Nekromanti ”Vad är rollspel?”

Zire

Swashbuckler
I ett rollspel, hur viktigt är det att förklara vad rollspel är?
Jag tycker det är totalt onödigt. Om man förklarar hur man spelar just det spelet så har man förhoppningsvis också givit en bild av hur man kan spela rollspel.

Man får väl köpa en radda spel och jämföra och ha sig om man vill försöka finna någon övergripande betydelse. Eller hänga lite på www.rollspel.nu.

Det är ju inte som att det påverkar spelandet av rollspelet någonting.

- Zire

Targon

Hero
Re: Pianojämförelse

Din pianoliknelse är ointressant. För att göra det hela mer intressant skulle jag vilja kontra med en helt annan liknelse, nämligen språk. Ok, du talar franska. Innebär det att du även behärskar ryska? Poängen med denna liknelse är att ytterligare betona min rollspelsteoretiska synpunkt att definitionen av rollspeleriet först och främst bör ställas i relation till det aktuella spelet. Jag vill inte veta att rollspel är som att lira teater fast hemma i köket. Jag vill veta vad spelmakarna förväntar sig av mig som spelledare eller spelare i just detta spelet. Ska man vara ute i skogen och slåss med pinnar? Ska man sätta på sig massa konstiga kläder? Räcker det med morsans köksbord, papper och penna? Ska man använda sig av tärningar och i så fall vilka? Har spelledaren alltid rätt? Rekommenderas direkt eller indirekt tal i spelsituationen. Är det viktigt med stämning? Får man prata "off" under spelsessionen? Hur ska äventyr och scenarier läggas upp?

Alltså, om jag vill lira rollspelet Jakar och Fantomer så behöver jag veta vad som gäller i just det spelet, inte något krystat försök till generell definition.

I själva verket är "rollspel" ett på tok för brett fenomen för att överhuvudtaget tillåta generellt adekvata och hållbara definitioner. Det är i alla fall min övertygelse.

Rickard

Urverk speldesign
Får jag fråga varför du ställer frågan, då du uppenbarligen redan har bestämt dig för att inkludera nybörjare (i alla fall får jag den uppfattningen när jag läser vidare i tråden)? Vill du ha nya sätt att lägga fram "Vad är rollspel" eller vad är du ute efter? Hur man lättast kan inkludera många målgrupper i sitt rollspel?

Jag själv förklarar endast hur jag spelar mitt rollspel och vad jag anser att andra ska tycka om mitt rollspel.. Själva grunderna för "Vad är rollspel" förklarar jag i en lite-version.. Vill en nybörjare kolla in mitt rollspel så hänvisar jag till lite-produkten och om denne fastnar för det så kan denne utveckla sig med den fullständiga produkten (och senare med Expertversionen, om så vill)..

Jag menar, vilken nybörjare sätter sig ner och läser igenom ett 100 sidors rollspel "för att det verkar kul"? Någonstans måste man ju försöka egga nybörjaren till att börja spela ens spel, så varför inte bara hoppa in på kärnan istället? [Och på denna plats drar jag en superbt analogi så att alla förstår allting men förslag på vettiga jämförelser tas ändå tacksamt emot]

/Han som kanske borde ta och göra något vettigt (som att skriva klart sitt rollspel)

Dimfrost

Special Circumstances
Får jag fråga varför du ställer frågan, då du uppenbarligen redan har bestämt dig för att inkludera nybörjare (i alla fall får jag den uppfattningen när jag läser vidare i tråden)?
Nja, jag har skrivit ett sådant avsnitt, men det lutar åt att jag kommer att ta bort det. Vad jag gör är att jag ifrågasätter konventioner., och frågar mig vad som egentligen anses vara nödvändigt i ett rollspel. Annars riskerar allt att fastna i gamla hjulspår. :gremsmile: (Man skulle även kunna tro att jag bråkar med Targon, men det var mer av en bieffekt.)

Uppdelningen i en lightversion och en fullversion var riktigt smart. Det är något jag faktiskt ska tänka på, och åtminstone ha i åtanke i framtiden.

/Dimfrost

Targon

Hero
(Man skulle även kunna tro att jag bråkar med Targon, men det var mer av en bieffekt.)
Tycker det var en ganska trevlig bieffekt. :gremsmile: Jag får tacka för matchen. Länge sedan jag läste en tråd som väckt mitt engagemang på det viset. Tycker att det är alldeles för ont om sådant på forumet nu för tiden.

Jambu

Swordsman
Det obligatoriska "Vad är ett rollspel"-kapitlet..

