Nekromanti – ”Hjälp, dom är så oseriösa!” Har du detta prob.?

solvebring

Superhero
– ”Hjälp, dom är så oseriösa!” Har du detta problemet som SL? Läs i så fall.

Jag antar att det ofta på forumet pratats om kobolder, dvs. oseriösa spelare som till största del är jobbiga och förstör. Ämnet har säkert tagits upp i ett par trådar någonstans, men då jag sökte runt ämnet hittade jag dock inget som stämde in på det jag tänkte ta upp och bidra med. Många kanske finner detta onödigt, har kanske aldrig upplevt oseriösa spelare eller vet hur man kan ta itu med det. Men någonstans på forumet finns kanske en osäker SL eller någon nybörjare som behöver lite hjälp, så jag tänkte - Varför inte?

Är du en SL som är missnöjd med en eller flera oseriösa spelare som förstör för er andra? Här tipsar jag dig om några lösningar som kan vara bra till hands.

Det finns de spelare som slår tärningar bakom ryggen på spelledaren och sedan håller varandra bakom ryggen,
- ”Kalle och Pelle så när jag slog, så jag tänker inte slå om”, kan spelledaren som missade ett slag eller är förvånad över vissa siffror få till svar. De är spelarna som ser till att karaktären blir stark och smidig, fast den enligt dig eller boken borde ha varit intelligent och karismatisk. De fuskar hela formuläret igenom, bara för att tåla och kunna döda så mycket som möjligt. De spelar oseriöst och anfaller minsta lilla som knappt ens hunnit tala med dem – att verkligen spela vet de inte vad det är, att hålla mun, göra oseriösa handlingar och slåss är dock något sådana personer kan som sin egen byxficka. Förstöra spelkvällen med andra ord. Detta är de irriterande kobolderna, som de vanligtvis kallas inom rollspelsscenen. Du har alltid vetat att de fuskar, eller mått dåligt av deras oseriösa spelande...? Kanske orkar du inte bry dig längre, kanske är du en försiktig person som inte vill säga till? Det är tyvärr vad som brukar hjälpa dessa spelare, de bättrar sig aldrig annars. Man kan även pröva med att straffa dem lite diskret. En oseriös handling som egentligen bara är dum kan få dödliga konsekvenser till exempel. Att prata med dem utanför spelet är bra att göra, även lämpligt både och före och efter dina små aktioner, hur de sköter sig sedan blir i slutändan deras last. Skulle inte det hjälpa kan du ju alltid ignorera dem från spelkvällarna och låta strunta i dem, men det är lite väl hårt mot en vän – fallet kan ju också vara att dessa är de enda spelare du har.
Om du är i brist på bestraffningar, eller om ditt prat inte hjälper, vet jag en sak som fungerat på några av mina oseriösa spelare, då jag hade sådana. Ta dig en titt på sveroks sida , sök där i scenariobanken på ”Kobold”, där finns hjälp att få. En annan lösning är om du försöker ge dem en rätt bild av vad rollspel egentligen är. En del kobolder har inte någon aning om vad rollspel egentligen är. Dom har under tidens gång ofta vridit in sig i en egen uppfattning, en något fel uppfattning där oseriöst spel lätt förekommer – många har fått bilden av rollspel som en kväll fylld av roligt monsterdödande. Detta är vad jag har att säga, och att ge som hjälp till er som har sådana problem. Om inget hjälper är det självklart bästa att finna nya spelare och be dessa, bokstavligt talat, idioter att lämna spelgänget.

Insignia

Swashbuckler
Mindre bra formulering

"En del kobolder har inte någon aning om vad rollspel egentligen är. Dom har under tidens gång ofta vridit in sig i en egen uppfattning, en något fel uppfattning där oseriöst spel lätt förekommer – många har fått bilden av rollspel som en kväll fylld av roligt monsterdödande."

Vad rollspel "egentligen" är? Monsterdödande är "fel"? :gremsuck:

Självklart är det roligast om man är överens om hur man ska spela, men andra stilar är fortfarande rollspel. Även oseriös spontanslakt.

solvebring

Superhero
Re: Mindre bra formulering

Hmm, utifrån hur ni spelar må kanske mosslakt och "onödiga" handlingar etc. vara okej och er spelstil. Jag har skrivit detta utifrån vad jag finner vanligt och hur jag och de flesta jag stött på vill att rollspel skall vara... Visst är min text kan vara lite fel på sinna ställen gent emot vissa. Men jag skrev den utifrån mig och min vetskap, plus att Kobolder och vad Kobold är, har funnits länge, så på så vis bevisas det vad som kan tolkas som "vanligt" och hur de flesta - enligt min mening, seriösa, spelarna vill ha det. En kväll att umgås och få ut lite skådespel och tänkande. Sedan om det finns folk som tolkar oseriöst spel på helt andra sätt, eller vad man borde ägna sin rollspelskväll åt, på helt andra sätt - tolkar det utifrån andra spelstilar är inte vad inlägget är till att diskutera och humbla kring. Den är till som hjälp för de med liknande spelstil som har problem med Kobolder, vilka de exempel jag givit på "oseriösa" blir enligt den spelstil jag gör en hjälpfog till.

solvebring

Superhero
Re: Mindre bra formulering - P.S.

