Nekromanti Än finns det hopp...

Sodivra

Champion
Intressant debatt!!

Ja just det, vad HAR hatten för superkrafter?
Vad har JAG för superkrafter?

Kom igen nu, fjäska på! /images/icons/wink.gif
(Jag till mig själv)-Dom kommer inte. Du har ingen fanclub.
-Helvette. Jag är miserabel. Snyft.

/Arvid, aka Arvidos

Sodivra

Champion
Re: Cosy catastrophes (2XOT)

Ja, all heder till Attack-Bosse! Ett sådant läckert namn!
(Attack-Nisse "Bosse-är-min-idol" är också rätt cool!)

Och vem har bäst signatur då? (Jag såklart, ser till att den matchar min "rang" /images/icons/wink.gif)
Din signatur är rätt läcker, Nightowl.. Den om studenten.. Hehe.. Var hände detta?

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Szandor

Swordsman
"Möjligtvis kan man säga att poesi och prosa är närmare besläktade än poesi och teater, och bunta ihop teater, film och möjligtvis rollspel till "drama", men det är semantik."

Det är möjligt att "teater" till viss del är ett felaktigt ordval, men "drama" känns som om det hör hemma på fler ställen än bara inom teater. En bok t.ex. kan vara ett bra drama, en tavla kan vara dramatisk.

"Man styrs inte av samma regler inom film som inom teater. Inom film kan man skapa scen B helt färdig innan scen A. Går inte i rollspel. Går inte i teater."

Jag tror du blandar ihop produktion och produkt. Det är inga som helst problem att göra scen B helt färdig innan scen A, det förekommer oftare än inte inom teater faktiskt. Samma sak med rollspel. Man kan ha helt klart för sig vad man skall säga och göra när man möter Vampyrfursten av Rotterdam, men inte hur man skall ta sig dit.

"Improvisationsteater är det som kommer närmast rollspel, men varken det eller fri form har ett yttre moment som bestämmer vad som är möjligt (dör X av sin cancer? inom improviserad teater antar jag "jo, om jag tycker det är en bra idé för att uttrycka Y")."

Det finns en bestämd värld, bestämda roller och ett bestämt rum i improvisationsteater. Ser fortfarande ingen skillnad. Hur mycket stryk har jag fått? Tja, tillräckligt för att ramla ihop i en hög.

"Mig veterligen har de heller aldrig skapat något i stil med kampanjer, där man interagerar med en omvärld och gör så i långa serier."

Vi har ofta använt oss av samma referenser i olika improvisationer.

"Med dina argument så är teater litteratur (poesi eller prosa beroende på vilken sorts skådespel vi talar om), eftersom mycket teater _har_ ett färdigt manuskript, som till formen påminner om en skrven text. Det finns t.o.m. "pjäsmanuskript" som är menade att aldrig spelas upp utan läsas innantill, deklameras. Innebär inte att teater är samma sak som poesi (nämnda manuskript, som jag har glömt vad fasen de heter litteraturhistoriskt sett, var oftast på vers)."

Manuskript tillhör litteraturen, men de är ett hjälpmedel inom teatern på samma sätt som måleri och formgivning är.

"Rollspel är en av många former av berättande, men folk som dig envisas med att det är en underform av en anna form och att det inte är "riktigt rollspel" om det inte närmar sig den "överordnade" (läs: finare) formen. :-/."

Varför skulle det inte vara riktigt rollspel? Varför skulle annan teater vara finare?

"Men _för vem_ spelar man sin roll? För de andra som gestaltar roller, inte för _någon_ utomstående."

Man är sin egen publik helt enkelt. Det förändrar dock inget.

"Dessutom är handlandet, agerandet, mer betydligt i rollspel än... scenkonst (fan, jag tror jag börjar närma mig en kompromiss i våra synsätt, det är väl semantiken som spökar i alla fall) eftersom en HANDLING, inte bara uttryckt som ett direkt uttalande, påverkar vad som HÄNDER."

Mimteater? Där är det enbart handlingar som för storyn vidare.

