Dimfrost
Special Circumstances
I ett rollspel, hur viktigt är det att förklara vad rollspel är? Det känns som att det ideala fallet vore att det fanns en flashig broschyr på 8 eller 16 sidor som förklarade grunderna och gav exempel på olika rollspel, gratis och tillgänglig på alla platser där rollspel säljs, så att inte ens D&D PHB skulle behöva förklara vad ett rollspel är. Som det är nu finns förklaringen med överallt, även i indiespel som bara finns som pdf. Finns det någon undersökning om vad folk faktiskt börjar med? Finns det några i Sverige som faktiskt börjar med något annat än DoD, Eon eller Mutant (eller möjligtvis D&D) idag?
Bör man ha med en förklaring av rollspelets grunder i sitt indiespel för att det ska kännas komplett? Visst kan man ha illusioner om att kunna hänvisa till sitt spel som ett bra nybörjarspel, och i många fall är det nog bättre än åtminstone flera av de stora kommersiella spelen som ett sådant, men särskilt många gånger lär det knappast vara aktuellt. Just fullständighetsargumentet är det jag har lutat mig mot, eftersom jag har med ett sådant stycke i Terone, men jag blir mer och mer tveksam.
Tankar?
/Dimfrost
Bör man ha med en förklaring av rollspelets grunder i sitt indiespel för att det ska kännas komplett? Visst kan man ha illusioner om att kunna hänvisa till sitt spel som ett bra nybörjarspel, och i många fall är det nog bättre än åtminstone flera av de stora kommersiella spelen som ett sådant, men särskilt många gånger lär det knappast vara aktuellt. Just fullständighetsargumentet är det jag har lutat mig mot, eftersom jag har med ett sådant stycke i Terone, men jag blir mer och mer tveksam.
Tankar?
/Dimfrost