En ide som farit runt i mitt huvud senaste är som följer:
Spelet utspelas i en fantasyvärld, gärna low-fantasy. minst en av dem ska spela nån slags magiker. Magin i världen är inte särsilt avancerad (åkalla regn, snabba på läkning) och gärna alkemi-stuk.
Det intressanta kommer in när spelarna uppfinner den i andra rollspel vanliga "återuppliva döda"-spellen. Den ska vara relativt lätt attt lära sig och tillämpa. Första problemet för dem är, ska dem "släppa" sin nya magi? Eller ska dem ha monopol på den? Här lär ju finnas pengar att tjäna!
Sen kommer problemen öka, hur reagerar religiösa grupper? Överbefolkning? Alla människor som förlorar en kär närstående kommer ju vilja ha tillbaks personen. Listan kan göras lång.
Målet är vad en så "simpel" spell som denna kan få för konsekvenser på en hel värld. Jag hoppas spelarna kommer ha mycket in-game filosofi-dilemman.
Och när det kommer till kritan, är inte detta ett praktexempel på "things man was not supposed to know" -kunskap?
A förresten, tjena, jag är ny här, välkomna mig
Spelet utspelas i en fantasyvärld, gärna low-fantasy. minst en av dem ska spela nån slags magiker. Magin i världen är inte särsilt avancerad (åkalla regn, snabba på läkning) och gärna alkemi-stuk.
Det intressanta kommer in när spelarna uppfinner den i andra rollspel vanliga "återuppliva döda"-spellen. Den ska vara relativt lätt attt lära sig och tillämpa. Första problemet för dem är, ska dem "släppa" sin nya magi? Eller ska dem ha monopol på den? Här lär ju finnas pengar att tjäna!
Sen kommer problemen öka, hur reagerar religiösa grupper? Överbefolkning? Alla människor som förlorar en kär närstående kommer ju vilja ha tillbaks personen. Listan kan göras lång.
Målet är vad en så "simpel" spell som denna kan få för konsekvenser på en hel värld. Jag hoppas spelarna kommer ha mycket in-game filosofi-dilemman.
Och när det kommer till kritan, är inte detta ett praktexempel på "things man was not supposed to know" -kunskap?
A förresten, tjena, jag är ny här, välkomna mig