"Och här ränner vi in i dåliga översättningar igen: Rollspel heter på engelska (språket för de som uppfann spelet) _roleplaying game_. Game. Spel. Det är ett spel - visserligen ett s.k. nollsummespel utan vinnare och förlorare, men ändå - som ligger i grunden för vad rollspel är, och vad som kännetecknar det från scenkonst/teater, från film, från prosa, etc."

Game of Life, Livets Spel. En benämning på den teater vi spelar med omvärlden. Sen har vi ju teatersport, teater MED vinnare och förlorare, ett spel, "game".

"För övrigt är "rollspel" på svenska en psykologisk term, som används om vissa formen av terapi. Enligt dig är dessa väl också en form av teater?"

Uttrycket, ja. Teater är teater oavsett användningsområde. Teatern är dock bara en del av terapin.

"Igen, lånade uttryck bevisar inte ett dyft, i synnerhet som lånet kommer från White Wolfs böcker, och de var några som ansträngde sig som fan för att förneka rollspelens unikum."

Lånade av en anledning, som inte var att förneka rollspelens unikum.

"Man ser det man vill se."

Man ser det man blir visad.

"Tack för att du förde debatten (eller vad faen det är) till sniken förolämpnings-nivå."

Jag är ledsen om du tog åt dig.

"Rollspel är inte bara gestaltandet av roller inom givna ramar - använder man den hypervida benämningen går jag glatt med på att rollspel existerat sedan Aristofanes och gänget. I sådana fall har dock serietidningen existerat sedan det gamla Egyptien också. Det är en så vid definition att den är irrelevant, och här tror jag att kärnan ligger: Du har en jävligt vid definition på vad "teater" är, och därför anser du att "teater är rollspel". Det har inte jag. Jag vill betona det som skiljer rollspel från andra uttrycksformer för att utveckla dessa, och inte försöka kopiera andra former av... tolkandet av roller inom vida ramar. Jag säger nu inte nödvändigtvis att du vill det, men de som kör med dina argument brukar vilja det."

Jag drar min definition av teater och rollspel och sammanhangen däremellan nedan.

"Fulltständigt otroligt skitsnack!!!! Den korrekta benämningen på rollspel är rollspel. Att påstå att rollspel är "interaktiv teater" är något som vissa gör, därför att de (här kommer vi igen) är absolut hell-bent vid att göra rollspel till en del av teater och andra accepterade uttrycksformer."

Okej, det kanske jag sa för att retas lite. ;-)

"Om de skiljer sig lika mycket från scenteater, improviserad eller ej, som rollspel, ja. Noter att lajv, och den sorts freeform jag pratade om ovan, också är separata konstarter enligt min uppfattning."

Scenteater, nu börjar vi komma någon vart. Jag skall som sagt dra det hela.

"Och ändå inte insett skillnaden? Du borde läsa mer om rollspelens historia och sätta dig in i de olika former som finns, för att återgälda piken ovan."

Tycker nog att jag har rätt bra koll på det hela.

"Envisas man med att rollspel är en form av teater och inget annat kommer man att anstränga sig _till det yttersta_ att skala bort allt som inte är "interaktiv teater" tills det unika med rollspelen försvinner."

Varför skulle man vilja det? Rollspel är rollspel. Även om det är en form av teater så finns det ändå skillnader och det finns ingen anledning att höja det ena över det andra.

"Själv tror jag att det är mer eller mindre medveten snobbism i botten på alla sådana påståenden. Teater är "fint" och alla vet vad det är, tycker det, så om rollspel bara är en form av teater kan man spela rollspel utan att någon ser ned på en eller tycker man är konstig."

Så då kan man spela teater utan att stämplas som konstig? Du har aldrig träffat några esteter va? Vi har kommit en lång väg framåt sen 1700-talet vad gäller teater, det har tillkommit stilar och andra håller på att gå i graven. Tanken att teater skulle vara högkultur kan till viss del stämma, men inte på teater som helhet. Forumteater skulle aldrig kunna framföras på Dramaten med kungahuset som gäster, osynlig teater blir aldrig uppmärksammat i media (och skall så förbli) som någon högre form av konst. På samma sätt finns det bildkonst som aldrig kommer att bli publicerat, bilder på nakna småbarn som blir påsatta av feta gubbar kommer t.ex. aldrig att ses som högkultur.

