Rollspelens spelregler [½ OT]
Elitist, elitist..? Jag vet inte.. Ge din definition av det uttrycket så ska jag svara på frågan.. Jag brukar inte se ner på hur andra spelar då det inte rör mig i ryggen, men de få gånger jag kollar in på Eon-forumet (via Info-rutan) då ämnet verkar intressant så är alltid minst 50% av alla råd regelförknippade.. Varför det?
Jag vill inte komma in här som en DoD:are och säga att ni är regelslavar eller säga hur ni ska ge råd. Det är inte
det jag är ute efter.. Jag vill bara försöka få fram andra sidor hur man kan avhjälpa problem med spelarna.. Jag ger helst inte bestraffningar utan hellre belöningar till spelarna.. Om de gör fel så är det ibland för att
jag som spelledare inte har gett dem en klar världsbild..
Om jag vill avhjälpa problem i min spelgrupp så gör jag följande:
a) Tänker ut hur jag kan undvika problemet med hjälp av världen.
b) Tänker ut hur jag kan undvika problemet med hjälp av att inte släppa till med regelinformation.
c) Pratar med spelarna.
a)
Världen som man spelar i är alltid fri att ändra på.. Försök tänka på hur man kan förändra spelarnas tänkande genom att ändra lite på världen och göra så att spelarna får uppleva det.. Att ha ett snack med spelarna på fem minuter kanske inte hjälper, men att de får uppleva det under ett(/flera) rollspelstillfälle
kanske kan få dem att ändra på sig..
Ska vi ta orginalfrågan och se hur vi kan lösa detta?
1. Tungre vapen kan anses användas av våldsamma personer.. Om spelarna knatar omkring med stora vapen så får de svårare att ta kontakt med andra människor då dessa hellre drar sig undan än riskerar sitt liv genom att tala med RP:na.. Att ha rustning på sig kan även falla in på att få detta bemötande.. Jag begränsade spelarna till att ta stora vapen och massiva rustningar genom att enkelt ändra på startkapitalet..
Att anpassa reglerna efter världen tycker jag är helt ok.. Jag har inte
helt låst spelarna till att ta fjuttiga vapen, då de kan spendera lite av gubbens erfarenhet för att få mer startkapital.. Eons köpsystem är ju annorlunda då man får välja utrustning ur speciella kategorier..? Smart, men svårt att ändra på utan att ändra allting.. Fast vill spelledaren verkligen få spelarna till att välja mindre (till storlek) vapen så är det ju bara att sätta igång och ändra kategori-valen..
2. Endast knektar bär tyngre vapen.. Att vara beväpnad till tänderna tyder på att man antingen kommer från någon armé eller att man är ute efter att mucka gräl..
3. Det är förbjudet i vissa städer att bära stora vapen.. Kanske inte såå realistiskt, men det kan funka i fantasystäder..
4. Området som RP:n ursprungligen kommer ifrån har vapen som de föredrar.. Vissa delar av landet kanske gillar yxor och andra delar påkar.. Man får tänka ut sådant efter behovet och hur lätt det är att göra vapnet där..
Som du ser så finns det en hel del man kan göra för att begränsa för spelarna genom att
ändra på världen..
b)
Till diverse framtidsrollspel jag någon gång ska börja spelleda har jag funderat på att bara ge ut ett häfte till spelarna som visar bild på vapnet, kaliber, ammo och storlek på vapnet.. Skadan skulle jag försöka hålla utanför.. Detta för att spelarna inte
ska hålla på och välja vapen efter högsta skadan eller efter kanske längsta räckvidd.. Jag begränsar därmed regelkunskapen till spelarna.. Nackdelen med detta är att spelarna efter ett bra tags spelande
ändå lär sig skador och räckvidd, men den tiden den sorgen..? Om
Brinnande katten nu inte vill göra så att spelarna väljer efter bästa kombo så kunde denne ha gjort detta.. Själv brukar jag helst försöka göra så att spelarna vet så lite om reglerna som möjligt i viss mån.. De delar av regelsystemet som är ständigt återkommande kommer de ändå lära sig till slut..
c)
Denna punkt torde vara relativt uppenbar, så jag tänkte inte nämna saken något vidare.. Det är väl relativt självklart att man ska kunna hålla ett samtal med sina spelare för att bättra på samförståndet? Om du tycker att det är svårt att övertyga
alla spelare så inrikta dig på de som du vet att du kan få med dig.. Lyckas du sprida dina tankar till en spelare kan denne påverka nästa som påverkar nästa... Till slut har du en majoritet av spelarna som tänker ungefär likadant som du..
Så slutligen, en sammanfattning.. Jag ville bara påpeka att man inte ska tänka
enbart regelmässigt utan istället se hur man kan förändra sakerna genom att... ja, förändra världen man spelar i.. Jag vet inte.. Komma på regler för att slåss på skrymmande platser eller att sänka BV:t som ett straff.. Det är inte min stil..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hoppas folk här tänker igenom alla vinklingar och inte bara hur man kan lösa det regelmässigt nästa gång dessa ger ett råd