Nekromanti återupplivning

Mangel

Veteran
En ide som farit runt i mitt huvud senaste är som följer:

Spelet utspelas i en fantasyvärld, gärna low-fantasy. minst en av dem ska spela nån slags magiker. Magin i världen är inte särsilt avancerad (åkalla regn, snabba på läkning) och gärna alkemi-stuk.
Det intressanta kommer in när spelarna uppfinner den i andra rollspel vanliga "återuppliva döda"-spellen. Den ska vara relativt lätt attt lära sig och tillämpa. Första problemet för dem är, ska dem "släppa" sin nya magi? Eller ska dem ha monopol på den? Här lär ju finnas pengar att tjäna!
Sen kommer problemen öka, hur reagerar religiösa grupper? Överbefolkning? Alla människor som förlorar en kär närstående kommer ju vilja ha tillbaks personen. Listan kan göras lång.

Målet är vad en så "simpel" spell som denna kan få för konsekvenser på en hel värld. Jag hoppas spelarna kommer ha mycket in-game filosofi-dilemman.
Och när det kommer till kritan, är inte detta ett praktexempel på "things man was not supposed to know" -kunskap?

A förresten, tjena, jag är ny här, välkomna mig :gremtongue:

Cybot

Mest spelbar
Återupplivning kommer i många former och du bör ha HELT klart för dig EXAKT vad den gör.

1. Kan den återuppliva folk som dött av naturliga orsaker, typ organsvikt eller hjärtattack? Ålderrelaterade dödsorsaker alltså?
2. Krävs det att kroppen är i "levande skick" för att den ska fungera? Alltså helar den kroppen samtidigt som den återupplivar eller måste man hela den innan? Alltså om kroppen har fått ett knivstick, måste man hela knivsticket och återskapa blod, motverka temporär förruttnelse [...osv] för att kroppen ska börja fungera igen eller är det bara "Tja, hackebiff. Då måste vi....FLING. Välkommen tillbaka Herr Nygård"
3. Finns det någon nackdel, öppen eller dold? Är personen som kommer tillbaka i generellt sämre skick än innan han/hon dog, kroppsligt och mentalt? Eller är kanske inte "själen" (om det nu finns) återupplivad och bara livsgnistan så att de blir psykopater. Eller om vi nu är inne på själsspåret, kan det vara någon helt annan själ som kommer tillbaka in i kroppen så att det igentligen är en annan person (eller i värsta fall någon typ av ond ande). Eller kanske är det så att det finns en livsbalans så att när någon blir återupplivad så, någonstans på jorden, dör någon bara hux flux?

Olika svar på dessa frågor betyder olika problem och scenariot både har och tar olika vägar.

Pom

Swashbuckler
Så hiskligt vanligt i spel tycker jag inte att det är. D&D-familjen har det, men annars tycker jag att det antingen inte finns eller också är behäftat med så rejäla nackdelar för uppväckare och/eller uppväckt att det ofta inte är värt besväret. Fast rätta mig gärna om jag har fel.

Men jag tänkte hur som helst bygga på tipslistan med följande:

-Det är bra om du har bestämt vad som händer efter döden. Det har viss betydelse för vad som kan tänkas gå fel och hur religioner och gudar ser på det hela.

-Även om gudar och andra väsen inte kan eller vill lägga sig i själva processen kan de gott tänkas utnyttja det hela för att överlämna budskap. Det första den återuppväckte säger kan vara riktigt viktiga saker.

-Om det är ovanligt eller t o m unikt med återuppväckning kan man gott tänka sig att återuppväckaren kan bli föremål för rent religiös dyrkan.

-Är det frivilligt? Kan en avliden motsätta sig återupplivning.

-Kan man återuppväckas flera gånger?

-Kan man återuppväcka sig själv? Det här hänger förstås samman med hur livet efter döden ser ut, men det kanske finns förberedelser man kan göra i jordelivet som underlättar.