"Nightowl, snobbar med annat än sin hobby"

Jaså?

------------

Konst kan indelas i några huvudgrupper, däribland musik, bild, teater, litteratur och formgivning. Skillnaderna mellan dessa ligger i den huvudsakliga definitionen av konsten.

Teater är personligt gestaltande i olika former. Under teater faller således bl.a. opera, musikaler, kasperteater, commedia del 'arte, forumteater, mimteater, osynlig teater, reenactment, friform och rollspel.

Inom teatern kan man använda sig av andra konstarter för att få fram önskat resultat. Det kan röra sig om scenografiska element från formgivning (olika props inom rollspel) eller ljudbilder från musiken (finns mycket bra rollspelsmusik) och man använder sig ofta av manus från litteraturen för att strukturera upp historien (ett skrivet äventyr).

Teater innehåller vissa givna element för att vara teater. (Jag skriver "check" inom parantes för de punkter som stämmer in på rollspel.)

1) En historia skall framföras, att ställa två stolar på ett golv är inte teater. (check)

2) Det skall finnas en publik, att spela upp en scen för sig själv är inte teater. (check)

3) Det skall vara ett gestaltande av individer eller entiteter. (check)

4) Teater pågår under en given tidsrymd. (check)

Uöver detta finns det naturligtvis en mängd andra regler för vilken subgren teatern i fråga tillhör.

------------

Nu varken orkar eller kan jag skriva mera, jag måste möblera om mitt skrivbord. (Dom snodde ett av dem, så nu får jag sätta upp ett skåp istället.)

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar

Szandor

Swordsman
Re: Sneaky

"Mer rättvisande är kanske: Eftersom rollspel har vissa likheter med teater för den oinitierade betraktaren kan det maskeras till något "seriöst" eller t.o.m. en konstform... Detta kan lättare accepteras av föräldrar än om man beskriver det som den lek det egentligen är."

Om jag läser ut detta rätt så påstår du alltså att teater och rollspel egentligen inte har något med varandra att göra utan att det bara ser ut så för folk som inte vet vad rollspel eller teater är? Vidare påstår du att rollspel inte är seriöst och att det inte har något konstnärligt värde, utan bara är en lek i stil med datten. Jag utgår ifrån att min tolkning är felaktig, men det är helt klart så det framställs i texten.

Det största felet folk gör är att använda ordet "rollspel" som för vissa är sammankopplat med sataniska riter, gruppvåldtäkter, knark och våld. Använder man däremot ordet "teater" tänker folk på Shakespeare och Hackebackeskogen. Det handlar inte om att dölja information, det handlar om att använda en terminologi som klingar bra i föräldrarnas öron. Eftersom rollspel är en form av teater så ljuger man inte heller.

/staffan

szandor@szandor.com

Szandor

Swordsman
Re: Nightowl, rolleksfanatiker

Men i varje lek finns det alltid en som tar kontrollen, en som bestämmer reglerna. Kanske inte en demokratiskt vald ledare, men ändock.

Jag tror man kan jämföra våra synsätt på klassificering av konst på detta sätt:

Jag ser klassificering som ett katalogsystem med ett antal mappar och undermappar där det ligger olika filer. Under mappen C:\Konst\Teater\Budskap\Politik\ ligger t.ex. filen forumteater.exe.

Din syn, efter vad jag kan se, är att alla filer ligger direkt i roten.

/staffan

szandor@szandor.com

Sodivra

Champion
Oh!

Datorkille, eh?

Jag har funderat. Vi kanske kan dela upp all utveckling i Kultur och Vetenskap.

Kultur = Underhållning
Vetenskap = Bekvämlighet och framsteg

Jag gillar att komma på sånt!

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Nightowl

Champion
Re: Intressant debatt!!

Tja, själv kan jag stanna uppe efter 12....

Nightowl, ber att få ändra "rejects från Lagens Väktare" till "rejects från Mystery Men"...