Monsterdödande är inget fel, det innehåller mina spelkvällar på många ställen. Min forumlering där var dum, jag ursäktar. Låt mig säga så här istället: Många tror att kvällarna bara går ut på att döda allt man ser hit och dit. Vapen, armstyrka och skadebonus är det enda de har i huvudet. De slår och badar i blod hellre än att tala, och de enda gånger de talar i princip är då det skriker - "ATTACK" etc. Att slåss och få experience är "deras" bild av rollspel, så som taskiga pc-spel av genren "RPG" går ut på... Kanske är de dåliga dataspelen som kallas RPG men bara innehåller slakt skyldiga till misstolkningen?

Insignia

Swashbuckler

Den mindre bra formuleringen var ditt påstående att många kobolder inte vet "vad rollspel egentligen är". Att deras spelstil ofta inte uppskattas är en helt annan sak.

solvebring

Superhero

Nåja, jag har svarat varför denna text är skriven som den är, utifrån mitt perspektiv och vetande. Tack för ditt påpekande, det gav en tankeställare... :gremsmile:

Pom

Swashbuckler
Re: – ”Hjälp, dom är så oseriösa!” Har du detta pr

Jag måste erkänna att jag aldrig stött på spelare som enbart fuskar och slaktar. Nog har man mött folk som bara vill vara starka och slå ihjäl, men de har oftare varit optimerande med korrekta regler än tärningsfuskare. Jag har enstaka gånger råkat ut för tärningsfusk, men det har varit ovana och mycket unga rollspelare och lösningen att kräva att få se varje tärningsslag har fungerat galant.

Halvdan inlevelse och bristande skådespeleri är betydligt vanligare. Där är jag inte oskyldig själv.

Om inget hjälper är det självklart bästa att finna nya spelare (...)
En kardinalregel. När man passerat jämviktspunkten där det är lika kul som trist att spela och hamnat i tristessens övervikt, då finns det verkligen ingen anledning att spela.

Men nu blev jag lite nyfiken på dina erfarenheter. Har du alltså råkat ut för grupper där folk bara ägnat sig åt att fuska och slakta?

Sir Toby

Veteran
Ack, nostalgi...

Ah, diskussion om "seriöst och oseriöst". Det får mig att minnas, minsann...
Jag tror nog att de flesta håller med om att den spelstil som representeras av kobolderna är något som alla går igenom i början av hobbyn. Jag minns så väl min egen allra första rollperson, den tappre riddaren Faramir som med helrustning och tvåhandsyxa slaktade sig igenom Spindelkonungens pyramid (dock först sedan SL vänligt men bestämt påpekat att det nog inte skulle bli något äventyr om Faramir satte nämnda tvåhandsyxa i skallen på uppdragsgivaren Assar Besvärjaren...). ALLA i min första spelgrupp hade tvåhandsyxor - det var på den tiden då man läste skadekolumnen i vapentabellerna innan man läste vilket vapen det faktiskt var - och det funkade, för SL (vilket jag blev själv efter Spindelkonungens pyramid) var precis likadan. I den första spelvärld jag gjorde (en kontinent på ett A4-ark, innehållande platserna som nämndes i Spindelkonungens pyramid och i Fighting Fantasy-soloäventyren, samt resten av pappret utfyllt med namn från Sagan om Ringen) sprang alla omkring med tvåhandsyxor i början (fast adelsmän tilläts bära tvåhandssvärd) och det var tråkigt för den världens tillverkare av tvåhandsvapen att de inte kunde börsnotera sina smedjor... Hur som helst, om SL befinner sig på samma våglängd och det egentligen inte finns någon komplicerad och väl genomtänkt intrig att förstöra så kan alla ha rätt roligt ändå. Och visst kan man bestraffa spelare som man anser går för långt, till och med med den första tidens mått mätt. Jag kommer ihåg när Grymkäfts Fällor kom ut i butikerna. Då hade tvåhandsyxorna blivit omoderna i min spelgrupp, eftersom någon hade plockat fram Gunilla Jonssons eminenta, men för kampanjen ack så förödande ninja-artikel i Sinkadus nr 5, vilken fick alla spelare att tro att bara för att man skrev det magiska ordet "Ninja" i rutan för yrke på rollformuläret så kunde man göra i princip vad man ville. Under denna lyckligtvis korta, men desto mer intensiva ninjaperiod kändes Grymkäft som min enda vän i världen, framför allt som han i allra högsta grad bidrog till att göra ninjaperioden kort...
Poängen jag vill komma fram till med denna förmodligen tråkiga nostalgitripp är att kobold-perioden nog är något som alla måste få ut ur systemet innan de kan gå vidare i hobbyn till vad man (något kontroversiellt) kallar "seriösa" äventyr. Och jag kan faktiskt själv drabbas av saknad och börja snegla längtansfullt på kartongen där Grymkäfts Fällor ligger ömt och försiktigt nedpackad, när jag nu, till exempel, måste designa en ond härskares palats i en "seriös" GURPS-kampanj och känner mig tvingad att tänka på sådant som underhållsbyggnader, stallplatser och toaletter...