...är ett kapitelnamn som jag sett i något rollspel av det mer humoristiska slaget. Det känns verkligen som om alla rollspel har ett sådant kapitel, och jag tycker att det skulle kännas lite tomt utan det. Man vill ju gärna att någon ska spela sitt spel för första gången, men vad är oddsen för det? Åh andra sidan så kanske man ha en annorlunda syn på rollspel än det vanliga, och då kan det ju vara bra att skriva något i stil med "rollspel anses vanligen bara vara" "men VI har tagit det till en helt ny nivå!"... Fast då skulle jag nog må illa av spelskaparnas högmod...

Finns det några i Sverige som faktiskt börjar med något annat än DoD, Eon eller Mutant (eller möjligtvis D&D) idag?
Ja. Kanske folk som hänger med till något konvent och där spelar något annat för första gången? Om man spelar första gången med andra som spelat förut så är oddsen lika stora att man spelar något annat... Om man dock är flera som aldrig spelat är det nog stor chans att man börjar med något rollspel som är välkänt och lätt att få tag i.

Kort sagt: Ha med det, men håll det kort -skriv inte mer än nödvändigt

Johan Granberg

Swordsman
Jag vet inte alltså, jag tror faktiskt att det kan vara effektivt att knyta samman kapitlen om man gör det tydligt. Jag har tyvärr inte så mycket mer att säga i diskussionen, men jag tror att det kan vara en idé att bara ha ett kapitel om hur man spelar spelet ifråga.

Det jag egentligen menade var att man framförallt skall undvika den typen av "Vad är rollspel"-kapitel som finns i alla gamla spel där de ofta faktiskt väver in en del speltips och saker som borde ha stått som regler snarare än att presenteras som en "nybörjarguide" som alla som spelat rollspel tidigare bara hoppar över.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Det obligatoriska "Vad är ett rollspel"-kapitl

då kan det ju vara bra att skriva något i stil med "rollspel anses vanligen bara vara" "men VI har tagit det till en helt ny nivå!"... Fast då skulle jag nog må illa av spelskaparnas högmod...

Man behöver ju inte prata om nivåer. Det går förstås att göra ett annorlunda rollspel utan att ha några anspråk på att det ska vara bättre än andra. Visst, ibland händer det att en spelkonstruktör hävdar att hans rollspel är väldigt eget och unikt trots att det är precis som alla andra, och det är ju en form av högmod i sig, men kan man bara en del om rollspelshobbyn så borde det inte vara så svårt att avgöra vilka element av ens rollspel som merparten av rollspelarna kommer att sakna erfarenhet av.

Hjalle

Swashbuckler
Vilka riktar man sig till?
I ett större rollspel som ges ut i butikerna så ska det vara med en liten presentation på vad rollspel är för något.
Om man gör ett privat indiespel, eller ett indiespel som man enbart gör för att glänsa med för ens medforumiter, så behövs inget. Då är det bara onödigt. Detsamma gäller förstås dogmaspel, men då är det juh till och med en regel. :gremwink:
Om man däremot planerar att spelet ska finnas som schysst introduktion för gröningar på internet, gratis och alldeles, alldeles underbart, så är det rätt så självklart att det ska finnas en någorlunda utförlig beskrivning på vad fan detta är för något. Liksom över skumma termer, så som "T8", "Koboldbjäfs" och "RP-arketyp: Hiphopcowboyninja".

Då beskrivningar på vad rollspel är för något brukar vara tämligen likartade Sverige över så tar jag mig inte tid att läsa olika spels kapitel om'ett, men jag vet fortfarande att det kan hjälpa även någorlunda erfarna rollspelare (sånna med åtminstone halvtannat år på nacken) - när Eon III kom med en massa massiva kapitel om rollspel, spelledarens uppgift, äventyrsskrivning, spelledarpersoner med mera, så hjälpte det en rätt så vilsen Hjalle att hitta den sanna vägen. Nu har det iofs utvecklats åt mitt eget håll och läser jag samma kapitel nu så är det dagens levererade "jaha", men det hjälpte ändå då.

För att inte tala om när man var helt grön, men jag måste ändå medge att det bästa är muntlig förklaring. Och allra bäst, att spela med några rävar, gamla eller unga spelar ingen större roll. Det bästa kommer mao inte med texter, utan med förklaringar och... tja, rollspel.

-Hjalle, orera mera.

Targon

Hero
I ett större rollspel som ges ut i butikerna så ska det vara med en liten presentation på vad rollspel är för något.
Va bra! Då kan väl du förklara för mig nu på stubben vad rollspel är.

Och för övrigt, vaddå "ska vara med"? Vem bestämmer det?

Hjalle

Swashbuckler
Va bra! Då kan väl du förklara för mig nu på stubben vad rollspel är.
Det vet du nog själv, så det skiter vi i.

...och jag tycker att det ska vara med. Därför skrev jag att det ska vara med.

-Hjalle, tjofaderittan - hejhej!

Targon

Hero
Det vet du nog själv, så det skiter vi i.
Ett billigt sätt att komma undan, min vän. :gremwink: Du vet nog vad jag är ute efter. I annat fall hänvisar jag till mina tidigare inlägg i tråden.