"Bwaaah! Jag tappa' biran i bollhavet!"
Full och ledsen gymnasist på McDonalds

Nightowl

Champion
Re: Cosy catastrophes (3XOT)

Incidenten inträffade på McDonalds vid utfarten vid Hulta, Borås. Och det var en _gymnasist_, vilket inte är en student! Studenter = högskolestuderande har tillräclig erfarenhet av fylla för att inte ta med sig dyrbar öl när de hoppar i bollhavet (De har inte tillräcklig erfarenhet för att se skylten med Max 7 år, but I digress...)

Nightowl, elak gubbe, som var 27 och åskådare när detta inträffade, och som byter sig. då och då.

"Bwaaah! Jag tappa' biran i bollhavet!"
Full och ledsen gymnasist på McDonalds

Vindhand

Myrmidon

Om jag läser ut detta rätt så påstår du alltså att teater och rollspel egentligen inte har något med varandra att göra utan att det bara ser ut så för folk som inte vet vad rollspel eller teater är? Vidare påstår du att rollspel inte är seriöst och att det inte har något konstnärligt värde, utan bara är en lek i stil med datten. Jag utgår ifrån att min tolkning är felaktig, men det är helt klart så det framställs i texten.

Jag tycker att likheten mellan teater och rollspel (och då menar jag bordsrollspel, inte live) vanligtvis överdrivs. De är fundamentalt annorlunda. När de ens är i närheten av varandra beror det på ovanlig teater (fri improvisation) eller misslyckat rollspel (railroading). T.o.m då, är de milsvitt åtskilda. Bara det att teatern är mestadels agerad och rollspelet i mångt och mycket är berättad eller föreställd är nog för att göra det till högst olika saker och skillnaderna slutar inte där.

Med "seriöst" menar jag just seriöst mellan citationstecken... Den genomsnittliga människan skulle nog betrakta rollspel som en lek eller ett spel, inte något av samma magnitud som en shakespear-pjäs på dramaten.

Konstnärliga värden är ett kladdigare ämne. Visst tycker jag att det finns estetiska och imponerande komponenter när jag spelar, men om detta gör det till ett konstverk lämnar jag åt folk som gillar att debattera semantik som om det vore något intressant. Det går i.a.f. inte att hänga en rollspelssession på väggen (om man inte spelar Kult där det finns så väl spikar och krokar som kedjor och folk som vill använda dem /images/icons/smile.gif)

Vindhand

Myrmidon
hum...

man använder sig ofta av manus från litteraturen för att strukturera upp historien (ett skrivet äventyr).

Det här är ett av ställena där det är skadligt att likna rollspel vid teater. Det äventyr som är skrivet som ett teatermanus kommer sannolikt vara ett väldigt styrt äventyr. IMHO därför ett dåligt äventyr.

Fyaniz

Veteran
Re: Cosy catastrophes (OT?)

Det fanns en uggla i Marvels Universum också, fast jag har för mig att Dr Octopus slog ihjäl honom. VÄLDIGT osäker på om just det stämmer. Jag läste bara tidningen på svenska och jag har för mig att han hette Ugglan i översättning.

"My Love for my Joker was stronger than their madhouse walls."
-Harley Quinn

Szandor

Swordsman

"Jag tycker att likheten mellan teater och rollspel (och då menar jag bordsrollspel, inte live) vanligtvis överdrivs. De är fundamentalt annorlunda."

Det anser jag fortfarande inte att de är. Teater handlar om gestaltandet av en person, berättelse eller händelse. Det är just det som rollspel går ut på också. Naturligtvis finns vissa skillnader mellan en scenpjäs och en rollspelssession, men det är inte tillräckligt för att rollspel skall vara helt fritt. Man gestaltar rollpersoner, man har repliker, man har ett manus o.s.v.

"När de ens är i närheten av varandra beror det på ovanlig teater (fri improvisation)..."

Nu är faktiskt inte fri improvisation så ovanligt som du tror. Det är rätt vanligt till och med.

"...eller misslyckat rollspel (railroading)."

På vilket sätt ligger detta närmare teater än någon annan form av rollspel? Sen behöver inte railroading vara misslyckat, det är bara en annan form av rollspel.

"T.o.m då, är de milsvitt åtskilda."

Peka på någon reell skillnad då, en fundamental konceptskillnad från teater och inte en detaljskillnad i hur man väljer att framföra det hela.

