Kan det också vara så att mycket handlar om att man är lite halvpolare med varandra i branschen? De gånger jag fått med begåvade men oetablerade vänner på att skriva filmmanus har vi visserligen slängt ihop något avtal gentemot produktionsbolaget, eftersom producenten förstås kräver det, men i efterhand har jag om vännen ofta insett i att vi bedömt våra egna roller och förväntningar helt fel. Jag har tänkt att "jag tar in dig här och går i god för ditt hantverk fastän du inte har publicerat något alls, och vi splittar dessutom alla pengar vi tar in rakt av på hälften, så du borde vara lite tacksam, trots allt,"; men min vän har istället tänkt: "Du, jag går in här och hjälper dig i ditt projekt, med din IP, för att du bad mig om det, men betalningen är rätt usel, om du frågar, så du borde vara lite tacksam." Och eftersom man är fattiga kulturarbetare, kommer ändå de där tankarna på pengarna krypande efter ett tag, och då känner vi båda att vi blivit blåsta av varandra, och dessutom av produktionsbolaget.
Så numera säger jag alltid till folk jag som drar in i sånt att de måste se till att få ett avtal som de skulle vara nöjda med även om vi allihop blir rejäla ovänner; det brukar vara en rätt bra måttstock på om man håller på att bli blåst om man tycker att man gör nåt för att vara schysst, och det samtidigt är en betydande del pengar inblandade; mer än ett par tusenlappar, typ. Det är väl ungefär som att inte skaffa barn men nån man vet att man antagligen skulle avsky om man inte var förälskad i den.
Så +1 på avtal, helt enkelt. Men det fattar man ju inte förrän man har blivit bränd en gång; man måste liksom nästan ha det där att referera till när man pratar både men sin vän och med den som äger produktionsmedlen: "Du, ursäkta, det är bara för att jag har haft dåliga erfarenheter med andra, som inte är så ärliga som ni, men jag behöver ett avtal enligt dramatikerförbundets standard, som en agent också tittar på." / "Du, den här gången, alltså vi är bästa kompisar, och vi gör inte det här för pengarna, men du minns hur det gick förra gången"...