Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
- Joined
- 4 Dec 2010
- Messages
- 7,067
Då den tråden @krank startade om att hjälpa varandra med sitt skrivande verkar derailas till att handla om idéstölder tänkte jag att jag skapar en separat tråd om detta istället så den ursprungliga tråden får vara ifred.
Personligen tycker jag att det generellt ska rätt mycket till för att man i rollspelsammsnhang ska kunna bli upprörd över att någon tar någon annans idé och gör något praktiskt av den. De gånger som någon gjort något av någon annans idé (tycker inte om att kalla det för stöld) så har detta enkom haft positiva effekter. Några exempel här nedan (och bara så att folk inte blir arga, jag skulle själv inte säga att personerna ägnar sig åt stöld, bara att de använder sig av någon annans idé och gör något av den):
I spelet Kutulu använder sig @krank av idén att rollspela i en Lovecraftiansk setting där rollpersonerna drabbas av ett stegrande vansinne. Klart inspirerat av Call of Cthulu men resultatet blev ett fantastiskt spel.
Krister Sundelin gillade de fornnordiska fantasyelementen i Trudvang men ogillade reglerna. Så han använde idén om fornnordisk fantasy och skapade rollspelet Järn, och resultatet blev ett fantastiskt spel.
@Mogger inspirerades av settingen från Mutant 2089 och regelsystemet AW och började laborera ihop 2089, ett spel jag är osäker på kommer se dagens ljus (då jag inte vet hur sugen mogger är på att färdigställa det) men som jag verkligen blev pepp på!
@Magnus Seter fick i uppdrag av Target att skriva Mutant Chronicles och lät spelet inspireras av Warhammer 40k. Resultatet blev ett ballt spel som trots en del estetiska likheter med 40k väldigt mycket blev sin egen grej.
Det finns ju egentligen hur många exempel som helst, men min poäng är att jag väldigt sällan tycker det verkar som en negativ sak att låna varandras idéer, snarare har väl svenska rollspel en lång tradition av detta.
Nåja, det är mina två cent i alla fall. Ordet är fritt
Personligen tycker jag att det generellt ska rätt mycket till för att man i rollspelsammsnhang ska kunna bli upprörd över att någon tar någon annans idé och gör något praktiskt av den. De gånger som någon gjort något av någon annans idé (tycker inte om att kalla det för stöld) så har detta enkom haft positiva effekter. Några exempel här nedan (och bara så att folk inte blir arga, jag skulle själv inte säga att personerna ägnar sig åt stöld, bara att de använder sig av någon annans idé och gör något av den):
I spelet Kutulu använder sig @krank av idén att rollspela i en Lovecraftiansk setting där rollpersonerna drabbas av ett stegrande vansinne. Klart inspirerat av Call of Cthulu men resultatet blev ett fantastiskt spel.
Krister Sundelin gillade de fornnordiska fantasyelementen i Trudvang men ogillade reglerna. Så han använde idén om fornnordisk fantasy och skapade rollspelet Järn, och resultatet blev ett fantastiskt spel.
@Mogger inspirerades av settingen från Mutant 2089 och regelsystemet AW och började laborera ihop 2089, ett spel jag är osäker på kommer se dagens ljus (då jag inte vet hur sugen mogger är på att färdigställa det) men som jag verkligen blev pepp på!
@Magnus Seter fick i uppdrag av Target att skriva Mutant Chronicles och lät spelet inspireras av Warhammer 40k. Resultatet blev ett ballt spel som trots en del estetiska likheter med 40k väldigt mycket blev sin egen grej.
Det finns ju egentligen hur många exempel som helst, men min poäng är att jag väldigt sällan tycker det verkar som en negativ sak att låna varandras idéer, snarare har väl svenska rollspel en lång tradition av detta.
Nåja, det är mina två cent i alla fall. Ordet är fritt