"Bara det att teatern är mestadels agerad och rollspelet i mångt och mycket är berättad eller föreställd är nog för att göra det till högst olika saker och skillnaderna slutar inte där."

På vilket sätt skulle rollspel inte vara agerat? Det är ju det som är själva grunden inom rollspel, man spelar en roll, man agerar inom ramarna av en karaktärsbeskrivning. En teaterpjäs är också berättad, det är ju själva grunden inom teater: En berättelse. Du drar bara upp små detaljer som i så fall skulle skilja Synth från musik. Man använder ju helt andra instrument där in man använder inom Jazzen.

"Med "seriöst" menar jag just seriöst mellan citationstecken... Den genomsnittliga människan skulle nog betrakta rollspel som en lek eller ett spel, inte något av samma magnitud som en shakespear-pjäs på dramaten."

Det är sant, men som du framställde det lät det som om det inte var någon egentlig skillnad mellan rollspel och hoppa hopprep.

"Konstnärliga värden är ett kladdigare ämne."

Visst är det... ;-)

"Visst tycker jag att det finns estetiska och imponerande komponenter när jag spelar, men om detta gör det till ett konstverk lämnar jag åt folk som gillar att debattera semantik som om det vore något intressant."

Att debattera fakta är ointressant, det kan man läsa sig till, däremot är en debatt om huruvida rollspel har några konstnärliga värden eller inte mäkta intressant. Det är det intellektuella utbytet av olika åsikter och synvinklar som lockar.

"Det går i.a.f. inte att hänga en rollspelssession på väggen (om man inte spelar Kult där det finns så väl spikar och krokar som kedjor och folk som vill använda dem...)"

Ett ypperligt exempel på konst i rollspel.

/staffan

szandor@szandor.com

Szandor

Swordsman
Re: hum...

"Det här är ett av ställena där det är skadligt att likna rollspel vid
teater. Det äventyr som är skrivet som ett teatermanus kommer sannolikt vara
ett väldigt styrt äventyr. IMHO därför ett dåligt äventyr."

Ett teatermanus kan vara skrivet hur som helst, det kan t.ex. stå:

A vill i denna scen ha stenen i mitten av rummet, B vaktar den och får inte
släppa fram någon. Scenen slutar med att A får stenen.

Detta kan föranleda en halvtimmes, drivande scen där publiken vrider sig av
skratt åt stackars A:s försök att skaffa stenen medan B gör allt för att
bevaka den. Det kan också bli en kort, enkel scen där A snabbt lurar bort B
och tar stenen.

Sen så är ju faktiskt en del äventyr väldigt hårt styrda. I "Sorgarnas
Brunn" t.ex. (som jag inte hört mycket gott om) måste någon av
rollpersonerna lyckas med ett särskilt färdighetsslag för att klara av
äventyret. (Jag tror det är någon "finna dolda ting"-ekvivalent, jag har
inte orkat sätta mig in i Eons regelhärke.) Oavsett vad man tycker om detta
så är det ju faktiskt fortfarande rollspel.

/staffan

szandor@szandor.com

Vindhand

Myrmidon

Naturligtvis finns vissa skillnader mellan en scenpjäs och en rollspelssession, men det är inte tillräckligt för att rollspel skall vara helt fritt.

Mjo, det är ju upp till dig vad du vill se som "helt fritt". I min mening behöver två saker inte totalt sakna beröringspunkter för att vara olika. Män är t.ex. (rimligtvis) andra sorters saker än kvinnor trots att de har enormt mycket likheter.

Vissa skillnader tycker jag låter som en rätt allvarlig underdrift. Följande saker ser jag som enorma skillnader:
Rollspel har regler, t.ex för strid.
Teater har manus och ofta förberedd dialog.
I rollspel har man handlingsfrihet.
Teater framförs för publik.
Teater är mera agerad där rollspel är mera berättad.

Visst finns det teater eller rollspel som ligger i någon gråzon, men det allmänna falln är distinkta nog för att de skall ses som olika saker IMHO. Inte för att frågan är särskilt intressant då det enbart är semantik. Detta är som att debattera om hur många hål en spade får ha i bladet och fortfarande kallas spade (snarare än jättehålslev :)

Nu är faktiskt inte fri improvisation så ovanligt som du tror. Det är rätt vanligt till och med.

