Nekromanti överdirvet spelande?

dannux

Veteran
asså nu ska jag vara kanske lite dryg å så men det får jag väl ta. men tar det liksom inte bort lite av det roliga med att lira rollspel om ens karaktärer är mer eller mindre mäktigare än gudar å typ ensamma kan frammana en armè på 10000 zombies att ta över länder med? typ när jag lirar så brukar det ju vara lite roligare om ens karaktärer bara är något snäpp över den normala befolkningen å inte har vapen som man klyver planeter med? men jag kan ju ha fel...

dannux

Veteran
nja, har läst lite tidigare inlägg bara. å då verkar det som om spelarna har gett sina karaktärer typ 110 i alla attribut å kärnvapen å varsin armè på ett par miljoner man bara sådär.
typ som att fuska inom spelets ramar, å fusk suger

Krille

Super Moderator
"nja, har läst lite tidigare inlägg bara. å då verkar det som om spelarna har gett sina karaktärer typ 110 i alla attribut å kärnvapen å varsin armè på ett par miljoner man bara sådär."

Då tror jag att du har missuppfattat inläggen eller bara läst fel inlägg. Visst, en kasse "kobolder" finns det alltid, men låt dem hållas. För det första är de inte allenarådande - det finns andra sorters rollspelare också. För det andra så har de kul på sitt sätt, och det hindrar ju inte dig att ha roligt på ditt sätt. Eller hur?

dannux

Veteran
nä det har du ju rätt i. alla har ju trots allt olika uppfattningar om vad som är roligt å inte.

OK, jag spelär själv lätt överdrivet, mest för att inte bli dödad (det finns några få som instinktivt ogillar min karaktärer), men så himla överdriven är jag inte.

Det som du har där verkar vara ett lagom läge att skapa karaktärer åt dina spelare och sedan säga åt dom att försöka spela dessa ordentligt

VikkeTikke

Veteran
Min kompis var spelledare förut, och han brukade alltid överdriva. han hade gjort ett rollspel själv (det har jag också, flera faktiskt) och på det gick spelarna/superhjältarna runt och slogs emot gladiatorer i diamantrustning och sådana vederstygliga saker.
Om nån vill ha ett av mina rollspel så är det bara att säga till så kan jag lägga ut. (det är enkla rollspel som man kan lära sig att spela inför att börja med Eon eller DoD.)/images/icons/king.gif

Rising

Vila i frid
Hopp och hopplöshet

Först: tadaaa! Rising på Eon-forumet! Vilken överraskning, va? Ni trodde ni kunde gömma er för mig, men sörrö, ingen går säker när "old Ritz" blivit rastlös och behöver skriva av sig...

Sedan: Det där är en fråga om att låta rollpersonerna ligga i en passande nivå för äventyret. Jag tycker egentligen du angriper problemet i fel ände:

Den viktiga frågan är "hur storslagna berättelser vill du uppleva?"

Om du gillar historier som handlar om de slutgiltiga uppgörelserna mellan gott och ont, där hjältedåd av gudalika proportioner skall uträttas och legendomspunna ärkemonster som hållit världen i järngrepp sedan tidernas begynnelse skall bekämpas, då måste också äventyrarna vara duktiga nog att kunna uppnå målen och klara äventyret.

Gillar man småskaliga historier om hur man stegvis överkommer sin egen blyghet och till slut vågar bjuda upp den hemlighetsfulla grannflickan till dans på den årliga potatisplockarfesten, då måste också huvudpersonerna ha påtagliga tillkortakommanden så att det blir tillräckligt utmanande.

Den episka hjälten från första exemplet är helt värdelös i potatisfestäventyret, på samma sätt som potatispojken suger i den episka hjältesagan.

Så länge som rollpersonerna passar till äventyret så blir det roligt att spela. Om spelupplevelsen ska vara underhållande så ska äventyret vara lagom utmanande.

Personligen föredrar jag när berättelserna inte är mer storslagna än att jag (den riktiga Johan Rising) skulle ha en rimlig chans att klara av dem. Därför blir det lite strid och deckargåtor i mina äventyr (jag är både tunn och korkad), och mycket romantiserande, festande, undersökande, intrigerande och överkommande av personliga brister.

/Rising

dannux

Veteran
asså lite överdrivet måste det ju bli det håller jag ju med om. han är ju trots allt en hjälte, men det finns ju lixxom gränser. Ok att ens karaktär ensam bankar ihäl 2 kanske 3 personer ensam om han blir överfallen, det kan man acceptera i äkta hollywood anda(även fast det skulle ha varit typ 20-30 i hollywood) men att han på 2 veckor blir en nekromantiker som bränner städer bara för att ha nåt å göra en förmiddag är liksom lite för mycket

Baron Marak

Swordsman
Om du bara slår fram dina rollpersoner så blir de kanske snäppet bättre än gemene man. Skicklighet kommer från erfarenhet. Inte från attributen. Kom ihåg att: "Höjden av stridskonst är att vinna utan att behöva strida alls".
Själv så har jag karaktärer som inte är alltför mycket att ha i stridigheter. Fast ett armborst kan göra mycket nytta...

Dessa har jag slagit fram. Helt utan att ha tänkt vad de ska bli alls. Bara Eons fina system och en kasse tärningar. Sen finformade jag karaktären och blåste in en personlighet. Samt bytte spelgrupp. Och nu är jag en lycklig Eonspelare med lite för lite att göra ibland.

Jo, jag har karaktärer som inte kan slåss, men dom blir så utsatta (se ovan). Jag hade tänkt göra en gammal frdssträvande munk med intressant tal ('Lyss I otrogen, ty I skolo *insert bra sak att göra') men sen kom jag på att han skulle bli dödad direkt.....

DAKRilla

Hero
"men sen kom jag på att han skulle bli dödad direkt..... "

Dödad av övriga spelare?

Fast kanske inte.... Ingen hade ju ihjäl Simon ändå....
Han skulle iallafall inte ha roligt....
Och nu har jag en annan karaktär som jag ska spela med

DAKRilla

Hero
Så, indirekt bestämmer dina kompisar vad du ska spela för karaktär? Och om du bryter deras "regler" så dödar dom din karaktär?

Neeeej.... Jag bestämmer vad jag ska spela för karaktär. Om dom har ihjäl honom väntar dom ett hemskt öde (jag och en annan kille tura om att vara sl, men inte med samma karaktärer)

DAKRilla

Hero
Visst. Låter inte heller helt rätt att de ska behövas sådana "hot" för det.