...och jag tycker att det ska vara med. Därför skrev jag att det ska vara med.
Jag förstod nästan det... :gremwink:

Johan Granberg

Swordsman
Den här diskussionen har blivit skitkonstig och missat målet totalt, tycker jag. Låt oss för tillfället bortse från mina tidigare svar där en del misslyckade formuleringar och oklarheter kan leda till missförstånd av det här inlägget.

Det jag egentligen menar är att det inte finns någon poäng med att försöka göra en så otroligt generell beskrivning att den kan stämma in på alla rollspel, utan att du istället beskriver hur det här rollspelet fungerar på ett vis där du både får in de mest grundläggande delarna ("Du och dina polare berättar en historia om ett gäng karaktärer där spelarna styr huvudpersonerna och spelledaren styr biroller blablabla...") och de saker som är viktiga i just ditt spel (i DiTV finns till exempel ett par meningar om hur alla spelare under spelets gång skall bolla sina idéer om de andra karaktärerna, men att rollpersonen i frågas spelare har beslutandemakten.) Men se till att inga speltips som hamnar här bara finns här, eftersom det finns en risk att erfarna rollspelare bara hoppar över detta kapitel.

Jag hoppas att jag har lyckats vara lite tydligare med vad jag vill och att jag har varit till någon sorts hjälp. Om du ändå inte fattar vad jag menar kan du läsa Dogs in the Vineyard (eller be mig att cutpejsta dess nybörjarparagraf :gremsmile:) eftersom det är av det spelet jag har fått min uppfattning om att det varken behöver vara negativt eller särskilt tidskrävande att skriva en sådan här sektion (nybörjarkapitlet är typ femton rader långt och säger ändå allt som behövs.)

gråhök

Veteran
Re: ”Vad är rollspel?”

I ett rollspel, hur viktigt är det att förklara vad rollspel är?
Vad är din målmarknad? Om du explicit riktar dig mot nya spelare är det nog viktigt. Om du explicit riktar dig mot erfarna spelare bör det inte vara med. Om du inte vet, rulla en tärning, om du slår jämnt ta med det...

Mer seriöst, om jag köper ett spel som skickar med ett glassigt särtryck som förklarar rollspel skulel jag nog knata tillbaka till butiken och kräva pengarna tillbaka. Jag vet (på ett ungefär) vad rollspel är och jag vill hellre ha regler för den ansträngning det tog att skriva broschyren.

Dimfrost

Special Circumstances
Broschyridén handlade om något separat från spelen, att spridas gratis så att fler fick upp ögonen för rollspel, eller liknande. Det var knappast det centrala i mitt resonemang.

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Broschyren

Problemet med broschyren är att den antingen kommer att duplicera information som står i regelboken, eller att den måste samproduceras mellan de olika förlagen. Det senare blir svårt av praktiska skäl. Möjligen skulle Sverok kunna ta fram den, men då ska den igenom Sveroks inte allt för smidiga byråkrati.

Taranis

Veteran
Broschyridén handlade om något separat från spelen, att spridas gratis så att fler fick upp ögonen för rollspel, eller liknande. Det var knappast det centrala i mitt resonemang.
Och det är i övrigt en mycket god idé.

Jag anser att man bör ha med "vad är ett rollspel" i en rollspelskreation, oavsett målgrupp. Som någon sa tidigare kan spelskaparen trycka in sin åsikt om rollspel, och kanske ge en rollspelsvan person en ny "infallsvinkel" på hur ett rollspel kan spelas och upplevas.

Om du planerar att trycka spelet och sälja det är det i princip ett måste att ha med rollspelsförklaringar enligt min mening. Hur mycket kan det ta upp egentligen? 1-2 sidor? Om det nu orsakar att ett par oinvigda blir invigda i rollspelskulten genom att köpa ditt rollspel är det väl värt mödan!

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Broschyren

Jag avsåg ett hypotetiskt scenario, där "vad är rollspel"-kapitlet inte fanns i något spel, utan istället fanns tillsammans med annat introduktionsmaterial i en separat broschyr. Antagligen skulle det då finnas ett större antal broschyrer från olika tillverkare, och alltihopa skulle bli väldigt svåröverskådligt. Jag såg det alltså knappast som ett realistiskt alternativ.

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, jag skulle vilja se både en liten flachig brochyr eller ännu bättre en liten "gratis-20-sidors-nu-ska-jag-lära-mig-rollspel". Tror att man skulle skulle få mer folk att iaf testa rolspel, om man friade till deras plånböcker med en gratisgrej.
Sedan så tror jag att man även skulle vinna på att ha nån form av vad-är-rollspel i "vanliga" rollspel. Förd e som i vilket fall ändock tänker köpa en helt vanlig rollspelsbok.

/ Johan K, som tror på bägge dessa förslag.