Vanligtvis kan man vara rätt säker på att hamlet inte skall tappa humöret i en av öppningsscenerna och slakta sin huvudfiende direkt... folk skulle nog bli besvikna /images/icons/smile.gif

{railroading}
På vilket sätt ligger detta närmare teater än någon annan form av rollspel?

För att det närmar sig teaterns förutbestämda manus.

Sen behöver inte railroading vara misslyckat, det är bara en annan form av rollspel.

Jag tycker det är misslyckat... det får stå för mig :)

Peka på någon reell skillnad då, en fundamental konceptskillnad från teater

Med dina vida definitioner av teater skulle det inte förvåna mig om den nyss nämnda spaden är en liten skådespelare... Den gestaltar ju en hålslev och berättar en historia ("jag var en stackars lycklig spade när någon började borra i mig"). Definiera teater rimligt snävt så kan vi tala om det :)

Avsaknaden av publik är en fundamental skillnad i mina ögon.

På vilket sätt skulle rollspel inte vara agerat? Det är ju det som är själva grunden inom rollspel, man spelar en roll, man agerar inom ramarna av en karaktärsbeskrivning.

Kanske i ditt rollspel, alla spelar inte så. Det går att spela rollspel utan att agera men inte teater... fundamentala konceptskillnader (långt ord) duggar ju tätt idag /images/icons/crazy.gif

Det är sant, men som du framställde det lät det som om det inte var någon egentlig skillnad mellan rollspel och hoppa hopprep.

Nämn en fundamental konceptskillnad som placerar rollspel utanför konceptet lek - "aktivitet avsedd att underhålla deltagarna" då...

Att debattera fakta är ointressant, det kan man läsa sig till,
Om alla fakta skulle vara otvetydiga, säkra och nedskrivna så /images/icons/crazy.gif
Som det är kan man debattera fakta, även om det inte är vad vi sysslar med här :)

, däremot är en debatt om huruvida rollspel har några konstnärliga värden eller inte mäkta intressant.

Inte för mig. Jag tycker frågan "har detta ett _konstnärligt_ värde?" är ruskigt meningslös, ovidkommande och ointressant (för att inte tala om oavgörbar) om man jämför med t.ex. "är detta kul?"

Vindhand

Myrmidon
Re: hum...

Ett teatermanus kan vara skrivet hur som helst

Inte precis hur som helst (för öppen def. igen :gremsmile: och vanligtvis är det nog striktare än ditt exempel.

Att rollspels extremer kanske kan snudda vid teaterns extremer gör dem inte till samma sak.

Szandor

Swordsman

"Män är t.ex. (rimligtvis) andra sorters saker än kvinnor trots att de har enormt mycket likheter."

Jag vill dock kalla båda sorterna för "människor".

"Rollspel har regler, t.ex för strid."

Teater har också regler, inte på samma sätt, men det finns klara riktlinjer för vad man kan göra och inte göra.

"Teater har manus och ofta förberedd dialog."

Rollspel har färdiga plotter och ibland skrivs det ut i färdiga äventyr vad SL skall säga.

"I rollspel har man handlingsfrihet."

Så även i många andra former av teater.

"Teater framförs för publik."

Skillnaden här är att publiken i rollspel också är med och spelar, något som är vanligt inom latinamerikansk teaterkultur samt commedia del' arte.

"Teater är mera agerad där rollspel är mera berättad."

Det är i grund bara två olika former av berättande, låt vara att rollspel kan vara mindre fysisk.

"Inte för att frågan är särskilt intressant då det enbart är semantik. Detta är som att debattera om hur många hål en spade får ha i bladet och fortfarande kallas spade (snarare än jättehålslev :)"

Men någon gång måste det diskuteras, jag vet inte hur många hål som krävs och jag tvivlar på att man kan slå upp det. Det är inte bara de eviga, filosofiska frågorna om Gud och döden som skall diskuteras, man måste se till de mer triviala ämnena också. För att citera Järnjätten (underbar film); "Någon måste ju ställa upp för knasbollarna."