-En rent mänsklig twist kan vara juridiska problem. Hur blir det med arv som skiftats? Förlorar en regent formellt makten när hon dör, eller har successionsordningen glömt att reglera den detaljen? Är det tillåtet att uppväcka avrättade brottslingar? Är det till och med så att särskilt ruskiga brott förtjänar flerdubbla dödsstraff med återupplivning mellan varven?

-Vad är det för skillnad mellan en återuppväckt och en odöd? Odöda av olika slag är ju väldigt vanliga i fantasy, men återuppväckta får man kanske lite andra associationer till (åtminstone i spel - i andra medier kan det ofta vara samma sak) och det kan löna sig att reda ut exakt vari skillnaden består, om den nu finns.

Förresten, välkommen hit Mangel! :gremsmile:

Mangel

Veteran
Kungem är död! Länge leve...

Aah, gillar "juridiska problem"-biten. Lönnmördare måste dessutom vara ännu försiktigare. Nä förresten, de får nog söka nya jobb. Långt borta.

Men det bästa var biten med gudomliga meddelanden. I vanliga fall när jag snurrar ihop egna spelvärldar brukar religionen vara i stil med vår egen, om inte ännu mer obefintlig. (Jag menar gudomligt ingripande, inte religionsutövare.)
Nu blev jag sugen på att gå loss riktigt på andeplanet. När det blir känt där att det går att återvända lär det bli en rush, och då menar jag inte av gamla tanter som saknar sin Pelle Svanlös.

Detta blir ju en engångs-värld, skapad bara för kort kampanj. Det är det vanliga för mig. Men, men, det har hänt förr att engångsvärldar blivit långlivade. Fortsätt gärna komma med tips och frågor så kommer även denna värld leva länge.

Multipla dödsstraff, underbart.

_-olle-_

Veteran
Hake

Det skulle vara roligt med någon typ av hake och det första som kommer till mitt perverterade sinne är att det borde vara ganska krävande att matrealisera en fullt fungerande kropp medans det skulle kunna vara relativt enkelt att suga tillbaka döda själar. Besvärjelsen skulle bli ganska problematisk om man behövde en kropp... sen kan man ju låta mäktiga magiker kunna skapa kroppar medan resten får använda sig av andra... metoder...

Rickard

Urverk speldesign
Minnen från sitt döda liv.. Kommer den återuppväckta att ha det? I så fall kommer den obesvarade frågan "Vad händer efter döden?" att bli besvarad och en hel del religioner måste ha anpassat sig efter det svaret..

Är det verkligen säkert att man hämtar den rätta själen till kroppen.. Vem säger att "Raise Dead" inte bara stoppar in en godtycklig själ i kroppen? För det krävs ju bara en själ för att kroppen ska kunna börja leva igen..

Har själen kvar alla sina minnen eller är det som att ha blivit född i en gamma kropp? Kommer det att vara 5 år skrik och blöjbyten av den vuxna vandöda innan man kan börja kommunicera med individen på ett halvvettigt sätt? Förvisso kommer alltid minnen och dylikt att finnas i hjärnbarken så den "gammelfödde" kommer antagligen att styras av den forna individens upplevelser men kanske ha ett litet annat tänkande i vissa situationer..

Finns det verkligen evigt med själar? I en del av den ypperliga bokserien "The death gate cycle" av Terry Hickman och Margaret Weis så kommer huvudpersonerna till en värld som består av enbart vandöda.. De hade börjat forska i den förbjudna nekromantin och när de upptäckt konsten för att ge ett liv efter döden så började magikerna använda det på de nära och kära som avlidit.. Nackdelen med detta var att när någon blev återuppväckt så släcktes ett människoliv någon annanstans.. Det gjorde till sist att världen nästintill befolkades utav vandöda.. Odöda som vandrade omkring i sina gamla minnen utan att ta något till sig och utan någon chans till utveckling..

/Han som kom på en massa standardlösningar också men orkar inte dra dem