Ja, detta är sant. Men beror det på att kunderna är
lojala? Den forskning jag har tagit del av ( främst
https://www.marketingscience.info/ ) säger att det inte finns någon korrelation mellan att uppleva sig som lojal och återkommande köp. Snarare är de som uppelver sig som mest lojala "sällanköpare". Alltså något som företagen tjänar rätt lite pengar på. Däremot är de goda ambassadörer.
Det finns alltså få belägg (som jag har tagit del av) för att det är
lojalitet som avgör om vi köper en Chanel-väska eller inte. Snarare tycks just det fallet till väldigt stor del handla om status. Skulle ett märke av samma dignitet vara tillgängligt finns det inget som säger att Chanel slår Versace hos den specifika kunden. Eller vad du ni vill.
Däremot har du ju helt rätt i att ett varumärkes
trovärdighet är väldigt väldigt viktigt. Vi köper inte Alvedon för att vi är hängivna förespråkare av just Alvedon, utan för att det är en produkt som vi litar på.
Apple är ett klassiskt fall som alla som forskar om marknadsföring tar upp. Problemet med Apple är att det är en Black Swan. Det kommer då och då upp sådana varumärken, produkter och företag. Men under vilka regler opererar dessa? Är det lojalitet eller trend? Inbygda defensiva psykologiska mekanismer? Är jag en early adptor som hoppade på Apple-tåget tidigt, finns det nog orsak att tro att jag kommer försvara mitt val och lyfta fram mig som liiiite bättre och smartare, som fattade allt detta innan ni andra, men när Apple väl blev main stream? Ja, nu är det väl ens knappt att grafiska formgivare tvunget måste ha macbook längre?
Det här är ett rätt snårigt ämne, men rätt intressant. Det är ju i grund i botten psykologi, kanske antropolgi.
Naturligtvis finns det lojala kunder. Vi kan utan problem skapa relationer till artificiella entiteter av olika slag och ge oss själv, eller bli uppmuntrade att, vårda dessa relationer på olika sätt. Det är ett fascinerande fenomen.
Jag
gissar att den stora delen av D&D-kunder inte är lojala utan snarare inte har några andra alternativ på sin köplista. Som när jag köper Alvedon.