"Vanligtvis kan man vara rätt säker på att hamlet inte skall tappa humöret i en av öppningsscenerna och slakta sin huvudfiende direkt... folk skulle nog bli besvikna"

Faktum är att just Hamlet användes i ett samprojekt mellan Sverok och jag tror Dramaten.

"För att det närmar sig teaterns förutbestämda manus."

Teater har som sagt inte alltid ett förutbestämt manus.

"Med dina vida definitioner av teater skulle det inte förvåna mig om den nyss nämnda spaden är en liten skådespelare... Den gestaltar ju en hålslev och berättar en historia ("jag var en stackars lycklig spade när någon började borra i mig"). Definiera teater rimligt snävt så kan vi tala om det :)"

Det är ju det som är grejen, teater är inte särskilt snävt. Sätt ett par snören på spaden och använd den som marionett så har vi en underbar barnteater (möjligen något skruvad, men det är snarare regel än undantag när det gäller barnteater).

"Avsaknaden av publik är en fundamental skillnad i mina ögon."

Publiken finns där, alla är publik. Man spelar upp ett scenario för de andra spelarna, alltså är dessa publiken. (Går att jämföra lite med kunder inom företag. Nästa person i produktionskedjan är en kund, inte enbart personen som köper varan.)

"Kanske i ditt rollspel, alla spelar inte så."

Det är sant, det finns de som spelar rollspel som man spelar Yatzy. (Hurra, två sexor!)

"Det går att spela rollspel utan att agera men inte teater..."

Nja, det går möjligtvis att ge en korrekt och faktamässig beskrivning av vad en viss karaktär företer sig, men inte att spela rollspel.

"Nämn en fundamental konceptskillnad som placerar rollspel utanför konceptet lek - "aktivitet avsedd att underhålla deltagarna" då..."

Med den definitionen så placeras definitivt rollspel inom lek, så även andra former av teater.

"Inte för mig. Jag tycker frågan "har detta ett _konstnärligt_ värde?" är ruskigt meningslös, ovidkommande och ointressant (för att inte tala om oavgörbar) om man jämför med t.ex. "är detta kul?""

Jag utgår ifran att de personer som tar sig tid att skriva på ett forum som det här inte plågar sig igenom de omåttligt tråkiga debatterna om något så fånigt som rollspel, sålunda är frågan om huruvida det är roligt eller inte rätt onödig. Dessutom finns det bara två svar (med vissa varianter) på den frågan. Om du tycker det är så ointressant, varför fortsätter du då debattera? Min teori är att du i hemlighet tycker att det är lite intressant i alla fall... ;-)

/staffan

szandor@szandor.com

Szandor

Swordsman
Manus

"Inte precis hur som helst (för öppen def. igen :gremsmile: och vanligtvis är det nog striktare än ditt exempel."

Jo, faktiskt precis hur som helst. Det är möjligt att det vanligtvis är lite striktare, men det kan också vara mindre strikt eller inte existera alls.

"Att rollspels extremer kanske kan snudda vid teaterns extremer gör dem inte till samma sak."

Du utgår fortfarande från ren scenteater. Osynlig teater t.ex. har sällan skrivna manus och publiken vet inte om att den är publik. Inom commedia del 'arte är det i stort sett omöjligt att ha manus. "Extremerna" är inte så extrema.

/staffan

szandor@szandor.com

Vindhand

Myrmidon

Jag vill dock kalla båda sorterna för "människor".

Jepp. Jag skulle kalla både teater och rollspel för underhållning, ev. med ett djupare budskap :)

Teater har också regler, inte på samma sätt

Exakt, de eventuella regler som finns i en teaterföreställning är inte av typen "svärd gör 2T6 skada". En fundamental konceptskillnad (F.k.s, hädanefter ;)

Rollspel har färdiga plotter

Verkligen? Är det som regel så att spelarnas handlingar är förutbestämda till stora del av ett manuskrip som spelarna får ta dela av i förväg? I såfall är det knappast rollspel man spelar längre...

Så även i många andra former av teater

Det finns teater med en viss handlingsfrihet men det är undantag snarare än regel och graden av handlingsfrihet är ytterst sällan ens i närheten av spelets.

