Nekromanti ålder

Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Varför börjar man åldras först vid 35 i EON?
Tänk på sport idag som ett exempel...spelare, utövare blir sämre när de kommer upp till 30 för det mesta...i fotboll är proffsspelare över 36 ovanliga...
Man börjar åldras tidigare säger jag.
Dessutom, om man använder åldringsregeln o utgår från att inget annat händer en, utan man dör när man når 0 i en grundegenskap, så kan man utan svårighet bli 85 år!
Det kan väl inte vara särskilt rimligt...?
Man borde snarare dö runt 50-60.
Mitt förslag är att man istället börjar åldras över 30, då eliminerar man också all powergaming där. Som det är nu kan man ju få mer i stridsvana, fler färdigheter....utan att få några minus!
Dessutom tycker jag att alver som går över 30 i skenbar ålder får minus, precis som alla andra.

"det är roligt att slå tärningar"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Man borde snarare dö runt 50-60."

Faktum är att man borde dö vid 27 om man är kvinna och 45 om man är man. Detta förstås om man beaktar medellivslängden utslaget över hela befolkningen och oavsett dödsorsak. Men tar man bort alla dödsorsaker som förkortade livet för den medeltida människan (onödiga sjukdomar, våld, barnsäng, pest, svält, elaka länsherrar etc) så finns det ingen orsak till att man inte skulle kunna leva bortemot 80-90 år eller så. Eftersom de alternativa dödssätten täcks av andra regler, och åldersreglerna bara tar hänsyn till åldrande, så finns egentligen inga problem.

Som jämförelse kan vi också nämna att SAS tar in folk för träning vid i medel 28 års ålder.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Men för att inte drabbas av olika sjukdomar och förkortad medellivslängd måste man ju även äta rätt, och det var det inte så många som visste hur man gjorde förr i tiden. Fast det kanske är annurlunda i Mundana? :)

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
De kallas sjukdomar, inte ålderdom. Om du vill kan du ju låta spelarna råka ut för chansen för sjukdomar en gång per år så att de tar livslång skada. Då kan du ju testa på hur länge de klarar sig. Om inte kan du ju köra efter vikings regler. Att man blir av med 1t3 i attributet istället. Då dör folk som flugor.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
"Dessutom tycker jag att alver som går över 30 i skenbar ålder får minus, precis som alla andra."

men skenbar ålder är ju inte hur gamal alven är utan hur gammal den ser ut att vara


How do you prove that you exist? Maybe we don`t exist....
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Men varför skulle de börja se äldre ut om de inte försvagades av ålder?

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
De åldras efter skenbar ålder, bara så att ni vet. Grejjen är den att det tar allt en jäkla tid.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Tid och cesium

Men det är ju Mundana, inte jorden. Dessutom är ett år endast 48 veckor, alltså 336 dagar istället för 365,24. Och om det går 24 timmar på ett dygn vet man ju inte, eftersom man definerar sekunden efter sönderfallet hos cesiumatomer, och såvitt jag vet så känner varken dvärgar eller cirefalier till radioaktivt sönderfall. Så låt människor åldras vid 35 i EON, men i Neotech kanske det borde vara 30, för det spelet spelas ju ändå på jorden.

// Slut.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: ålder-Krille

ja du...men du svarade inte på varför man börjar åldras först vid 35 i eon. I neotech är det ännu värre..där först vid 50...
Visst tar SAS in folk då, men de måste ju bevisa att de klarar av det, o det finns ju sådana som åldras med behag, så att säga.
De gamla som kommer till SAS kommer ju dit därför att de vill o fortfarande kan...de är exeptionella skulle jag säga.
Dessutom, om man ändrade regeln för att åldras så går det ju inte att powergamea, det måste ju vara bra?
Vad anser du om att alver blir gamla o skröpliga? (även om det tar tid)

"det är roligt att slå tärningar"
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: ålder-Krille

ja du...du menar att i mundana börjar man åldras först vid 35. (I neotech är det ännu värre...där först vid 50...)Kroppen tappar ju i styrka tidigare...gör den inte?
Visst tar SAS in folk då, men de måste ju bevisa att de klarar av det, o det finns ju sådana som åldras med behag, så att säga.
De äldre som kommer till SAS kommer ju dit därför att de vill o fortfarande kan...de är exeptionella skulle jag säga.
Dessutom, om man ändrade regeln för att åldras så går det ju inte att powergamea, det måste ju vara bra?
Vad anser du om att alver blir gamla o skröpliga? (även om det tar tid)

"det är roligt att slå tärningar"
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,866
Location
Värnhem, Malmö
Re: ålder-Krille

"Vad anser du om att alver blir gamla o skröpliga? (även om det tar tid)"

Eftersom det är Krille som skrivit Alver-modulen tror jag att han inte har några problem med detta...

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Alver

Som att det gör någon större betydelse. Alverna kan ju leva hur länge som helst innan de åldras. Några hundra år till gör ju ingen större skillnad, eller hur?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Re: Alver

Dom kanske slipper få minus i PSY vilket leder till att mentalitetstabellen går snett.

// Slut.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Alver

Men det tar så lång tid att det inte direkt har någon betydelse eller hur?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top