana fall är det bra att antingen A, det är inte nödvändigt att alla huvudpunkterna är med eller B, de stöter på den där huvudpunkten vad fan de än gör.
Exempel på det här är om att äventyret kräver att de får en ledtråd på värdshuset Obscena Hyenan så måste man vara säker på att spelarna går dit. Hur enkla man än gör grejer så brukar spelare missa det i alla fall, för det är inte så självklart som man tror det är. I sådana fall kan man se till att den där ledtråden finns på flera platser, så att de kan få tag i den på flera sätt. Eller så behöver man inte just den ledtråden för att klara av äventyret. Just ledtrådar skall man gödsla med, förresten!
3, Kartor är visserligen mycket bra, men man kan inte förbereda allting, likadant med SLP. Därför kan det vara bra att ha några typiska SLP med, i synnerhet om man skall använda regler för att styra dem (som om de skall slåss). Spelarna kommer inte att märka att alla 'statister' har samma värden. Likadant kan man rita två kartor över säg ett vanligt hus och använda om spelarna får för sig att gå in nånstans man inte tänkt sig, eller två gläntor/pass där man kan slåss.
Nät man blir haj som SL (eller kanske redan i början!) kan man improvisera vilt istället.
4, Man kan ha en lång lista med namn och en detalj ('petar sig i näsan', 'har kläder som ser för dyra ut för någon med hans inkomst', 'verkar inte ha sovit i natt', etc) och använda för SLP spelarna pratar med som du måste hitta på i en hast.
5, Om spelarna slåss mot en hel hord allmänna dummingar (orker, stormsoldater, SS-kommandos, kultister, etc) kan man ha en lista med små kännetecken, även om alla har samma värden på allt relevant. 'Ben i näsan', 'haltar lite', 'svär på brakotjetiska' osv. Då har spelarna lättare att skilja dem åt.
Till sist, lycka till!
Erik