Skillnaden här är att publiken i rollspel också är med och spelar

...och det är inte en f.k.s. ("fundamental konceptskillnad" om någon glömt)? Hmm... mystiskt.

Du tar rollspel och teater, plockar ut de extremer som kan fås att passa din tes med en massa semantisk tillknyckling. Detta sänker denna debatt till ren utmattningspolemik vars like jag inte sett i dessa forum sedan den infamösa <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...ew=&sb=&vc=1#Post36562">moralkakedebatten</a>. /images/icons/frown.gif

Jag ser inte hur något positivt kan komma ur detta så jag tycker vi avslutar snarast.

Men någon gång måste det diskuteras,

Bah, det är bara ännu en variant av sorites-problemet. Du får debattera det själv om du tycker det är viktigt :)

Faktum är att just Hamlet användes i ett samprojekt mellan Sverok och jag tror Dramaten.

...vilket är relevant för den aktuella frågan hurdå?

Teater har som sagt inte alltid ett förutbestämt manus

Nej, men som regel... *suck*

Det är ju det som är grejen, teater är inte särskilt snävt.

Det är uppenbart att du tycker det. Kan du ge ett exempel på en mänsklig aktivitet som _inte_ är teater i dina ögon?

Det är sant, det finns de som spelar rollspel som man spelar Yatzy. (Hurra, två sexor!)

Exakt, det är t.o.m. rätt vanligt.. och inte teater. QED ;)

Nja, det går möjligtvis att ge en korrekt och faktamässig beskrivning av vad en viss karaktär företer sig, men inte att spela rollspel.

Ehm, va?
Stackars de förvirrade människor som trodde att det var rollspel de spelade... vad skall vi kalla deras sysselsättning då? (min gissning är att det passar rätt bra in under din definition av teater, tillsammans med trägårdsskötsel och krig :)

Med den definitionen så placeras definitivt rollspel inom lek, så även andra former av teater.

Exakt, vilket var poängen. Ser du problemet med överdrivet öppna/vida definitioner nu då?

Om du tycker det är så ointressant, varför fortsätter du då debattera?

För att debatten, huvudsakligen, inte berör rollspelets eventuella konstnärliga meriter utan dess eventuella kategoriskillnad från teatern. Det tidigare tycker jag är fruktansvärt ointressant men det senare är desto intressantare... Speciellt anser jag att det är skadligt för rollspelen att klassa in dem under teater snarare än (en bit) brevid /images/icons/smile.gif

Vindhand

Myrmidon
Re: Manus

Jo, faktiskt precis hur som helst

Så detta: "hfkuhafudf.k.kb df,mvn,mnb " är ett fullständigt teatermanus i din mening?

<I>Osynlig teater t.ex.[/i]

något sådant har jag aldrig sett (sic!) vad är det?

"Extremerna" är inte så extrema.

Bah, det räcker för mig att mainstream rollspel och mainstream teater är högst olika företeelser. Visst kan man plåga rollspelet till ökade likheter med teater eller teatern till ökade likheter till rollspelet, men det ändrar inte grundskillnaden.

Krille

Super Moderator
Mängdlära, för fan!

Rollspel blir inte teater bara för att vissa koncept inom rollspel råkar befinna sig inom teatern. På samma sätt blir rollspel inte historieforskning/naturvetenskap/kvantfysik/antropologi bara för att vissa rollspel kräver en del efterforskning inom ämnet historia/naturvetenskap/kvantfysik/antropologi. Inte heller blir rollspel matematik, bara för att en massa koncept återfinns inom vanlig hederlig kalkyl, sannolikhetslära eller statistik.

Rollspel är en helt egen mängd koncept. Vissa av de koncept som finns i mängden rollspel kan också återfinnas i andra mängder, till exempel ovan nämnda teater, historia, naturvetenskap, kvantfysik, antropologi eller matematik (eller för den delen samhällsvetenskap, rättskunskap, sprängning, strategi, taktik, droger, terrorism mm, för att göra en välkänd Piff&Puff-glidning).

Jag bifogar en liten skiss som borde göra det mer eller mindre solklart.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>