Är det viktigt att vara originell?

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Om man vill sälja något, så behöver man sticka ut på något sätt eller försvinna i den grå massan.

Men en "regel" som jag läste för länge sedan angående att filmskapande. För varje nyskapande sak man har, så behöver man två familjärt. Annars uppfattar folk det bara som konstigt. Det mesta säljer för att det inte är nyskapande. Sedan finns det smala filmer med mer experimentellt innehåll.

Tycker inte det verkar som om rollspelsvärlden är så värst annorlunda.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,507
Location
Kullavik
Personligen så känner jag att det behöver finnas något väsentligt nytt och spännande i a) regelmotor, b) spelvärld, c) tillhörande äventyr/kampanj för att jag skall bli intresserad.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,871
Personligen så känner jag att det behöver finnas något väsentligt nytt och spännande i a) regelmotor, b) spelvärld, c) tillhörande äventyr/kampanj för att jag skall bli intresserad.
Menar du att det måste finnan något väsentligt nytt och spännande på alla tre områdena, eller räcket det att det finns på ett av dem?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,975
Location
Uppsala
Även om spelets premiss inte är unik så kommer spelet att vara det, det kommer dvs inte vara exakt samma spel som något annat.
Absolut sant, men personligen tycker jag inte det blir så intressant om det mest bara är samma gamla fast med nya namn på länder eller en annan vapenlista.

Jag vill personligen absolut att varje rollspel jag läser skall erbjuda någonting unikt. Sen måste inte det vara premiss, eller regler, etc.; jag har inga specifika krav. Så länge spelet har en identitet är jag oftast nöjd. Om det däremot bara är någons egna version av [valfritt annat rollspel] tröttnar jag oftast ganska fort redan vid lässtadiet och sannolikheten att spelet spelas blir i det närmaste obefintlig.

Men ibland köps ju rollspel för att inspirera, för att de har coola bilder, för att du vill visa skaparen ditt stöd, eller av någon av en miljard andra anledningar. Det är ju inte alltid spelet som spel du är intresserad av, och i proportion till det blir originaliteten mindre viktig för mig.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,634
Location
Malmö
Jag tänker att ”ett gott hantverk” innebär, bland annat, att man i varje steg i skapandet funderar på hur det man skriver blir nytt och spännande, och passar in i helheten. Ett gott hantverk är inte ytterligare en grotta med orcher, ännu en uppdragsgivare i kåpa som döljer ansiktet, en till Alien-ras som kommer ut ur ens bröstkorg. Men att försöka skapa en originell helhet, att göra konst? Nej, det tror jag inte är bra att sträva efter.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Hur viktigt är det att ett spels premiss är originell? Finns det andra faktorer som väger tyngre, som bra layout, prosa, bilder eller något annat?

För ofta tar man livet av idéer i ett tidigt stadie eftersom de känns för lika andra spel. Men jag tänker att det ofta är onödigt att tänka så.
Även om spelets premiss inte är unik så kommer spelet att vara det, det kommer dvs inte vara exakt samma spel som något annat.
Att premissen är originell tror jag inte är viktigt alls, utan slutprodukten är det viktiga. Det är förstås svårare att stå ut som ett standardfantasyrollspel bland de andra än att stå ut som ett space operarollspel då det finns färre av dem.

I en affär eller för all del i en onlinebutik med säg en bunt bilder på olika spels omslag är det kanske viktigaste att man drar uppmärksamhet till sig via bild, grafik och namn för att fånga en intresserad. För att folk som skaffar spelet kan det vara bra att utmärka sig genom bra bilder, bra layout, bra förklaringar, fungerande regler. Inför en lansering kanske det viktigaste är att man får ut information om att man är på gång så att man bygger upp en fanskara som vill ha produkten direkt vid släpp så man istället fokuserar på god kommunikation, och en ström av uppdateringar, och att hålla tiden.

Om man har en bra vinkling på sitt spel kan man säkert vinna många som saknat det som gör ens spel unikt och det måste som sagt var inte vara premissen.

Om man tar fantasyrollspel eftersom det är största marknaden. Tänk om man tar en rejäl runda runt diskussionsforum och kollar vad folk klagar på i de existerande spelen, och man kanske redan har en massa idéer om det. Bara att fylla vissa luckor utan att släppa resten så blir spelet unikt utan att vara originellt.

Ur det unika kan man iofs få en ny premiss. Det har diskuterats hur psykiskt illa vanliga människor mår i en AD&D-värld på grund av alla dessa överlägsna och många hot som finns. Om man fokuserar på det så har man kanske skapat ångeststandarfantasy istället för standarfantasy fast idén bara var att tänka genom situationen och försöka dra logiska utkomster av det.

Sen kan ju diskussionen alltid gå in på, varför man gör ett spel. För att man gillar att designa ett spel? Jamen, då är det bara köra. För att man vill ersätta andra spel i genren med sitt egna? Då kommer det krävas en jäkla ansträngning, tid och pengar.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,507
Location
Kullavik
Menar du att det måste finnan något väsentligt nytt och spännande på alla tre områdena, eller räcket det att det finns på ett av dem?
Sorry för otydligheten... ett av områdena (men givetvis gärna flera).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,871
Sorry för otydligheten... ett av områdena (men givetvis gärna flera).
Helt lugnt. Jag blev bara nyfiken. Jag tänker mig att om du letar något väsentligt nytt och spännande i regler, spelvärld och äventyr samtidigt hittar du knappast särskilt många nya spel av intresse. Bara att hitta något väsentligt nytt och spännande på en av punkterna kan vara svårt, beroende såklart på hur man definierar väsentligt nytt och spännande.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Få saker gör mig så taggad som premisser och koncept jag inte stött på förr. I ett medialandskap där nostalgi härskar i nån sorts skräckvälde, och berättelser och settingar tycks tävla i att vara så banala som möjligt, entusiasmeras jag storligen av idéer som känns annorlunda, fräscha och nya. Det är inte så att jag inte kan ha roligt med gamla välbeprövad koncept, men vill du få mig att backa en rollspels-kickstarter, då jävlar får du se till att ha en jävligt nyskapande, jävligt kool idé.
 
Top