ceruleanfive
Bläckfisk
Edit: Saker och ting förändras!Jag är föga förvånande inte pepp.
Last edited:
Edit: Saker och ting förändras!Jag är föga förvånande inte pepp.
Där har jag dock en liten farhåga, särskilt med tanke på tredjepartslicensen (som är helt ogrundad i detta specifika fallet) - att det blir för mycket. Jag vill se ett överblickbart spel, ett man som nybörjare kan känna att man greppar - inte ett med 100 äventyr där man måste läsa långa forumtrådar om vilka som är bra eller ett med 15 tilläggmoduler som man behöver fundera på om man behöver.Jag hade också kunnat hoppas på ett ganska lätt grundspel, där det är enkelt att lägga till moduler (och där kommer ju licensen in såklart).
Det kan ju vara moduler för sjöfart, spel i en specifik värld, regler för ny magi (kanske präster, som historiskt inte brukar förekomma i DoD).
Jag tror det kan vara en framgångsfaktor - att kunna samla kreativa krafter, både ideela och kommersiella - och samarbeta kring en spelplattform.
Välkommen till The Jonstown Compendium för RuneQuest för exakt de sakerna. Det är extra svårt att navigera det på DriveThru eftersom det anses ofint att ge en fanprodukt lägre än en fyra i betyg, och till med fyran ses som låg. Jag antar att man kan gå på säljsiffrorna.Där har jag dock en liten farhåga, särskilt med tanke på tredjepartslicensen (som är helt ogrundad i detta specifika fallet) - att det blir för mycket. Jag vill se ett överblickbart spel, ett man som nybörjare kan känna att man greppar - inte ett med 100 äventyr där man måste läsa långa forumtrådar om vilka som är bra eller ett med 15 tilläggmoduler som man behöver fundera på om man behöver.
Jag ser en öppning för en podcast som pratar om vad som händer på DoD-scenen. Rapporterar om nya grejer och recenserar och så.Där har jag dock en liten farhåga, särskilt med tanke på tredjepartslicensen (som är helt ogrundad i detta specifika fallet) - att det blir för mycket. Jag vill se ett överblickbart spel, ett man som nybörjare kan känna att man greppar - inte ett med 100 äventyr där man måste läsa långa forumtrådar om vilka som är bra eller ett med 15 tilläggmoduler som man behöver fundera på om man behöver.
Så kan det såklart bli. Vad jag inte tror - för det är helt orealistiskt - är ett spel som kommer ut med regler för skräck, sjukdomar, sjöfart, grott-kräl, långa resor, läkeörter och olika slags magi, från början och i en bok. Så själva spelet måste vara enkelt - men den typen av saker måste kunna adderas efter.Där har jag dock en liten farhåga, särskilt med tanke på tredjepartslicensen (som är helt ogrundad i detta specifika fallet) - att det blir för mycket. Jag vill se ett överblickbart spel, ett man som nybörjare kan känna att man greppar - inte ett med 100 äventyr där man måste läsa långa forumtrådar om vilka som är bra eller ett med 15 tilläggmoduler som man behöver fundera på om man behöver.
Ja, alltså gamla DoD är inget ideal i sammanhanget. Skulle jag titta mot ett redan existerande spel är det Fantasy! men i tillrättalagd version.Det som var problem med "gamla DoD"
Nej men kanske någon slags modell för de regler som verkligen är viktiga? Och sedan kan de andra vara? Det jag inte vill se är "Örtboken" som modul sju som ersätter den halva sidan regler som fanns i grundboken. Det skapar bara en osäkerhet om vad som behövs och hur olika officiella regler ska interagera.är ett spel som kommer ut med regler för skräck, sjukdomar, sjöfart, grott-kräl, långa resor, läkeörter och olika slags magi, från början
Det är precis detta jag ser fram emot, älskar spel med massor av moduler där man kan välja och vrakainte ett med 100 äventyr där man måste läsa långa forumtrådar om vilka som är bra eller ett med 15 tilläggmoduler som man behöver fundera på om man behöver.
Jag vet inte om det är någon som tycker att Fantasy! fungerar utan husregler. Det är väsentliga skillnader mellan v1 och v3, oklart vad som gäller, och oklart om v3 fungerar bra. Det är precis här jag hoppas att någon, med nya DoD, tänker efter innan och kommer upp med något som är på riktigt genomtänkt, flexibelt, balancerat, enkelt och roligt.Fantasy! men i tillrättalagd version.
Mitt problem är att jag vill se ett setting-oberoende DoD, och jag (min grupp) kör nästan aldrig färdiga äventyr (för de är inte skrivna för oss, för vi är nästan alltid en för liten grupp). Jag vill inte köpa ett helt äventyr som jag inte vill spela för att näst sista sidan, sidan 63, innehåller två användbara tabeller.Det jag inte vill se är "Örtboken" [...] mer smakfullt att introducera sådant material där det behövs i setting och äventyr. Sen kan spelgrupperna ta det vidare själva.
Det är väl förståeligt, men jag tror samtidigt den biten är något man lite grann får leva med om man vill ha en livaktig community. En community där det finns en osäkerhet kring om man "får" bygga om de officiella reglerna för örter och extrakt (självklart får man det rent tekniskt) och mer generellt där man måste ta stor hänsyn till officiellt material tror jag inte kommer ha samma driv och spridning som en friare community driven av ren och hänsynslös skaparglädje. Det behöver vara låg tröskel för att skapa om gnistan i communityt ska tändas ordentligt. En livaktig community och spretighet går nog hand i hand här.Nej men kanske någon slags modell för de regler som verkligen är viktiga? Och sedan kan de andra vara? Det jag inte vill se är "Örtboken" som modul sju som ersätter den halva sidan regler som fanns i grundboken. Det skapar bara en osäkerhet om vad som behövs och hur olika officiella regler ska interagera.
Då tycker jag det är mycket mer smakfullt att introducera sådant material där det behövs i setting och äventyr. Sen kan spelgrupperna ta det vidare själva.
Det här känns som utmaningen - för att det verkligen ska kunna slå krävs det att det är modernt och effektivt, men samtidigt kittlar nostaliginerverna, så att det funkar för både veteraner och nybörjare.Jag är väldigt pepp. Jag tror att spelet kan lyckas balansera mellan nostalgiskt och modernt, precis som Egerkrans illustrationer är både moderna och retro-sagoaktiga.